krank said:
- kvinnorollerna. Det finns två kvinnor i filmen, och båda är så äckel-spela-på-sin-sexualitet-stereotypa att jag bara mådde dåligt när de var med. Catwoman är en karaktär jag verkligen inte har någon kärlek för.
Jag tycker faktiskt att catwoman är en ganska bra roll och att det är övervägande så att hon inte spelar på sin sexualitet. Hon gör det men då upplever jag det som att hon är en intellektuell kvinna som väljer att utnyttja mäns svaghet och dumhet, inte som att hon faller in i en roll för att inga andra finns att tillgå. När hon t.ex. spöar skiten hur fem beväpnade hejdukar inne i en bar och sedan gallskriker när polisen stormar in är det en jävulskt smart och stark kvinna som visar vad man kan göra med lite fantasi och intelligens, inte en pinuppa som gör det man förväntar sig i en hollywood-film.
Med det sagt så tycker jag det finns grejer man kan invända mot med hennes roll, t.ex. så faller hon allt mer bort i filmen, från att ha varit en intressant och ganska stor sidohistoria i filmen (snudd på sidohuvudperson) blir hon mot slutet en sidekick som bara dyker upp för att spränga nåt och dra en rolig kommentar. Dessutom sitter hon ju bara på batmans hoj sista halvtimmen.
Jag tycker också att kärlekshistorien mellan Selina och Bruce är helt onödig.
Talia däremot tycker jag inte så mycket om. Hon sänker sig själv när hon har sex med Bruce (why not stab him in bed ffs?) och så håller jag med om att det är knäppt att hon inte berättar sin ondskefulla plan när Batman fått ryggen knäckt av Bane.
Dessutom så stör jag mig otroligt mycket på att hon är den enda som skadas när lastbilen faller ned på marken där på slutet. Bane hade inte fått en skråma, Batman hade knappt blivit yr, men en person som tränats av League of Shadows, dotter till Raaz al Ghul, dör hur lätt som helst av det fallet, medan en gammal skröplig polischef som inte ens var fastspänd och sitter i typ ett helt metalliskt utrymme överlever utan en skråma. Om du ska ta livet av en badguy på det viset måste det finnas en förklaring som inte är "jamen fysikens lagar säger att..." eller "det var dags att filmen tog slut där".
/Recca, som tyckte filmen var väldigt bra!