Nekromanti Den magiska formeln för att skapa intresse

hakanlo

Hero
Ytterligare ett par tips:
- Se till att det är läsbart och gärna snyggt redan vid korrläsning.
- Se till att ha en tydlig plan för hur kommentarer/korrektur ska återkopplas, och gärna även samordnas.

För det förstnämnda är Deds Bok ett bra exempel. Redan när det landade var det ganska snyggt och läsbart. Det blir gärna så att man öppnar filen, sedan tar man en snabbkoll och bestämmer sig då för om man ska läsa det hela eller inte.

För det andra var Null State ganska bra, med dokumentet på Google Docs, delat av alla. Ganska intressant ibland att se vad de andra kommentatorerna skrev. (Och så behövde man inte dubblera det.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hakanlo said:
- Se till att ha en tydlig plan för hur kommentarer/korrektur ska återkopplas, och gärna även samordnas.
Det här tyckte jag var en jättebra tanke, och en bra vidareutveckling på tanken att ha återkoppling mot korrläsarna (vilket jag inte tänkt på så mycket faktiskt, få på mig).

Hakanlo said:
För det andra var Null State ganska bra, med dokumentet på Google Docs, delat av alla. Ganska intressant ibland att se vad de andra kommentatorerna skrev. (Och så behövde man inte dubblera det.)
Ja, jag kommer nog att fortsätta jobba via gdocs, och fortsätta försöka hitta sätt att inkorporera gdocs med resten av mitt workflow. Det var ruskigt enkelt med korrläsning/redaktionella kommentarer.

OT: Det är ju lite otympligt att föra över text från wikin till gdocs och tillbaks eftersom de inte har något gemensamt mellanspråk som funkar åt båda hållen; lösningen nu senast var ju att ha ren wikitext i docs-dokumentet. Nackdelen är att man förlorar det mer attraktiva utseendet, formatering blir markeringar typ //kursivt// eller //fetstil//. Kanske kan jag köra google docs typ exklusivt om jag bara hittar ett bra sätt att få grejerna därifrån till InDesign...

Simon

Swashbuckler
Förutom de kloka saker som redan sagts i tråden så tänker jag på en sak till, nämligen den personliga smaken. Vi är ändå en så förhållandevis liten skara här, särskilt de som skriver mest, och eftersom ingen representerar nån annan smak än sin egen så blir det nog rätt spretigt vad "folk" catchar on på. Jag för min del är ju rätt klar över vad för sorts spel som intresserar mig, och trådar som handlar om sådana spel är jag såklart mycket mer benägen att läsa noggrant och kanske svara i. Och folk som tidigare har skrivit saker jag gillar drar såklart också min blick till sig. Klart är i alla fall att min personliga "hierarki" av skribenter inte har särskilt mycket att göra med hur många inlägg folk har skrivit genom åren.

Så jag tror alltså att det är en rätt bångstyrig godtycklighet inom gruppen här som gör att det blir sådär, och att det är rätt svårt att styra med smartness i hur man skriver (så värst mycket, alltså). Det räcker ju med två engagerade tradsimfreaks som kommenterar och diskuterar varandras grejer, så framstår det snabbt som att deras ämnen är hur heta som helst på det här forumet.

Alltså, bara ett par tankar utöver det som redan sagts.