Nekromanti Den inre språkpolisen...

Genesis

Ni dés ni maître
GnomviD said:
Här uppe i Norrbotten är det många kids som skriver vissa grejer på dialekt också, som "han"/"hon" istället för "honom"/"henne" (...)
Det är väl inte dialektalt så mycket som konservativt språkbruk? Du må ha anammat nymodigheter som "honom", men många håller kvar på det gamla sättet att prata, och inte bara uppe i norr.

Troberg

Sinister eater
Rymdhamster said:
Arvidos MC said:
Min polare säger alltid "dem", även när man ska säga "de". Jag har inte hjärta att säga till honom.
Tydligen så har en del idioter till lärare börjat lära ut att det är okej att alltid säga "dem" om man inte vet ifall det är "de" eller "dem" man ska använda.

Det får mig att gråta.
Gråta? Det får mig att vilja slå... :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
* Smoothbore rifle. Alltså, först så fanns musköter. Sedan kom man på att om man räfflade pipan så gick kulan rakare. Eftersom den var räfflad så kallades den för rifle. Sedan så kom man på att man, med en precisionstillverkad pipa, kunde få bättre egenskaper utan att räffla. Av någon outgrundlig anledning valde man då att kalla denna musköt för smoothbore rifle, det vill säga oräfflad räfflade pipa...

* Hemsida. Hemsida är den sida man har satt som startsida i sin browser, inget annat. Pratar man om en website så heter det website.

* Felaktig användning av "och vice versa". Man skriver inte "svart blir vitt och vitt blir svart och vice versa". Antingen nämner man båda alternativen, eller så nämner man ena och lägger på "och vice versa".

* Våldtäckt. Det heter våldtäkt. Det är någon som blir tagen med våld, inte någon som blir täckt med våld.

* GPS. Folk tenderar att kalla alla navigeringssystem för GPS. Heck, min telefon gör till och med samma fel, den buntar ihop inställningar för GPS och GLONASS i samma. GPS är ett specifikt system, varken mer eller mindre.

Recca

Femme Fatale
Kasche = kasse

Det här är alltså ett skj-ljud jag försöker göra. Samma som i skjuta. Det låter förjävligt.

Sen så har jag pratat med en i Värmland lite på skype och han byter ut vokaler helt randomly till Ö. "Om du ska lägga dig, söv gott."

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I stort sett alla försvenskade datorord.

Bildpunkt, E-brev/mejl, "webb", matris, etc.

I olika grad, naturligtvis. Men överlag blir jag less när man lika gärna kunnat säga eller skriva "pixel", med bibehållen betydelse och förståelse över språkgränserna.

Och "datatermgruppen" kan dra åt helvete. De borde dessutom heta "datortermgruppen" eftersom det är datortermer, och inte bara datatermer, de pysslar med.

GnomviD

Heresiark
2097 said:
Innan jag pluggade lingvistik skrev jag aldrig fel på det här. För mig var det två olika bokstäver med olika plats i munnen (olika ton, tror jag nu i efterhand, snarare än annan artikulering).
Jag har liknande "skador" från lingvistiken/språkpluggandet. Tydligast är att jag har en tendens att hyperkorrigera* in starka preteritumböjningar på svaga verb (inviga -> inveg; ringa -> rang)

* eller vad verbformen nu blir.

krank

2097 said:
Av datatermerna är de enda som fortfarande skaver hos mig dom som innehåller ett J. Sajt, mejl…
Ja, j är en jäkla skitbokstav. Egentligen är jag principiellt emot "tejp", men den har liksom satt sig.

GnomviD

Heresiark
"Karaktär" i betydelsen "rollperson"/"romanfigur".

Det senaste året har någonting i mig börjat reagera på den användningen, vilket gör mig förundrad. Jag vet inte riktigt vad som föranlett det - jag har egentligen ingenting emot det och jag har själv använt det.

krank

GnomviD said:
"Karaktär" i betydelsen "rollperson"/"romanfigur".

Det senaste året har någonting i mig börjat reagera på den användningen, vilket gör mig förundrad. Jag vet inte riktigt vad som föranlett det - jag har egentligen ingenting emot det och jag har själv använt det.

Jag stör mig på det också. Framför allt i rollspel.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Naturligtvis stör jag mig på vanliga saker som folk som inte kan skilja på de och dem, folk som särskriver, och folk som inte bara inte kan skilja på var och vart utan dessutom konsekvent använder fel alternativ. Men det finns också en sak jag stör mig på som jag antagligen är ensam om.

I många reklamfilmer, framför allt sådana som handlar om tvättmedel och andra produkter som de flesta bara köper för att de måste, hävdas det att just den produkt den här filmen handlar om är den bästa i hela världen. Detta görs vanligen med repliken:

Inget annat tvättmedel tvättar vitare än X.

Så kan man inte säga!

Det är en sammanblandning av två uttryck:

(1) Inget annat tvättmedel tvättar lika vitt som X.

(2) Inget tvättmedel tvättar vitare än X.

Det som sägs i reklamfilmen är förvisso en helt korrekt mening. Felet med den är att den, för att bli begriplig, bör föregås av en annan mening. På det här sättet:

Detta är tvättmedel Y. Inget annat tvättmedel tvättar vitare än X.

När jag hör påståendet i reklamfilmen känner jag mig alltså tvungen att tolka det som att det finns ett annat tvättmedel och att detta tvättmedel är det enda i hela världen som är bättre än det tvättmedel som är huvudrollsinnehavare i reklamfilmen. Det stör mig.

/tobias

krank

Gurgeh said:
folk som inte bara inte kan skilja på var och vart utan dessutom konsekvent använder fel alternativ.
Ja! Den här grejen har jag börjat störa mig på mer och mer.

Troberg

Sinister eater
2097 said:
Troberg said:
Hemsida. Hemsida är den sida man har satt som startsida i sin browser, inget annat. Pratar man om en website så heter det website.
Stämmer inte. Startsida heter startsida.
Hemsida, homepage, används korrekt speciellt för oss 90-tals–geezers.
Från wikipedia:

A home page or index page has various related meanings to do with websites. It can be used to refer to:
When the user first opens a web browser, it automatically brings you to this page, which is also sometimes called the start page.[1]
It most often refers to the initial or main web page of a web site, sometimes called the "front page" (by analogy with newspapers).
The web page or local file that automatically loads when a web browser starts or when the browser's "home" button is pressed; this is also called a "home page". The user can specify the URL of the page to be loaded, or alternatively choose e.g. to re-load the most recent web page browsed.
A personal web page, for example at a web hosting service or a university web site, that typically is stored in the home directory of the user.
In the 1990s the term was also used to refer to a whole web site, particularly a personal web site (perhaps because simple web sites often consisted of just one web page).

Med andra ord, hemsida som synonym för site är föråldrat (och fel från början i vilket fall).

krank

Troberg said:
Från wikipedia:

A home page or index page has various related meanings to do with websites. It can be used to refer to:
When the user first opens a web browser, it automatically brings you to this page, which is also sometimes called the start page.[1]
It most often refers to the initial or main web page of a web site, sometimes called the "front page" (by analogy with newspapers).
The web page or local file that automatically loads when a web browser starts or when the browser's "home" button is pressed; this is also called a "home page". The user can specify the URL of the page to be loaded, or alternatively choose e.g. to re-load the most recent web page browsed.
A personal web page, for example at a web hosting service or a university web site, that typically is stored in the home directory of the user.
In the 1990s the term was also used to refer to a whole web site, particularly a personal web site (perhaps because simple web sites often consisted of just one web page).

Med andra ord, hemsida som synonym för site är föråldrat (och fel från början i vilket fall).
Det är inte speciellt rimligt att argumentera för svensk språkanvändning med en engelsk källa. Oavsett om det finns likheter.

"Website" har problem med böjningen ("websiterna"?), och "webbsida" eller vad nu idioterna i datatermgruppen förordar går ju naturligtvis inte att använda. Hemsida är inarbetat, välspritt, fungerar grammatiskt, och är ledigt eftersom "startsida" funkar ypperligt för sidan man har framme när man startar browsern. Som för de flesta idag ändå bara är typ google...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
GnomviD said:
2097 said:
Innan jag pluggade lingvistik skrev jag aldrig fel på det här. För mig var det två olika bokstäver med olika plats i munnen (olika ton, tror jag nu i efterhand, snarare än annan artikulering).
Jag har liknande "skador" från lingvistiken/språkpluggandet. Tydligast är att jag har en tendens att hyperkorrigera* in starka preteritumböjningar på svaga verb (inviga -> inveg; ringa -> rang)

* eller vad verbformen nu blir.
Men det är väl också lite dialektivrande? Former som "tröck", "klöpp" och liknande förekommer så vitt jag har förstått på vissa håll.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Alkemist said:
... gråter när du hör/läser?

Jag kan börja med Sett/Sätt-förvirringen.

-Jag har SETT en sak

-Man kan göra på olika SÄTT
Hmm, jag försöker att inte störa mig för mycket på felstavningar och särskrivningar (och framförallt närma mig ämnet med viss ödmjukhet, min egen svenska är knappast perfekt). De/dem är irriterande när de används fel, framförallt eftersom "dom" är ett fullgott alternativ. Jag har själv börjat skriva "dom" oftare för att försöka föregå med gott exempel.

Sedan stör jag mig på onödiga skrivregler och böjningsformer. Nog fan tycker jag man kan skriva; "sakta, saktare, saktast".

Jag gillar inte "hen" heller, och tycker att ordet är skitirriterande, men det är nog den politiska laddningen i ordets skapande som stör mig snarare än ordet i sig. Irritationen kanske går över med tiden, den brukar göra det.

GnomviD

Heresiark
Svarte faraonen said:
Men det är väl också lite dialektivrande? Former som "tröck", "klöpp" och liknande förekommer så vitt jag har förstått på vissa håll.
Jo, det kan det nog vara. Jag säger ju tröck (tryckte), röck (ryckte), böt (bytte), och säkert några fler grejer som är standard här men avviker från rikssvenskan.

krank

GnomviD said:
böt (bytte)
Mina elever här säger "böt" hela tiden, och jag kämpar varje gång mellan min drift att korrigera och min drift att inte racka ner på elever mer än jag absolut måste eftersom min uppgift är att ge dem självförtroende och studiemotivation... (Och jag inte heller har dem i svenska)