[ QUOTE ]
men har det verkligen det? okej, han var väl den som gjort att flest människor fått upp ögonen för fantasy, om man räknar bort eddings
[/ QUOTE ]
Jag tror inte Eddings ens är i närheten av Tolkien vad gäller antalet läsare. Vi får inte glömma att Tolkiens böcker redan funnits på marknaden i 30-40 år när Eddings började med sina, och det var dessutom 30-40 år utan nämnvärd konkurrens i genren. I mina ögon är Tolkien närmast fantasylitteraturens Elvis Presley. Med det menar jag att han kanske inte var först men han var definitivt störst och hans påverkan är sådan att det inte går att prata om fantasy utan att nämna honom. Så även om han inte skapade genren (eller ens skrev "bäst") så släpade han de facto fram den ut litteraturens bakvatten och dumpade den bland bästsäljarna.
[ QUOTE ]
dock så tror jag inte att det skulle funnits mindre antal fantasy böcker om tolkien inte funnits än vad det är nu, hade han inte skrivit det så hade någon annan skrivit något liknade.
[/ QUOTE ]
Det tror däremot jag. Genren skulle naturligtvis existera, precis som den gjorde innan Tolkien, men den skulle inte på långa vägar vara lika stor. Och att fantasygenren på nått sätt skulle vara förutbestämd att populäriseras under 1900-talets andra hälft tror jag inte ett dugg på. Anledningen till Tolkiens framgång var att han skrev begåvat och passionerat om något han brann för, på ett sätt som tilltalade en stor mängd människor. Om det hade varit fråga om en annan genre hade kanske Peter Jackson gjort tre storfilmer om westernhjälten eller piratbetvingaren Frodo istället. Så även om det är som du tror och någon annan skulle skrivit Sagan om ringen om inte Tolkien gjort det, så är de i sammanhanget ointressant eftersom det inte var så det gick till.
[ QUOTE ]
han snodde väl ändå det mesta från diverse mytologier
[/ QUOTE ]
Och på vad sätt skulle det förringa hans verk?
/Anders