Nekromanti Den magiska fisken

Jaggernaut

Hero
Tittade på ett naturprogram på Animal Planet om elektriska ålar och blev inspirerad. Skrev mest det här för att dela med mig av mina tankar men förslag, synpunkter är alltid välkommet :gremsmirk:. Så jag funderar på att lägga in dessa varelser i antingen tirakerna på Takalorr eller toshernas kultur, eller kanske båda. Det är faktiskt möjligt att elektriska ålar skulle få en betydande roll i deras kultur utan att man bara bestämt att det är så för att det är tufft, vilket det är.

Det första uppenbara är ju att de kan avge elektriska stötar – ah, magi (ganska uppenbart att de skulle ses som magiska i Mundana). Och det är ju inte heller kraftlösa stötar vi talar om. Detta gör att det blir lite spännande och farligt att fånga dessa ålar. Varför vill man då fånga elektriska ålar då det är farligt, rentav livsfarligt ibland? Förutom som ett läckert mandomsprov så innehåller elektriska ålar mycket fett (vilket är ovanligt för de vattenlevande varelserna i Amazonas, då kan man anta att det är likadant i de områden i Mundana som påminner om Amazonas) och de är nyttiga matfiskar. Bland urbefolkningen i Amazonas så sägs fisken ha läkande egenskaper. Beror på att den är så fettrik. De kokar fettet och äter det (i flytande form tror jag att det var), det mjukar upp leder och så. Så ifall ortsborna lider t.ex. reumatism så äter de ålfett (de är iaf övertygade om att det hjälper men det är inte vetenskapligt bevisat men de sa att det är troligt att det kan hjälpa). Sedan så sägs fisken typ ha läkande egenskaper för alla andra sjukdomar och så.

Där har vi mandomsprov, läkande egenskaper och matnyttig. Flera anledningar till varför den ska vara betydelsefull hos nämnda primitivare folk (för tirakerna menar jag de som bor i byar i djungeln, speciellt de vid floder och så). Sedan är det klart att man hyser respekt för farliga rovdjur, speciellt magiska rovdjur.

Sedan en annan läcker grej med elektriska ålar (och andra elektriska fiskar) är deras regenereriska (finns tydligen inget sådant ord men ni förstår vad jag menar) förmåga. De kan återbilda fenor, skinn, kött och ben! T.ex. bitar av ryggraden kan regenereras. Är inte det mer än bara lite läckert :gremtongue:

Sedan vad tycker ni andra att elektriska ålar ska ge för chockskada? De kan ju trots allt däcka hästar.

I Venezuela använde ortsbefolkningen hästar (i början av 1800-talet iaf) då de skulle fånga elektriska ålar. De drev en hästflock genom lågt vatten och hästar skrämde upp ålarna som simmade upp under bukarna på hästarna och avgav stötar. Det hände att hästar svimmade av stötarna.

I Amazonas så fångas ålarna med hjuster (hur det nu stavas). De paddlar ut i någon biflod och lockar till sig ålarna av att de plaskade lätt med handen i vattnet. Ålarna stördes av detta så de simmade dit för att undersöka och då spetsade fiskaren ålen med sitt hjuster/spjut. Fast man fick passa sig. Ifall skaftet var blött så kunde fiskaren få en stöt med full kraft – ajajaj :gremfrown:

F ö kan jag nämna att elektriska ålar genererar nästan 300 Volt per meter kroppslängd och en större ål är väl runt två meter lång.

Gastono

Hero
Detta är ett intressant ämne må jag säga...
Jag har alltid gillat Animal Planet!

Ja, hur mycket en ål skulle kunna göra i skada vågar jag nog mig knappt på att gissa.
Sedan så har ju inte Eon elekricitet så shock skador har ju inte NG räknat med.
Husregler, men i alla fall.

Det är en bra ide med mandomstest och liknande tycker jag och de andra förslagen också för den delen.

Jag tycker att det är något som passar in på Takkalors "kultur" lite grann.

Slutsats: detta är verkligen en ide som man bör utveckla och spinna vidare på...

nordan

Swordsman
Använd effekten "blixt"?
Bestäm att ålen alstrar och väver effekten som en naturlig förmåga. Tilldela sedan färdighetsvärden. Då kan ålen själv ha makt att bestämma över hur feta stötar den vill ge.

Gastono

Hero
Bra ide!

Av någon anledning gillar jag dock inte att den kan bestämma hur stora stötar den skall lägga ner.

Det känns som om det skulle vara en naturlig försvars mekansim som den inte skulle ha så mycket makt över utan bara "ha den".

nordan

Swordsman
Med "bestämma" hade jag någon baktanke om att stöten skulle bli olika stor beroende på hur "rädd" ålen blev. En mycket "traumatisk" händelse skulle alltså utlösa en mycket större stöt.

Nördan

Gastono

Hero
Det låter dom en bra lösning.

Exempel: (bör ej läsas av personer under 15 år!) Ex. Ålen blev mycket rädd när aborren simmade upp framför honom och gappade, men plötsligt så skickade ålen ut en 420 volt stöt genom aborren som sakta flöt bort, död och genomstekt...

Hehe, men då förstår jag vad du menar...
Av nyfikenhet, tänker du använda el ålar i Takkalor?
Det verkar faktiskt roligt...

Jaggernaut

Hero
Några saker jag glömde nämna igår

Jag beskyller den sena timmen för det.

Av någon anledning gillar jag dock inte att den kan bestämma hur stora stötar den skall lägga ner.
Det känns som om det skulle vara en naturlig försvars mekansim som den inte skulle ha så mycket makt över utan bara "ha den".

Det var en av sakerna jag glömde nämna. Elektriska ålar kan faktiskt bestämma hur stora stötar den ska avge. Den avger olika stora stötar beroende på vilket byte som den jagar. En liten fisk en liten stöt, en större fisk en större stöt. Ifall den blir anfallen av något stort så avger den en större stöt än då den jagar någon liten fisk.

Andra saken jag glömde nämna är att då man fångat och dödat en elektrisk ål och man håller upp den (infödingarna som gjorde detta hade redan börjat på göra upp den och den var sedan tidigare kapad på mitten så jag antar att man måste göra något sådant men jag vet egentligen inte) så kan det samlas en klump av fett och torkat blod längst ned. Om man får en sådan kula så tror infödigarna att ifall man håller denna kula bestående av fett och torkat blod från ålen under armhålan så får man styrka.

Det är kanske något man kan ta med, fast för tirakerna kanske man ska äta den för att få styrka.

nordan

Swordsman
Just nu spelleder jag en kampanj i norra Asharien, och en liten sideshow i calnia. Men hamnar jag i liknande miljöer låter det tveklöst som en bra id'e.

G

Guest

Guest
Re: Några saker jag glömde nämna igår

Är det inte så också att den inte kan avge kraftiga stötat på rad och de kraftigaste kommer efter lång avhållsamhet?
Isåfall kan man ju ta att efter varje x tidsenhet så skapar den ett kongelerat filament (som är svårt att separera ur fisken utan material) som den kan använda om det behövs och så kan man också säga att den aldrig går över ebn viss alstrings svårighet och att filamenten automatiskt "dissiperar" till besvärjelsen blixt.

Jaggernaut

Hero
Använd effekten "blixt"?

Det är ingen dum idé men jag skulle noga sänka Trauma-skadan lite. Den bedövar trots allt sina offer, inte dödar dem. Sedan kanske man ska lägga till någon tärning på Chockslaget.

Bestäm att ålen alstrar och väver effekten som en naturlig förmåga. Tilldela sedan färdighetsvärden.

Jag tror dock inte att ålen misslyckas med att avge stötar med färdighetsvärdet kan vara en fingervisning på hur starka stötar ålen kan avge.

Jaggernaut

Hero

Är det inte så också att den inte kan avge kraftiga stötat på rad och de kraftigaste kommer efter lång avhållsamhet?

Jo stötar blir svagare och svagare ju mer stötar ålen avger på rad.

Isåfall kan man ju ta att efter varje x tidsenhet så skapar den ett kongelerat filament som den kan använda om det behövs och så kan man också säga att den aldrig går över ebn viss alstrings svårighet och att filamenten automatiskt "dissiperar" till besvärjelsen blixt.

Det var faktiskt ganska smart tycker jag. Då är det bara till att bestämma tidsenheten (en timma kanske) och svårighetsnivån som är maxgräns. Den måste även variera beroende på hur stor ålen är, större ål -> högre maxgräns. Fast ålen borde ändå få mer filament än maxgränsen för blixtstyrkan som den kan avge på en gång. Den kan ju trots allt avge flera stötar på rad än fast de blir svagare eftersom.

som är svårt att separera ur fisken utan material

Ja då man tänker på det är det nästan klart att det på något sätt ska kunna gå att separera filamenten och göra dessa till kongelat. Det går ju trots allt med drakhjärtan, mörkerhundshjärtan osv, osv.

Jaggernaut

Hero
Re: Den magiska fisken [ANT]

Nu vet jag inte vem du frågade (nordan eller mig) men jag svarar ändå.

Av nyfikenhet, tänker du använda el ålar i Takkalor?
Det verkar faktiskt roligt...

Det lutar mest åt Takalorr. I min kampanj så kommer mina spelare (deras rollpersoner) att bege sig dit så då kan man ha med ålarna.

nordan

Swordsman

Kan man tänka sig följande?

En ål som i sin första stöt avger en laddning på 3 filament ger i sin andra 2 och tredje 1?

får han sedan tre timmar på sig att ladda så har han laddat en första stöt på två och en andra på en.

för att ladda upp sig helt behöver han 6 timmar.

Vad tror ni?

Gylf draken

Warrior
Frågor om "fesk"

I mina alkemi regler skulle kanske den fisken kunna användasa vid kongelering!

Vilka filament tänkte du använda?

Vad skulle han alstra ifrån?

Skule man kunna utveckla fisken och ge den monstruösa proptioner.

likt den oskäggade malen i MUA eller Åhlen skulle den väl kunna vara över 6 m lång.

om de små av dessa häll till i Takkalors regnskog, så skulle jättarna kunna hålla till ute på öppet hav.

VH Jens.L "Draken"

Gastono

Hero
Re: Den magiska fisken [ANT]

Nu vet jag inte vem du frågade (nordan eller mig) men jag svarar ändå.
Jag frågar alla som vill svara så välkommen att skriva så mycket du vill :gremwink:

Troberg

Sinister eater
deras regenereriska (finns tydligen inget sådant ord men ni förstår vad jag menar) förmåga
Regenererande?

Venezuela använde ortsbefolkningen hästar (i början av 1800-talet iaf) då de skulle fånga elektriska ålar. De drev en hästflock genom lågt vatten och hästar skrämde upp ålarna som simmade upp under bukarna på hästarna och avgav stötar. Det hände att hästar svimmade av stötarna.
Och hur hjälpte det till att fånga ålarna? Jag misstänker att de hade häcken full med att fånga panikslagna hästar...

hjuster (hur det nu stavas)
Ljuster. Jag har två stycken liggande i någon ouppackad flyttkartong, en del av min samling av fiskeredskap som inte får användas i Sverige.

Häftigt inlägg i vilket fall, verkligen inspirerande. Dessutom, alla som råkat trampa på en ål när de badar (inte ålen alltså, de badar nästan alltid) vet hur otäcka de kan vara (fast det är väl otäckare för ålen), tro mig.

En annan häftig sak med ålar är att de ibland ålar (no pun intended) upp på land och jagar grodor och möss och sånt när det är riktigt blött i gräset. Jag vet dock inte om elektriska ålar gör så.

Jaggernaut

Hero
Regenererande?

Jag beskyller sömnbrist för den missen :gremsmirk:

Och hur hjälpte det till att fånga ålarna? Jag misstänker att de hade häcken full med att fånga panikslagna hästar...

Hmm...jag glömde visst en bit förklaring där (också pga trötthet trorligtvis). Hästarna fick förståss väldans bråttom därifrån men ålarna blev helt utpumpade av alla stötar de avgett så det var en lätt match för ortsbefolkning att fånga dem sedan. Jag gissar att andra ortsbor fanns i närheten och fångade in hästarna som sprang därifrån.

Ljuster.

Jag var nära :gremtongue: (Nära skjuter ingen hare. Så nu var det sagt och så blev ni andra berövade på erat nöje)

Häftigt inlägg i vilket fall, verkligen inspirerande.

Roligt att ni gillade det (alla andra som svarat verkar också glada :gremtongue:).

Dessutom, alla som råkat trampa på en ål när de badar (inte ålen alltså, de badar nästan alltid) vet hur otäcka de kan vara (fast det är väl otäckare för ålen), tro mig.

Gäller dina erfarenheter elektriska ålar eller bara vanliga (dvs inte elektriska).

Jaja, några andra som upptäckte det var de forskare i programmet som skulle fånga ålarna, de fick sig sin beskärda del av stötar :gremgrin: Den roligaste biten, tycker jag, var då två stycken skulle ta upp en ålunge från en hink (de skulle stoppa ungen i ett akvarium). De fick hela tiden stötar och de rykte tillbaks sina händer. På sidan av stod en äldre forskare som hela tiden uppmuntrade dem med att säga "Den har avgivit så många stötar nu så att det borde inte vara så farligt", dock så verkade de andra männen inte hålla med honom :gremlaugh:

En annan häftig sak med ålar är att de ibland ålar (no pun intended) upp på land och jagar grodor och möss och sånt när det är riktigt blött i gräset. Jag vet dock inte om elektriska ålar gör så.

De sa inget om det i programmet som jag såg men däremot sa de heller inte att de inte gör det.

Jaggernaut

Hero
För att göra det enkla krångligare

En ål som i sin första stöt avger en laddning på 3 filament ger i sin andra 2 och tredje 1?

Förutsatt att den ger full effekt i stötarna då.

Även jag har funderat lite.

Jag funderade lite på ett filament per meter kroppslängd, alltså maxgränsen, fast det kanske blir lite för lite? Två filament per meter kroppslängd kanske kan vara något. Det blir +2 poäng Smärta per 0,25 meter kroppslängd. En ål på 75 cm ger Ob1T6+2 poäng Smärta med första stöten. En som är 1,5 meter ger Ob3T6 poäng Smärta. Sedan är det Trauman, ska den ge lika mycket? Ålen bedövar sina offer inte dödar dem så hälften kanske?

+1 poäng Trauma per 0,25 meter kroppslängd och +2 poäng Trauma per 0,25 meter kroppslängd.

Sedan för att offrent verkligen ska bli bedövade (tuppa av, svimma) så kanske man ska ge en extra chocktärning per meter kroppslängd. Alltså en tärning svårare på Chockslaget för varje meter som ålen är.

Andra stöten, hur mycket mindre ska den ge i skada/chock. -2 poäng eller -4 poäng (dvs -Ob1T6).

Vad tycks?

får han sedan tre timmar på sig att ladda så har han laddat en första stöt på två och en andra på en.
för att ladda upp sig helt behöver han 6 timmar.

Det verkar bra tycker jag.

Jaggernaut

Hero
Svar om "fesk"

mina alkemi regler skulle kanske den fisken kunna användasa vid kongelering!

Det skulle den även i de gamla.

Fototropi.

I vanliga fall (IRL) så genererar den elektricitet. Låt den ha en naturlig förmåga att generera fototropiska filamament.

Skule man kunna utveckla fisken och ge den monstruösa proptioner.
om de små av dessa häll till i Takkalors regnskog, så skulle jättarna kunna hålla till ute på öppet hav.

Det är mycket möjligt att åtminstone jag gör så. Ni får passa er nästa gång ni reser till havs :gremwink:

Pendragon

Swashbuckler
Re: Svar om "fesk"

Fototropi.

I vanliga fall (IRL) så genererar den elektricitet. Låt den ha en naturlig förmåga att generera fototropiska filamament.
Vad sägs om att antingen llåta den alstra fototropi på vanligt vis (vilket gör att den lever i relativt grunt vatten dit ljuset når, och är farligast på dagen) eller låta den alstra hydrotropi och transformera till fototropi?

/Joel