Nekromanti Den magiska fisken

nordan

Swordsman
Havseld

Detta fenomen, som ofta rapporterats av sjöfarare runt Takkalors kust, är ett starkt orangeaktigt sjussken som kan synas nere i vattendjupen. Skenet är egentligen resultatet av den kontrollerade dissipation av fototropiska filament, som då och då utförs av de stora ål-liknande varelser som lever i vattnen. Skenet förekommer även i mindre skala inne i vattendarg i Takkalors djungler. Dissipationen beror på att ålarna omvandlar hydrotropi till fototropi, vilket de använder för att försvara sig eller förlama byten. Ibland blir ålarna "överladdade" och måste göra sig av med lite energi. Dessa ljus tolkas olika av olika folk, Henéa-alverna menar att ljusen för tur med sig. Vidskepliga vanariska sjöfarare menar att ljusen är själar från forna tiders sjunkna skepp. Tirakerna tror att ljusen är någon sorts fisk-andar. Eller nånting sånt.

Jaggernaut

Hero
Re: Havseld

Först börjar vi med att baka in ett svart till Pendragon.

Vad sägs om att antingen llåta den alstra fototropi på vanligt vis (vilket gör att den lever i relativt grunt vatten dit ljuset når, och är farligast på dagen) eller låta den alstra hydrotropi och transformera till fototropi?

Båda alternativen skulle fungera, enligt mig iaf. Eletriska ålar tar bara upp ca 20% av sitt syrebehov ur vattnet resten måste de ta från luften (deras tunga är extra rik på blodkärl som plockar upp syre). Då kan de ju alstra/generera fototropin samtidigt som de tar upp syre från luften. Det lutade mest åt det hållet i morse då jag läste ditt inlägg men sedan läste jag 'havseld' av nordan och blev heltänd på det, så nu blir det nog så att jag låter de alstra/generera hydrotropi som sedan transformeras till fototropi (sedan hur andra som möjligen tar med elektriska ålar i sitt Mundana är upp till dem).

Detta fenomen, som ofta rapporterats av sjöfarare runt Takkalors kust, är ett starkt orangeaktigt sjussken som kan synas nere i vattendjupen. [snipp] Vidskepliga vanariska sjöfarare menar att ljusen är själar från forna tiders sjunkna skepp. Tirakerna tror att ljusen är någon sorts fisk-andar. Eller nånting sånt.

Klockrent!!! :gremlaugh: Jag bara måste ha med 'havseld', det är så det ska vara.

Dock så har jag lite funderingar på tirakernas tolkning av ljusfenomenet. Skulle de inte kunna tro något om att ljusfenomenen är själarna/andarna från de tirakschamaner som dött till havs (under strid eller inte) och som förirrat sig ned i världsdjupen och inte hittar tillbaks. Vad tycks?

Gylf draken

Warrior
Re: Havseld

Tycker att hela ideen är skitbra, men varnar alla SL, låt inte ålarna blir ett för vanligt inslag i er Takkalor resa, låt det ecventuella mötet föra med sig mycket frågor och annnat som sedan leder till förvirring och videskepelse bland spelarna. skule fisken vara jätte vanlig så skulle nog någon för eller senare kunna dra linjer mellan blixt-fesken (är medveten om att det stavar Fisk) och havselden.
likt mantikoror och narutliga konglerande filament skall de vara något ovanligt och märkligt att stöta på.

Ps. säger nu inte det här för att jag ingår i Jaggernauts spelgrupp.

VH Jens.L "Draken"