Nekromanti Den kompletta rollspelsboxen

Max Raven

T12-kultist
Okej, tänk att du fick ställa upp en lista på innehållet i en rollspelsbox. Allt som du tycker skulle vilja vara med i en låda som behövs för att spela ditt rollspel skulle åka ner.

Vad skulle du vilja ha i? (Om det bara gäller specifika scenariotyper så sätt gärna en notis om det)

Standardgrejerna jag tänker på direkt är:
Rollformulär
Regelbok
Världsbok
Referensblad/kort
Tärningar
Journal
SL(P)-formulär
Namnlistor
SLP-bilder
Häfte/mapp för att ha scenarion i

anth

Vetefan
Ett äventyr.

De flesta rollspel brukar levereras med något nybörjaräventyr längst bak i regelboken, men levereras rollspelet i box är det trevligt om äventyret är separat och inte finns i regelboken.

IcarusDream

Anti-populist
Jag är egentligen lite emot boxar. De går för det mesta sönder, blir slitna och fula och är mest i vägen..

Men om jag skulle säga vad jag vill ha i en box så följande:

Regelböcker så klart.
Gärna plats för en modul eller två om man ska frakta dem tillsammans.
"Göra-karaktärs-guide" på ett papper, helst ett par så spelarna kan få varsin.
Plats för en spelledarskärm.
Karaktärsformulär
Plats för tärningar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillar boxar, men de ska helst innehålla uteslutande ansvändbara saker som inte tar slut i första taget. Det här är vad jag skulle vilja se i en box till t.ex. Rotsystem:

- Grundboken
- Ett medföljande äventyr eller tre
- Lättkopierade rollformulär utan färg.
- SLP-kortlek, alltså kort med bilder i c:a spelkortsstorlek.
- En uppsättning av tillräckligt många tärningar som i första hand är lättlästa, i andra hand stämningsgivande.
- En lathund till spelare - spelets alla regler på ena sidan, sammanfattning om spelvärlden, slangtermer etc på den andra.
- En karta, kanske.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tycker ju illa om fysiska böcker, och såklart är lådor etter värre, men ska det vara en låda så ska den innehålla något som motiverar en låda. Zombie Cinema är ett bra exempel, som innehåller en spelplan och spelpjäser. Freemarket har jag dålig koll på, men det innehåller väl en massa pluppar och markörer med olika motiv.

anth

Vetefan
Genesis;n132699 said:
ska det vara en låda så ska den innehålla något som motiverar en låda.
Plus ett på det.
Boxar som bara innehåller regelbok + tärningar förtjänar inget existensberättigande.
Även om jag personligen avskyr FATE så har de lyckats jättebra med att bara leverera böcker samt en låda FATE-tärningar som butiken kan ställa bredvid böckerna.
En box ska användas för att den innehåller saker som är svåra att leverera på annat sätt.

Fridigern

Swordsman
anth;n132691 said:
Ett äventyr.
Jag skulle vilja ha en hel Äventyrsbok, med omkring tio introduktionsäventyr som skulle gå att länka ihop, utöver Regelbok och Världshäfte.

Tänk Zerimhäftet+3-8 ytterligare äventyr, samt uppslag för kampanjer, slumptabeller osv. Gamla Star Wars T6 hade något sådant

?Jag hörde/läste någonstans att rollspel som hobby utvecklades från egenkonstruerade brädspel. Ungefär som om ett gäng killar och tjejer levde sig in i sina figurer och plastgubbar så mycket att berättelsen tog sig upp på metanivå, och höll sig kvar där. Jag tänker mig att det vore kul att gå ett snäpp tillbaka dit (inte hela vägen, för då kan man ju lika gärna gå över till HeroQuest eller Kampen om Citadellet). Men en box som innehåller marker, tokens, utrustningskort osv. vore ngt som jag skulle vilja utforska lite mer. Lite som en lång radda hand-outs för oss som inte är så bra grafiker.

Conan

انتفاضة
En eller två regelböker
Formulär
Tärningar
Separat äventyr

Jocke

Man med skägg
Det viktigaste är att boxen bara innehåller häftade böcker. Böcker med rygg har inget där att göra.

Det fina med en box, det som gör att vi gillar dem är ju att det finns allt man behöver i den OCH något som man glömt kvar sen tidigare, typ en gammal rollperson, en hemmagjord vapentabell, spådomskorten till DoD magi eller nått sånt. Svårt att nyproducera den grejen.

Arfert

Facit
Så här skulle jag göra:

Box med tuff bild.

Regelhäfte
Ev världshäfte
Ev introhäfte för spelarna
Äventyrshäfte
Kartor
Rollformulär (tomma och med exempelrollpersonerna). Lättkopierande.
Minisar som är samma som exempelrollpersonerna i regelhäfte
SL-skärm
Tärningar

...det tryckta materialet i boxen behöver inte vara så flashigt, bara det har charm. Tvåfärg räcker.

Köpte för ett par veckor sen 'Horror on the Orient Express' till CallofCthulhu, en stor, tung låda som ju faktiskt är svindyr - och som är en kampanj-setting och inte ett komplett spel. Ett djupt sår i plånkan, men innehållet kompenserar för sketna pengar (knäckebrödsmiddag...):)
Nåja, en viktig sak var att det inte ekade när man öppnade boxen, luftutrymmet var minimalt. Den känslan gillade jag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Voldstagg13;n132814 said:
Köpte för ett par veckor sen 'Horror on the Orient Express' till CallofCthulhu, en stor, tung låda som ju faktiskt är svindyr - och som är en kampanj-setting och inte ett komplett spel. Ett djupt sår i plånkan, men innehållet kompenserar för sketna pengar (knäckebrödsmiddag...):)
Nåja, en viktig sak var att det inte ekade när man öppnade boxen, luftutrymmet var minimalt. Den känslan gillade jag.

Jag tycker rentav att det saknades lite luft. Det hade kanske gjort att den hållit sig lite bättre. Eller att man haft en annan design på lådan.

//Krank, inte alls bitter över att hans svindyra HotOE-låda ser ut som att den varit med om sju svåra år...

krank;n132819 said:
Jag tycker rentav att det saknades lite luft. Det hade kanske gjort att den hållit sig lite bättre. Eller att man haft en annan design på lådan.

//Krank, inte alls bitter över att hans svindyra HotOE-låda ser ut som att den varit med om sju svåra år...
Min låda har spruckit i ena hörnet...så innehållet är bättre än lådan i sig.:)

Björn den gode

Swashbuckler
krank;n132819 said:
Men det passar ju stämningen för den kampanjen väldigt bra, så se det som en feature.