Nekromanti Den mörka materian

Dilandau

Myrmidon
Är det någon som funtat på att rollspela i världen/arna från Pullmans Den mörka materian-trilogin?

Quan'talis

Swashbuckler
Inte riktigt, men jag har använt den som inspiration. De flesta av mina spelvärldar innhåller isbjörnar :gremcool:

JPS

Man Mountainman

Storsvagåret
Sure have...

...men avser man spela i *universat* blir det hela nog en smula för metaplottungt.

Däremot skulle jag gott kunna tänka mig att spela i den värld som det hela kretsar kring ursprungligen. Det var ett tag sedan jag läste boken, men vad jag minns så omfattade den saker som luftballonger, konspirerande ärkemagiker, holländska flodzigenare, talande isbjörnar, en allsmäktig kyrka och ett ondskefullt ryskt imperium; alltså allt som behövs för en trevlig, anspråkslös fantasyvärld.

Och nakna häxor! Får inte glömma de nakna häxorna!

Dilandau

Myrmidon
Re: Sure have...

Massor med sköna stämningslement i världen, den saken är klar! Man måste respektera en författare som har alkoliserade isbjörnar i sina böcker. :gremwink:

Dilandau

Myrmidon
Ska nog introducera en altheiometer i någon kampanj. Kan inte tänka mig ett bättre sätt att styra spelarna dit man vill! =)

Quan'talis

Swashbuckler
Och dessutom...

I min entusiasm över isbjörnarna glömde jag ju alla andra element som jag har inspirerats av. Till stor del håller jag med om det Dnalor påpekade ovan, men dessutom måste jag få framhålla att "experimentell teologi" är en så otroligt genialisk term att den inspirerat nästan en hel kampanj som ligger och puttrar i någon undanskymd hjärnvindling i väntan på bättre tider. Eller var det "praktisk teologi"? Hur som helst...

JPS

Dilandau

Myrmidon
Re: Och dessutom...

Det hette mycket rikigt "experimentell teologi". Han har många sköna termer, Pullman. Oblatbyrå, pansarbjörn, errhh ... och några till jag inte kommer på just nu.

Nightowl

Champion
Industriell Feodalism

En av grejorna jag gillade - universitetet äger förläningar, inklusive kärnkraftverk...

Pullman är också bra på nyspråk - jag gillar världar där man dricker chocolatl, duckar för de anbariska trådarna när man hoppar över hustaken, och tar den ktoniska järnvägen till jobbet.

Erik

Nightowl

Champion
Experimentell Teologi

Själv har jag sedan en vinjett av Kenneth Hite funderat på en elisabetansk Transhuman Space-värld: nanotekniska maskiner är 'änglar', tusentals av dem kan dansa på ett nålshuvud... fast här spökar 'Age of Unreason' också. Nefilim-cyborger, kanoner som gjort målsökande enligt principen om 'kontagiation', swedenborgska flygplan drivna av bundna demoner...

Erik

Nightowl

Champion

Man måste respektera en författare som har alkoliserade isbjörnar i sina böcker.
Som nån vältalig snubbe (Jason Sartin?) uttryckte det på rp.net: The mark of a truly great game is the ability to play a gorilla. Skumma djur är alltid kul.

Erik

Krille

Super Moderator

"Som nån vältalig snubbe (Jason Sartin?) uttryckte det på rp.net: The mark of a truly great game is the ability to play a gorilla. Skumma djur är alltid kul."

Hmmm... med andra ord ligger Västmark ovh Valkyria bra till... :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jo, men det får bli en jävligt berest groilla i sådana fall. Finns det lika mycket djurfolk i andra länder? Jag börjar av någon anledning tänka på saracener i skepnad av dromedarer och ökenrävar...

Staffan

Myrmidon
Aperier

I Adventure har de tagit med en massa utdrag ur tidningsartiklar, brev, och liknande. Ett av dessa följer här:
-- from the correspondence of the Aeon society for Gentlemen
Greetings Maxwell Anderson Mercer,
I am Enkidu. I have heard of your search for the strange and unusual. I wish to join your Society. I believe my insights and scientific knowledge (specifically in regards to botany) would be invaluable to your organization.
Before making arrangements, I should tell you this. I will need certain visas and documents to safely make the trip. I am a gorilla.
- Enkidu

The_Gorger

Hero
Lustigt sammanträffande

Jag tänkte precis posta ett sådant här inlägg när datorn började bråka. Och sedan när jag kommer in några dagar senare har någon annan gjort det åt mig. :gremsmile:
Jag funderade på att ta något system (T20 eller Eons ob) och skriva regler till pullmans universa. Maken till rollspelsvärld får man leta efter