There be Monsters...
Den är värd sina pengar tycker jag. Även om det bara är en sammanställning av tidigare material. Men boken är kanske främst uppskattad av SL och samlare av Cthulhuböcker. Layout är endast OK men bilderna är bättre och mer inspirerande än de som förekommer i grundreglerna. Texterna för varje varelse är korta, precis som i regelboken. Nyarlaythotep har dock fått en hel del utrymme med alla sina avatarer.
Boken samlar ihop monstren från Grundreglerna & The Creatures Companion. Inlägg från The Complete Dreamlands och Secrets of Japan. Några helt nya monster (jag vet inte vilka) och en del insamlade från olika utgivna äventyr. Det är åtminstone vad inledningstexten säger...
Själv har jag inte hunnit läsa igenom hela boken. Att läsa en hel monsterbok som denna rakt igenom är inte så kul. Då fungerar Jorges Bestiarium (DoD) eller Zonernas Zoologi (Mutant) mycket bättre.
Jag ska dock passa på att göra ett slag för en annan bok samtidigt som jag tycker kan vara ett bra komplement till Malleus Monstrorum.
Nära 200 sidor med bilder som verkligen inspirerar. De flesta i färg. Några känner man igen men de flesta bilderna var helt osedda av mina ögon. En trevlig liten otäck bok att sitta och bläddra i när man vill ha inspiration till nästa äventyr i Call of Cthulhu. Boken avslutas även med en kort presentation av alla de bildskapare som har bidragit till boken. Schysst är att det finns internetadresser till dessa personers hemsidor också.