Nekromanti Den inre språkpolisen...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
GnomviD said:
I (formell) skrift:
- "de" istället för "det"
- "medans", "tillbaks",

Här uppe i Norrbotten är det många kids som skriver vissa grejer på dialekt också, som "han"/"hon" istället för "honom"/"henne", eller utelämnar -de-ändelsen hos verb i preteritum. Det producerar meningar som: "igår sparka ja han dubbelt så hårt motför vad hon sparka han förra veckan".

Det jobbiga är att min inre språkpolis sliter med min inre dialektivrare. :gremsmile:
Om jag minns rätt handlar det om en distinktion ackusativ/dativ som har fallit ur bruk i den svenska som talas söderöver.

"Osökt" kommer jag att tänkta på den västgötska som talades i det lilla samhälle där jag växte upp på 1960-talet. Där fans det fortfarande rester av femininum: "klocka", "sol" och "bok" var "hon". Det var därför i sin ordning att använda bestämda former som "molnen skymmer sola idag" och "boka ligger på bordet". Vackert i mina öron idag, men jag gick över till rikssvenska former på 1970-talet eftersom "det är man talar".

anth

Vetefan
Mekanurg said:
Jocke Kofot said:
ja, det gör det om du har intresse av att vara korrekt...

...och följaktligen mattlärare i matte.
Det heter matematiklärare, eller hur? :gremsmile:
För att inte tala om svenskalärare som håller svenskakurser. :gremsmile:

Det heter svensklärare som håller i svenskkurser.

Jag menar de flesta av er är svenskfödda, inte svenskafödda.
Och de flesta av er har någon gång lyssnat på svensktoppen, inte svenskatoppen.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
anth said:
Mekanurg said:
Jocke Kofot said:
ja, det gör det om du har intresse av att vara korrekt...

...och följaktligen mattlärare i matte.
Det heter matematiklärare, eller hur? :gremsmile:
För att inte tala om svenskalärare som håller svenskakurser. :gremsmile:

Det heter svensklärare som håller i svenskkurser.

Jag menar de flesta av er är svenskfödda, inte svenskafödda.
Och de flesta av er har någon gång lyssnat på svensktoppen, inte svenskatoppen.
Substantivsammansättningar där det första ordet slutar på -a tycks vara komplicerade i svenska:

gata -> gatukök (IIRC gammal dativböjning)
gata -> gatsten
kvinna -> kvinnojour
kvinna -> kvinnfolk
hylla -> hyllplan

Alkemist

Veteran
Jag älskar Hen!

Däremot har jag svår för när andra byter ut Man mot En.
Tex: "En får ta det lungt vid vägen" istället för "Man får ta..."

Mina problem med det kommer nog från att det dels är så vi säger i Småländskan(en dialekt som om än fin är otroligt bonnig.) och att det inte riktigt har samma betydelse.

Personligen skulle jag vilja trycka hårdare på att Du ska säga Jag istället för Man eftersom det nästan alltid är det du menar.
"Man kan ju inte bete sig på det viset" betyder ju typ=
"Jag tycker inte att det där är ett korrekt beteende."

Och i vilket fall som helst ska ju Man stå för något som gäller för alla så borde Vi inte säga Vi?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag stör mig på de där som tycker att alla måste prata på samma sätt. Som tycker att ord bara ska ha en betydelse, och som tycker att en sak bara får kunna sägas på ett sätt. Som tycker att alla ska uttala orden likadant. De borde lära sig lojban och lämna oss andra ifred.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Jag stör mig på de där som tycker att alla måste prata på samma sätt. Som tycker att ord bara ska ha en betydelse, och som tycker att en sak bara får kunna sägas på ett sätt. Som tycker att alla ska uttala orden likadant.
Alltså, jag håller ju med här. Språkfascism är ett jävla helvete; det är en bra grej om folk fattar och kan använda olika dialekter/sociolekter av kommunikativa skäl, men det finns ju ingen anledning att sitta och rätta folk om man vet vad de menar. (Däremot om någon skriver ett CV och inte anpassar språket till mottagaren, kan man hjälpsamt påpeka detta)

MEN: jag tolkade den här tråden bokstavligt. Alltså, att det är ens INRE språkpolis som åsyftas. I mitt fall rör det sig om ryggradsreaktioner snarare än om medvetna åsikter jag har någon lust att stå för. Reflexmässigt beteende som jag försöker träna bort.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag lägger särskilt märke till:
• När man dribblar med ”och” smat ”att” när man skriver det man bara hade sagt som ”å”. Det har jag varit lite fascinerad av i drygt tio års tid.
• Användande av stor bokstav där det inte Ska vara stor (skyller det gärna på nån influenser från engelskan, för inte är det väl äldre svenskan som spökar?).

Inget får mig att gråta däremot, även om jag säkert skruvar en del på mig om jag ser något tokigt på en skylt eller i tryck. :gremsmile:

Själv är jag dålig på att komma ihåg om det ska vara dubbel bokstav eller inte, använder kanske bindestreck lite väl ofta för att bilda sammansatta ord, och dribblar med former på sånt som medan/medans, etc.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
DeBracy said:
Inget får mig att gråta däremot, även om jag säkert skruvar en del på mig om jag ser något tokigt på en skylt eller i tryck. :gremsmile:
Just skyltar ser jag mest som humor =)

Jag menar, "kassa skåp säljes", och sådant. När jag var på väg och skulle se på musikel i helgen såg jag "Melodifestivalen finalen".

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Just skyltar ser jag mest som humor =)

Jag menar, "kassa skåp säljes", och sådant. När jag var på väg och skulle se på musikel i helgen såg jag "Melodifestivalen finalen".
Ja, ibland är det ju helt underbara grejer som blir till, inte minst i annonser. ”Halv akustisk gitarr” är en favorit på diverse musikforum.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Misshandel av accenter i franska låneord (restauranger som serverar chevré från sin a la carté-meny, etc), apostrofer framför genitiv-s. Än värre blir det när de förväxlas, till exempel som när jag bodde i närheten av butiken Faster´s.

Alkemist

Veteran
Alltså, vad Krank sa.
Språk utvecklas hela tiden och även om jag tycker att det kan vara bra med en språkakademi som försöker sätta ett slags standard utifrån vad som faktiskt talas(främst då stavning och ordlistor) så ska man inte försöka påverka ett språk "utifrån".

Men ja trådden handlar ju om vad som får dig att gå igång.

Troberg

Sinister eater
krank said:
"Website" har problem med böjningen ("websiterna"?), och "webbsida" eller vad nu idioterna i datatermgruppen förordar går ju naturligtvis inte att använda.
Varför inte? Website, webplats, websida funkar utmärkt.

Sodivra

Champion
krank said:
Genesis said:
Jag stör mig på de där som tycker att alla måste prata på samma sätt. Som tycker att ord bara ska ha en betydelse, och som tycker att en sak bara får kunna sägas på ett sätt. Som tycker att alla ska uttala orden likadant.
Alltså, jag håller ju med här. Språkfascism är ett jävla helvete; det är en bra grej om folk fattar och kan använda olika dialekter/sociolekter av kommunikativa skäl, men det finns ju ingen anledning att sitta och rätta folk om man vet vad de menar. (Däremot om någon skriver ett CV och inte anpassar språket till mottagaren, kan man hjälpsamt påpeka detta)

MEN: jag tolkade den här tråden bokstavligt. Alltså, att det är ens INRE språkpolis som åsyftas. I mitt fall rör det sig om ryggradsreaktioner snarare än om medvetna åsikter jag har någon lust att stå för. Reflexmässigt beteende som jag försöker träna bort.
Man kan ju se tråden som en övning i mindfulness!

Krank noterar sin ryggradsreaktion.
Genesis noterar sin ryggradsreaktion.
Krank noterar sin reaktion på Genesis' ryggradsreaktion.

Far out!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Alkemist said:
Alltså, vad Krank sa.
Språk utvecklas hela tiden och även om jag tycker att det kan vara bra med en språkakademi som försöker sätta ett slags standard utifrån vad som faktiskt talas(främst då stavning och ordlistor) så ska man inte försöka påverka ett språk "utifrån".

Men ja trådden handlar ju om vad som får dig att gå igång.
Jag tycker dock det finns en poäng i att värna om sådant som gör språket fattigare på ord. Mitt favoritexempel är ordet "spirituell". På svenska avser det en konversation eller person som är vitsig, intelligent, kvick och slagfärdig, i besittning av esprit (engelskans "witty"). Nu används det dock allt som oftast, troligen under inflytande från engelskan, som en synonym till "andlig" eller "religiös". Vad är då skadan i det? Jo, vi har inget annat ord som riktigt sammanfattar vad "spirituell" brukade stå för, men däremot har vi redan det helt tjänliga ordet "andlig". På så vis görs språket fattigare.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Genesis said:
Jag stör mig på de där som tycker att alla måste prata på samma sätt. Som tycker att ord bara ska ha en betydelse, och som tycker att en sak bara får kunna sägas på ett sätt. Som tycker att alla ska uttala orden likadant. De borde lära sig lojban och lämna oss andra ifred.
Det finns två sidor av det där. Det är också språkpoliserna som bevarar mångfald, tar sig an utrotningshotade ord, påminner om den språkliga rikedom som finns i svenskan innan man tar till onödiga låneord och i allmänheten ser till så att språket inte förflackas till enklaste möjliga.