Nekromanti Den Obligatoriska Fängelsehålan

Jokimmolator

Veteran
Den Obligatoriska Fängelsehålan är förstås ett måste i det genomsnittliga rollspelet, hur många fängelsehålor hamnar inte genomsnittsrollpersonen i under sina dar som äventyrare? Frågan är då bara, hur kommer lättast därifrån? För det har väl aldrig hänt att någon RP stannat i fängelsehålan straffet ut? Det slog mig, när jag i godan ro funderade över detta, att det kanske finns drösvis av ohyggligt listiga sätt att ta sig ut ur fängelsehålor man sitter inburad i som jag aldrig tänkt på. Därför ställer jag frågan här på forumet:

Vilket är ert favoritsätt (och/eller andra bra sätt) att ta sig ur Fängelsehålan som Hin Håle Himself (eller annan makt) spärrat in en i?

Mitt eget svar på frågan får bli det gamla fina sättet att när vakterna utanför sitter och spelar poker påstå att man såg någon fuska, och sedan i kalabaliken sno åt sig nycklarna med ett snöre och fly...:gremcool:

//Joakim, som undrar hur ofta folk råkar få sig inspärrade egentligen...

Kakan

Veteran
Äckelvarning!

det här en en metod vi faktiskt använde i ett äventyr..

det första problemet är ju den där stora låsta dörren och brist på verktyg att dyrka upp den på.. men det finns ju en lösning på allt.. i vårt fall bestämmde vi oss några timmar innan avrättningen för att vi måste ta oss ut oavsett vilka metoder vi måste använda, dvs, vi måste skaffa något att dyrka med. hmmm.. en benflisa kanske..? från ett fingerben.. hmm.. det slutade med att min karaktär lyckades med dundersvåra viljeslaget och biter sedan sönder sin vänstra fingerled utan att däcka av smärta. inte heller deckar den hårdingen när gruppens dvärg tar i och sliter av stumpen som blev hängande i en skinnbit.. därefter var det bara till att tugga bort skinn och kött från benet och börja dyrka.. några mycket illamående karaktärer tar sig ut och börjar sin flykt.. med blod sprutande från handen.. aj..
antagligen är ett splittrat fingerben inte så bra att dyrka med, men om man inte har något annat att ta till så :gremtongue:

dock så har mina karaktärer bara suttit i fängelse tre gånger, bortsett från resultat av missyckad kariär som skurk :gremsmile:

storken

Warrior
Finns ju alltid. Men jag har varit med om fall då vakten inte dricker tillräckligt mycket för att tuppa av, eller ens bli full. Det har t.o.m. hänt att han inte dricker alls, eller att han helt enkelt inte finns närvarande.

..men oftast funkar ju det förslaget.

Krille

Super Moderator
"Vilket är ert favoritsätt (och/eller andra bra sätt) att ta sig ur Fängelsehålan som Hin Håle Himself (eller annan makt) spärrat in en i?"

Om ens rollperson är av från vakterna motsatt kön så kan man ju alltid förföra dem...

En stor favorit som jag har är en skarpladdad attackadvokat.

Spelar man Star Wars så kan man alltid veva med handen. "Du har fått order att släppa oss." - "Jag har fått order att släppa er..."

En alv i en DoD-kampanj satte sig helt enkelt och väntade på att vakten skulle ruttna bort och fängelset förfalla. Det tog honom tvåhundra år att komma ut, men han hade ändå inget bättre för sig.

Slutligen, den mest effektiva metoden är att utpressa ens fångvaktare. "Om jag inte kommer ut ur fängelset inom två dagar så kommer diverse informatörer att se till att era fiender får reda på er roll i den där affären som ni inte vill att någon ska få reda på..."

Vi har en tirak i gruppen som har suttit i fängelsehålor i många olika städer på Asharina. Han har aldrig försökt rymma, men det har inte varit några allvarliga anklagelser heller. (förutom mord en gång, men det var lögn och hans vänner lyckades bevisa det). När vi spelat andra små äventyr har det hänt en gång att de andra rollpersonerna gick in och räddade den som satt i fängelse. Det gick till så att de gick in, visade sina stora vapen och sa "släpp vår kompis". Det fungerade utmärkt då de var fler och elakare än vakterna.

Tearlach

Warrior
tja i eon så har vi vad jag kommer i håg hamnat i fängelse fyra gånger.
och kom ut på samma sätt alla gångerna.

det var bara att vänta på att den där mäktiga personen som hadde satt dit oss skulle komma med förslaget
"jag får ut er härifrån om ni gör mig den här tjänsten."

en npc lyckades till och med få ut det hon hoppades på av tjänsten i fråga.

dom andras planer föll på hål i överenskomelsen

Tearlach - som har många oprövade flycktsett.

Lycan

Hero
Det snabba sättet (ANT)

Teleport brukar fungera. Magiker bevandrade i ataxatropin kan vara lite krångliga att hålla inspärrade.

Kimon

Swordsman
Re: Det snabba sättet (ANT)

Men hur håller man dom kvar?

Ser till att de har så mycket 'Smärta' att de inte vågar lägga magi? :gremgrin:

Man kanske skall tynga ner dem med kjedjor och annat så att det blir svårare att lyckas med besvärjelser?

Eller finns det en patentlösning?

Lycan

Hero
Det enda raka (ANT)

Ymir införde raskt antimagiska halskedjor när han märkte att somliga magiker var aningen... flyktiga.

Phelan

Hero
Re: Det enda raka (ANT)

Alternativet är väl någon form av drog som håller magikern i ett lugnt stadium. Om fängelsevistelsen blir längre lär magikern dels bli tillvänjd och kräva högre doser för att inte påverkas, dels ha ett rejält beroende även efter ett eventuellt frisläppande. Antimagiska kedjor är då mycket mer attraktivt och humant för magikern, men det är ju inte alla fängelsehålor som är så modernt utrustade....

Mvh / Phelan

Kimon

Swordsman
Re: Det enda raka (ANT)

Men... De finns väl inte överallt eller?
Dessutom låter det dyrt och lite bizarrt, men visst känns det lite som ett Ymirpåhitt med halskjedja :gremsmirk:.
Är det ett naturligt material som är antimagiskt (typ en metall) eller är det antimagiska föremålet i sig magiskt (ehh....)?
För vilken sunt tänkande magiker tillverkar ett föremål som gör att hans magi inte fungerar och sedan säljer det till ordningsmakten :gremwink:

Hur gör ni i spelgruppen om ni vill ta en magiker tillfånga?

Krille

Super Moderator
Skyldig! Nästa fall!

"Ymir införde raskt antimagiska halskedjor när han märkte att somliga magiker var aningen... flyktiga. "

Vi införde raskt sabrisk lag. Finkan är inte ett straff, utan en förvaringsplats för brottslingar fram till rättegången. Så magikern kan fly bäst han vill, faktiskt. Om han flyr och inte inställer sig vid rättegången så anses han automagiskt som skyldig och döms fredlös. En magiker senare så lärde sig spelarna snabbt att lagen minsann inte slutade utanför fängelsemurarna.

Lycan

Hero
Frihetsberövade kaosmagiker.

Om man planerar att hålla magiker fångna är antimagiska halskedjor förbannat bra. Spontant frihetsberövande av kaosmagiker lär inte lyckas, och dessutom blir det ju lite klyddigt om man kallt ska utgå från att alla fångar är potentiella kaosmagiker och hålla dem neddrogade. Dessutom lär ju Consaber vara ett av de länder i Mundana (Ebhron och Thalamur är väl vassare) som har lättast för att ta hand om magiska brottslingar, då Legio Colonan är så införlemmat i staten...öh...konungamakten.

Dessutom tror jag minsann inte tråden handlade om rättsskipning utan den arketypiska fängelsehålan... Citerar huvudtråden:
"Vilket är ert favoritsätt (och/eller andra bra sätt) att ta sig ur Fängelsehålan som Hin Håle Himself (eller annan makt) spärrat in en i?"

...i kampanjen spelade jag magus från Legio Colonan som dessutom träffat Carpodim en gång (det ni!). Kan säga att Jus Magna hade varit bra mycket trevligare att handskas med än de ondskefulla fantasyelement som gjorde livet surt för oss. Men nu gick jag ju Kurians ärenden...

Phelan: Exakt så resonerades det.
Kimon: Det var en sällsynt avvart av alkemin, spelledarmantin, som ordnade kedjorna rent magitekniskt. Jag har ingen insyn i sådan esoterika.

- Lycan, saknar sina dagar som magiker

Krille

Super Moderator
Re: Frihetsberövade kaosmagiker.

"Om man planerar att hålla magiker fångna är antimagiska halskedjor förbannat bra."

Jo, men det gör jag aldrig. För mig som spelledare är det bara begränsande om jag planerar att hålla magiker fångna. För mig som SLP-fogde så är det bara att konstatera att om rollpersonen nu vill bli fredlös så får han väl bli det (men alla som beskyddar honom kommer i så fall också att betraktas som förrädare, inklusive andra rollpersoner), och för mig som SLP-skurk är det bara att konstatera att det ska till synnerliga skäl för att vilja ha en magiker infångad. Det är oftast enklare och billigare att prompt slå ihjäl magikern på fläcken.

Lycan

Hero
Synnerliga skäl.

Nu börjar det ju låta som om antimagiska halskedjor var standardingrediensen med stort 's' i samtliga scenarion i den där kampanjen. Så var givetvis inte fallet. Men de flesta av spelledarpersonerna (och jag!) var ju magiker, och när ärkeskurkarna i kampanjen skulle tillfångata oss var de ju tvungen att göra någonting för att oskadliggöra oss...
Du förstår, hade en Skurk dödat rollpersonerna utan att avslöja sin Plan hade han omedelbart förlorat sin Skurk-status. Då hade han inte längre omfattats av Skurklagarna, och därmed varit tvungen att bete sig logiskt precis som alla andra, vilket givetvis skulle medfört hans nedgång och fall.
Synnerliga skäl i mina ögon.

- Lycan

Krille

Super Moderator
Re: Synnerliga skäl.

"Du förstår, hade en Skurk dödat rollpersonerna utan att avslöja sin Plan hade han omedelbart förlorat sin Skurk-status."

:gremwink:

"Då hade han inte längre omfattats av Skurklagarna, och därmed varit tvungen att bete sig logiskt precis som alla andra, vilket givetvis skulle medfört hans nedgång och fall."

Och skillnaden gentemot skurkens normala öde enligt skurklagarna är...? :gremwink:

Nä, då tror jag mer på satserna i If I became an Evil Overlord.

Phelan

Hero
Re: Synnerliga skäl. (OT)

Tacka vet jag gamla Marvel Super Heroes, där skurken hade klara anledningar att sätta hjältarna i dödsfällor - han fick nämligen Karma (hjältepoäng/skurkpoäng) för det!

Mvh / Phelan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Några magiteoretiska alternativ

Krille har ju naturligtvis den enklaste lösningen (i alla fall om man är Consaber), men här följer några alternativ skapade utifrån magireglerna.

1) För att kasta en formaliserad besvärjelse som inte är formaliserad som dold så måste magikern i minsta fall kunna vifta lite med händerna och mumla lite. Handbojor och en redig munkavel löser detta. Då måste magikern antingen redan ha en formaliserad dold teleportationsbesvärjelse, eller improvisera.

2) Ataxatropiskt alstringsstopp. Det finns en nomotropisk effekt som kan göra det svårare att alstra en viss aspekt inom 30 meters håll. Lägg den på killens cell (eller på hans handbojor). Medelst någon smurtig ritual så kan man säkert få till en 4 filamentare utan större problem.
Då har han nu +Ob4T6 svårare att alstra från alstringsstoppet, och +Ob1T6 svårare att alstra pågrund av bojorna. Det blir Ob6T6 för att alstra ett filament. Svårt, men inte ogörligt om man provar tillräckligt många gånger. Däremot så är nog sannolikheten för fummel väldigt väldigt hög, vilket gör att chansen för Qadoshförlust börjar kan bli lite påträngande(beroende på hur många filament han försöker alstra).

3) Men den i särklassen enklaste och effektivaste metoden att stoppa en teleporterande magiker finner vi i texten om effekten Teleportation. Varje gång en magikers bärförmåga överskrids, så blir vävningen +Ob1T6 svårare.
Magikern har en genomsnittlig BF på 11, så om vi kan lassa på magikern hundra kilo utrustning som han inte kan bli av med så kommer han inte kunna väva teleportationen.
Tag 30 meter tung stålkätting. Vira in magikerna i denna på ett sexigt vis. Lås fast.

Naturligtvis så är alla tre i kombination bäst, men den sista är egentligen det enda som behövs.

/Naug, påpekar teleportationens regeltekniska svårighet