Nekromanti Den kompletta rollspelsboxen

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag kan tycka att det finns ett problem med en box, om inte innehållet även finns att köpa separat, och det är:

Innehåller den massa prylar som jag inte kan/får använda?

Det här har att göra med min önskan att ha regelböcker även som spelare. Jag vet att inte alla håller med mig om att spelarna ska ha reglerna, men jag vet också att det ändå finns några som håller med mig. Men viktagast är så klart att jag håller med mig.

Om jag som spelare måste köpa en låda för att få tag på reglerna, och den lådan innehåller massa äventyr och spelledarsaker som jag så att säga inte "får" titta på eftersom jag ska spela de äventyren som spelare, så har jag ju varit tvungen att betala för en massa saker som i princip är värdelösa för mig.

Bästa lösningen på det här (tycker jag) är så klart om det går att köpa en fin samlingsbox, men att i alla fall de grundläggande delarna i boxen även går att köpa separat (så som regelbok och eventuell världsbok).

Det sagt, om jag får vidare till min idealbox, så ska den förståss vara ordentligt stadig men också innehålla i alla fall en del luft. Dels så att det är lätt att plocka ut saker ur den, men kanske framför allt så man kan stoppa ner ytterligare saker i den som man kan tänkas behöva, så som ett häfte med egna anteckningar eller regelreferenser man satt ihop, listor på husregler, eventuella SLP-lekar/andra lekar (Nyvinter, jag tittar på dig) man använder till spelet, etc...

Rent innehållsmässigt hittar jag gärna:

* Regelbok (bara regler och sådana beskrivnignar som krävs för reglerna)
* Världsbok (allmän som kan läsas av alla spelarna för att få ett grep kring världen de ska spela i)
* Kampanjbok (exempel och förklaringar på hur man sätter ihop äventyr och kampanjer)
* Karta (smart gjord, gott om plats att stoppa in eget)
* Rollformulär
* Tärningar
* Referenshäfte med regelsammanfattningar att ha under spel
* Häfte med sammanfattning av karaktärsskapande, för spelare som vet vad de ska göra men behöver kunna kolla poängvärden och sånt.
* Liten pryl, typ gärna ett "mynt från spelvärlden" som man kan ha för att singla slant och sånt, eller vända på för att indikera något under spel.

En SL-skärm vorde förvisso väldigt trevligt, men då jag föredrar mina skärmar i stående A4-format eller därikring (oavsett vad Krille tycker att hans tester visar!) så skulle det kräva en låda som nästan är opraktiskt stor efter som ett av mina krav är att den går ner i en ryggsäck utan problem.

Som Jocke säger skall alla böcker så klart vara häftade.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Rymdhamster;n132828 said:
Som Jocke säger skall alla böcker så klart vara häftade.
Jag plockar på mig messerschmidthatten och frågar lite försynt om ni menar häften?

Delar av bokbranschen har börjat tala om "häftade böcker" när de menar böcker med omslag av kartong som limmas fast på bokblocket, men jag tippar på att det inte är det ni är ute efter.

PAX

Jordisk Äventyrare
Appropå boxar, finns det något företag som tillverkar spelboxar efter angivna mått?

Jocke

Man med skägg
DeBracy;n132845 said:
Jag plockar på mig messerschmidthatten och frågar lite försynt om ni menar häften?

Delar av bokbranschen har börjat tala om "häftade böcker" när de menar böcker med omslag av kartong som limmas fast på bokblocket, men jag tippar på att det inte är det ni är ute efter.
Som inte en del av bokbranschen så är det häften jag menar.
Eller förresten, har de här "häftade böckerna" rygg? om inte så vill jag se och ta i en sån innan jag fäller slutgiltig dom.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Rymdhamster;n132865 said:
Ja, häften. Med mjukpärm :)eek:).
Har vi inte nyss haft en lång tråd om att inte trolla...? ^^

Jocke;n132869 said:
Som inte en del av bokbranschen så är det häften jag menar.
Eller förresten, har de här "häftade böckerna" rygg? om inte så vill jag se och ta i en sån innan jag fäller slutgiltig dom.
Ja, de har rygg. Jag vet inte om det finns nåt som skiljer dem från vanliga limbundna böcker från t.ex. Publit eller Lulu. Kanske är en grej att det ska vara just kartongomslag som kanske inte är laminerade eller dylikt?

Arfert

Facit
Jag menar klamrade häften. Då kan de inte bli så mycket tjockare än 48 sidor. ;) Av tekniska skäl. Begränsningar kan vara nyttigt.

Arfert;n132914 said:
Jag menar klamrade häften. Då kan de inte bli så mycket tjockare än 48 sidor. ;) Av tekniska skäl. Begränsningar kan vara nyttigt.
Jep, ingen orsak att inte göra boxen knökfull med häften!:)

Krille

Super Moderator
.113;n132915 said:
Vad är det? Ser inte riktigt på mobilen ;(
Mitt senaste kickstarter-avslut: Faith–The Sci Fi RPG. Med spelplatta och ploppar för rollpersoner och kortlekar för handlingsresolution.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
DeBracy;n132882 said:
Har vi inte nyss haft en lång tråd om att inte rolla...? ^^
Mjukpärm används som begrepp hos en del tryck-din-egen-bok-firmor. Det må vara hur fel som helst men jag hävdar total oskuld till trollning.

Det var bara ett chockat uttryck för att firmor faktiskt börjat använda uttrycket som om det faktiskt existerade. Jupp, jag hävdar att det var så jag menade hela tiden! =)

Arfert;n132914 said:
Jag hade för mig att jag sett upp till 68 eller 74 sidor (nått sånt, hittar det inte igen på rak arm). när det kommer till klamrade häften.

Arfert

Facit
Ormgudens dal var klamrad, och den var lite för tjock egentligen. Tryckaren var INTE glad.

Ju fler sidor, desto tunnare papper behövs för att det ska funka.

Staffan

Myrmidon
Arfert;n132914 said:
Det är ju ett av Mark Rosewaters (chefsdesigner för Magic) favorituttryck: "Restrictions breed creativity."

Max Raven

T12-kultist
Krille;n132920 said:
Mitt senaste kickstarter-avslut: Faith–The Sci Fi RPG. Med spelplatta och ploppar för rollpersoner och kortlekar för handlingsresolution.
Tittade på post-Kickstarter-beställning för det spelet för några månader sedan. Recensera gärna. :)

Big Marco

Läskig
PAX;n132846 said:
Appropå boxar, finns det något företag som tillverkar spelboxar efter angivna mått?

Några stycken, men om du inte har standardmått får du räkna med att betala kanske 100,000+ kr för att ta fram verktyget.

Max Raven

T12-kultist
Björn Wärmedal;n133071 said:
Vad är standardmått?
Misstänker att det beror på tillverkare, exempelvis så har den tyska tillverkaren nedan A5 och A4. Om man är optimistisk och ny (och lite naiv) så tar man 100 boxar, vilket kostar ca 70 kr per box, exklusive frakten. För ickestandard-mått behöver man beställa minst 500 boxar - det blir rätt dyrt. Hittade en amerikansk tillverkare också, men där skulle en importkostnad nog tillkomma...

http://www.spielematerial.de/en/individuell/individuelle-counter-9740.html

Max Raven

T12-kultist
För mitt Star Trek:iga spel skulle antagligen det mesta täckas av:
Rollformulär
Skeppsformulär (spelare)
Regelbok
Referensblad/kort
Tärningar
Journaler/anteckningsböcker (för SL/spelare)
SLP-häfte (för att hålla reda på SLP:er och historik)
NPC/Pryl-bilder (som Paizos gamemastery-tillbehörskort) - för att hjälpa med beskrivningar på personer och skumma prylar/artefakter
Platsbilder (kartor) - för att kunna beskriva platser, ej att visas för spelare
Byggnads/skeppshäfte (/formulär) - för viktiga platser och skepp, går mest in i SLP-häftet

Miniatyrer behövs egentligen inte, särskilt inte med min spelstil och när jag vill ha verkligheten lite flytande och tillåta improvisation i beskrivningar.

PAX

Jordisk Äventyrare
Köpte för ett tag sen en kopia av gamla James Bond och en av äventyrsboxarna. Intressant var att äventyrsboxen innehöll en separat SL-skärm anpassad för äventyret. Generellt sett så tycker jag att James Bond äventyren verkar vara högt påkostade vad gäller utformningen med boxar och en massa handouts i olika färger och storlekar.