Nekromanti Den Nya Människan

Max Raven

T12-kultist
Till mitt rymdrollspelsprojekt (formerly known as Ett Steg Framåt) har jag funderat kring det här med hur människan behöver vara funtad i framtiden.

Nu kommer jag vara lite lat och fokusera på rymdutforskarna/budbärarna (och jämförelsevis högteknologiska) rollpersonerna. De är (i regel) få, måste kunna hantera många olika situationer, vara härdiga och ha en viss flexibilitet vad gäller situationstänk. Lite tankegods har jag från Noll-A och Dune, men jag vill inte vara för bunden av dessa.

Jag har kommit så långt att de måste vara beredda att acceptera främmande intelligensers existens men balansera det mot en hälsosam försiktighet vad gäller kontakt med främmande varelser och självbevarelsedrift. De bör också ha en balans mellan mänskligheten, gruppen och individens bästa, där det första bör vara viktigare än de två senare. Långsiktiga konsekvenser bör vara i åtanke, men inte så tillvida att det leder till handlingsförlamning...

Jag har en viss känsla att jag faller in lite i stereotypisk astronaut som bild.

Sedan faller kanske det hela på hur spelare gestaltar rollpersonerna, men jag vill bara uppmuntra något slags ny tankebild för dem, att spela människor med brister är ju en del av idén.

Har jag snöat in totalt på astronauten-som-renässansmänniska här? :p

Sapient

Swashbuckler
Det är nog något snävt att tänka sig EN arketyp, för den här rollen. Hur är samhället där detta ska utspela sig? Finns det en auktoritet som väljer ut vilka som får komma ifråga? I så fall kan en tänka sig att det blir en viss, snäv personlighetsprofil som kvalificerar sig.

Men om inte, funder över vilka som - på olika sätt - kan skaffa sig tillgång till nödvändig utrustning mm för att hamna i den situationen. Det är förmodligen flera olika personligheter/arketyper/profiler. Det kan finnas både de som utrustats och tränats av någon slags organisation, de som skaffat sig allt själv (en del på svarta marknaden, via olagliga kontakter - "wheelers and dealers"), verklighetsfrånvända utopister som drömmer om att hitta en planet där de kan bygga sitt drömsamhälle, hårdföra, skrupelfria "grabbers" som är ute efter att göra sig en hacka - som ser det hela som den tidens "guldrush" och vill vara först på plan.

Max Raven

T12-kultist
Sapient;n98950 said:
Det är nog något snävt att tänka sig EN arketyp, för den här rollen. Hur är samhället där detta ska utspela sig? Finns det en auktoritet som väljer ut vilka som får komma ifråga? I så fall kan en tänka sig att det blir en viss, snäv personlighetsprofil som kvalificerar sig.

Men om inte, funder över vilka som - på olika sätt - kan skaffa sig tillgång till nödvändig utrustning mm för att hamna i den situationen. Det är förmodligen flera olika personligheter/arketyper/profiler. Det kan finnas både de som utrustats och tränats av någon slags organisation, de som skaffat sig allt själv (en del på svarta marknaden, via olagliga kontakter - "wheelers and dealers"), verklighetsfrånvända utopister som drömmer om att hitta en planet där de kan bygga sitt drömsamhälle, hårdföra, skrupelfria "grabbers" som är ute efter att göra sig en hacka - som ser det hela som den tidens "guldrush" och vill vara först på plan.
Jag tror du tänker Traveller eller Empire/Foundation-era Asimov, där FTL är så pass vanligt att en privatperson (eller grupp) fixa det bara det spenderas en del pengar. :)

Var inte helt tydlig med det här i början av tråden, även om jag personligen finner idén att vi sätter en genomsnittslig person på ett FTL-skepp för att utforska och möta främmande intelligenser som en rent urpantad idé oavsett scenario*, men; Vilka som har tillgång till FTL är väldigt snävt i den här settingen - det är bara extremt stora företag och sammanslutningar mellan forna nationalstater som har resurserna att tillverka en del av de exotiska material som krävs för skeppen, där utrymme (volym/vikt) är at a premium. Utanför Jorden (Solsystemet) och några av ett mindre antal gen-1-kolonier så har ingen för tillfället resurserna att bygga de här skeppen. Dessa få är också teknologiskt överlägsna (dels på grund av att de har utvecklad infrastruktur). När ett skepp tar motsvarande Indien+Storbritannien några år att bygga i början av 2100-talet så lär de bemannas av det folk som verkar bäst lämpade för uppgiften.

Just resursproblemet innebär att inte vilket nöt som helst sätts ombord på ett FTL-skepp - ett genomsnittsligt skepp har plats med max 8-10 personer. Detta är med cryoteknologi på plats.

Koloniskepp är en annan femma. Det är inte inom ramen för rollspelet. Så pass tradspel är jag inte. :)

*Även om det blir "en mer underhållande berättelse" så ser jag inte det som en bra orsak. Ja, jag inser att jag nyss dissade Traveller som rollspel. ;)