Nekromanti Den kosmiska etern etc

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har begrundat de mångahanda inläggen om etern och rymdfart. Tyvärr är det först nu jag har haft tid att svara. Här följer lite allmänna tankar. Beklagligtvis har jag fortfarande inte tid att gå alltför djupt in på detaljer.

Etern finns. Mina resonemang om detta "ämne" är baserat på koncepten i Space 1889. Etern är inte ett element, det är en underliggande struktur som bär upp kosmos och så att säga håller allting på plats. Se gärna etern som ett slags matris.

Kosmos är lufttomt, det är något som jag har haft som underliggande premiss alltsedan jag skrev världsbeskrivningen för flera år sedan. Sålunda måste kosmoremer vara lufttäta. (Kosmorem = rymdskepp på daladh [ordgrant "rymdroddare"].)

Gravitation ombord: En mekanurg kan bygga en tyngdkraftsgenerator som lägger upp en lämplig gravitation i en kosmorem.

Jag gillade iden med helioten.

Anders

Nightowl

Champion
Tja, det var ju inte...

...alls vad jag hade hoppats på :-( Men jag får väl skapa ett icke-standard-Gondica om jag ger mig ut i rymden, tyvärr. Det är ju din värld.

Jag gillar inte riktigt automatiskt tyngdlöshet i rymden och definitivt inte inneslutna kosmoremer. Jag vill se folk som vandrar på däcket till skepp som liknar dem i haven; jag vill behålla the Age of Sail i rymden. Jag vill se skepp borda varandra utan fjantiga rymddräkter eller risk för explosiv dekompression; jag vill kunna avfyra helt vanliga kanoner i bredsida mot mina motståndare; jag vill landa på Ceruleans världstäckande hav utan att bekymra mig om inträdet i atmosfären, jag vill färdas till de oupptäckta planeterna i solsystemets utkant utan att det är nämnvärt kallare än på Grönland, jag vill lägga till vid asteroiden Port Said och spendera mina surt förvärvade dukater på rubeisk rymdrom.

Nightowl, suckar djupt, tappar all lust till rymdäventyr, och återgår till vad som borde vara hans huvudsyssla vad gäller Gondica, att utforska världen i sig - där finns tillräckligt utan att behöva ge sig ut i rymden.

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.

Rosen

Myrmidon
Re: Tja, det var ju inte...

<I>Jag vill se skepp borda varandra utan fjantiga rymddräkter eller risk för explosiv dekompression;</I>

Är det nåt som säger att det blir explosiv dekompression bara för att det inte finns luft då? Det kanske bara inte går att andas så att man måste ha mask och luftburk på ryggen för att vara utomhus.

--
Åke

Man Mountainman

Storsvagåret

Om det gör dig gladare, så tycker jag att din version var häftigare, och kommer att använda den när jag gör min tidigare omtalade crossover.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Nightowl

Champion

man måste ha mask och luftburk på ryggen för att vara utomhus.
Som sagt, "fjantiga rymddräkter". De passar så dåligt ihop med renässanskläder. Å andra sidan nämnde Anders luftbubblor i kommentaren nedan (som jag inte läst innan detta inlägget), och de löser i stort min värsta skräck, att alla kosmoremer skulle vara trista förseglade grunkor.

Fast om jag får en attack av sailpunk i rymden igen kommer jag nog att ändra på saker istället, helt enkelt.

Nightowl

Nightowl

Champion

Klart att man gillar när folk gillar ens grejer, men jag hade hoppats att man typ kunde ha tubbat dig till att göra en "officiell" Gondica 789-fnupp, som fler än jag (som ärligt talat har häcken full av idéer om oceanerna, lufthavet och Abyssos om jag vill upptäcka prylar) kan använda. Och det går ju inte i sådana fall.

Dessutom, en version som ligger närmare Space:1889's material innebär mer snobart material, i synnerhet som spelet är eller skall bli nyutgivet av Heliograph Inc. Detta är en klar fördel. Mitt snack ligger närmare Spelljammer som enbart lever på nätet och har en miljö och ett system som ligger längre bort från standard-Gondica.

Och skall man vara riktigt ärlig så skulle jag faktiskt sett att du lagt mer tid på Yggdrasil :). Hur gick det med vikingarna i rymden?

Nightowl

Rosen

Myrmidon

<I>Som sagt, "fjantiga rymddräkter". De passar så dåligt ihop med renässanskläder.</I>

Håller inte riktigt med, men det är ju förstås subjektivt. Det vet ju alla långväga resenärer att vissa regioner har en otrevlig omgivning där man måste vidta försiktighetsåtgärder (gå inte barhuvad i Vastus Magnus, pälsa på dig om du ska till kyliga trakter). Ingen skulle ju få för sig att göra en världsomsegling under havet i en vanlig skonare, så att utforskandet av eteroceanen kräver lite förberedelser tycker jag låter helt okej.

Att det är svinkallt i rymden borde väl vara rätt givet, förresten - alla som bestigit höga berg vet ju hur kallt det blir där, så om man fortsätter uppåt...

--
Åke

Nightowl

Champion

Håller inte riktigt med, men det är ju förstås subjektivt.

Just. En lufttom rymd med risk för tyngdlöshet (om tyngdkraftsgeneratorn går sönder, eller något) påminner mig, återigen rent subjektivt, med hård SF a la 50-tal, en genre jag finner ytterst icke-Gondica och dessutom tycker är dyngtrist till att börja med. Skepp med segel i rymden är baron Munchausen och Cyranos rymdfärder; det känns helt rätt, däremot.

Sedan påverkas det av, för att vara krass, hur många rymdskepp det finns. Är spelarna på världens första rymdexpedition, nå, då har jag lättare att köpa speciell utrustning och dylikt rat; det känns som en polarexpedition eller något vilket ju kräver extra utrustning, precis som du sade.

Men Dnalors prat om just Space 1889 fick mig att främst tänka på en miljö där rymdfärder är legio, en del av samhället (därav diskussionen om heliotens ekonomi). Och DÄR vill jag slippa tänka på tekniska detaljer. Så då passar en luftfylld världsrymd och naturlig gravitation på ett rymdskepp utmärkt.

Det är alltså skillnaden mellan "rymden som exotiskt, speciellt resmål" och "rymden som plats för äventyr". Jag medger gärna att det första är det troliga i Gondica, men jag gillar det andra, och det är vad Space 1889 väcker för bilder hos mig.

Nightowl

Man Mountainman

Storsvagåret

Mitt syfte var väl i första hand att ha något eget roligt att spela. Jag tittade på Space 1889 och tänkte "fantastisk värld men rätt miserabla regler". Jag tittade på gondica och tänkte "Fantastisk värld, helt okej regler, en aning för lite steampunk för min smak", och resten är historia (eller, rättare sagt, resten ligger någonstans djupt inne i framtiden, men det är samma sak).

Men om jag sen får för mig att faktiskt göra något *officiellt*, så tänker jag inte låta det faktum att jag gillar din version bäst hindra mig. Det är inget *fel* på Anders version, den är bara inte lika häftig.

<I>Dessutom, en version som ligger närmare Space:1889's material innebär mer snobart material, i synnerhet som spelet är eller skall blinyutgivet av Heliograph Inc.</I>

Den "fnupp" jag hade tänkt mig skulle utspela sig i Gondicas värld, använda Gondicas regler, men med ett solsystem från Space 1889 (mer eller mindre, jag hade väl tänkt ta mig friheten att lägga till lite egna grunkor här och var, t.ex. några fler planeter än de två som finns i Space 1889 och som i min mening är alldeles för få. En gasjätte med månar är i alla fall det minsta man kan begära). Alltså inte särskilt Space 1889-kompatibelt.

Förresten: 1889 är nyutgivet. jag har t.o.m. köpt deras exemplar (från Amerika, för en himskans massa pengar).

<I>Och skall man vara riktigt ärlig så skulle jag faktiskt sett att du lagt mer tid på Yggdrasil :). Hur gick det med vikingarna i rymden?</I>

Som sagt, det går. Jag har skrivit en del, börjat med ett regelsystem, och fått ihop några grejer som jag är rätt nöjd med. men med mig är det så att jag har fruktansvärt svårt att avsluta saker, är väldigt petig och har lätt att ändra mig angående detaljer. Lägg till det att ett historiskt rollspel kräver en massa forskning (vet du några bra böcker om vikingar, förresten. Ingen arkeologi, utan en bra historisk översikt över vikingatiden, gärna med info om seder och samhällsstruktur. Röde Orm är en bra bok, men den duger inte till allt. /images/icons/tongue.gif), samt det faktum att Yggdrasil bara är Prio 2 för mig (Prio 1 är ett bisarrt postapokalyptiskt steampunkfantasyspel som jag hållt på med sen jag var nio eller så, och som jag först nu börjar tycka är lämpligt för publicering), så kan det ta ett tag innan det blir något av det.

Medan jag kommer ihåg det ska jag passa på att fråga: vart står det om Gondicas solsystem? Kan vara bra att veta, liksom.

Nightowl

Champion

Den "fnupp" jag hade tänkt mig skulle utspela sig i Gondicas värld, använda Gondicas regler, men med ett solsystem från Space 1889 (mer eller mindre, jag hade väl tänkt ta mig friheten att lägga till lite egna grunkor här och var, t.ex. några fler planeter än de två som finns i Space 1889 och som i min mening är alldeles för få. En gasjätte med månar är i alla fall det minsta man kan begära). Alltså inte särskilt Space 1889-kompatibelt.

Vad jag menade var Space 1889's fysik liknar Anders' version mer; det hade alltså varit enklare att porta över en del av teknologin och terminologin. Och bara två - vad är det för fel på de andra sju planeterna i solsystemet? Mars och Venus är inte helt utforskade än - inte ens Jorden är helt utforskad än. Nåja, det är väl en smaksak...

Medan jag kommer ihåg det ska jag passa på att fråga: vart står det om Gondicas solsystem? Kan vara bra att veta, liksom.

Man ska som nyligen visat sig inte lita för mycket på mig när det gäller astrofysik ;-), men jag har svart på vitt från regelboken att Gondica har två månar, Velox och Rubeus, och man känner till tre andra planeter, Caerulea, Aurea och Flammifer. Aurea har enligt de senaste astronomiska rönen minst nio månar, medan de bägge andra saknar sådana (hint: vill man ha en redan rymdfarande ras, kunde aureaner som bara kan färdas mellan månarna vara en cool idé). Detta och mer kan utrönas på sidan 133 i regelboken.

Nightowl

Man Mountainman

Storsvagåret

Jag har böjrat fundera litegrann på solsystemets utformning nu. Jag tänkte mig att Aurea skulle vara källan till någon värdefull naturtillgång (typ en gas ur vilken man kan destillera flogistonelixir), och alla nationer är hemskt intresserad av att kontrollera planeten. Sedan tänkte jag placera ett asteroidbälte mellan Flammifer och Aurea, som skulle vara rymdens karibien, med rymdpirater och hela köret. Hela kampanjen ska andas tidig kolonisationsera.