Nekromanti Den Obligatoriska Fängelsehålan

Lycan

Hero
Carpe Magus! (aningen OT...)

"Hur gör ni i spelgruppen om ni vill ta en magiker tillfånga?"

När man väl kommer en magiker in på livet är att det lätt att sätta stopp för honom. Magiker tenderar att må mycket dåligt av svårighetsökningar och närstrid i lagom kombination.

Därefter gäller det att så fort som möjligt vidtaga lämpliga säkerhetsåtgärder. Det kan fungera om man t.ex...

Lägger en olära på hans Besvärjelse, idkar stora mängder bondage, håller honom under ständig uppsyn, har hans kamrater och gosedjur fängslade som gisslan, ser till att han har svårigheter från Smärta och Utmattning, eller har honom ständigt neddrogad.

- Lycan

Phelan

Hero
Re: Några magiteoretiska alternativ

Men, är inte det enda som bärförmågan påverkas om magikern själv vill ha med sin hundrakiloskätting? Dvs, att han kan teleportera och dessutom bli av med kättingen? Eller MÅSTE all påhängd utrustning medtagas? Jag läste igenom texten för effekten och den går att tolka som du vill, men jag är inte säker på att det är glasklart, eller att den nu påvisade effekten är tänkt att fungera så. Det leder ju också till att ett sätt att normalt hindra en magiker att fly med teleportering är att kasta sig fram och krama honom (inget "Ej smekt av konduktören"-tillägg).

Mvh / Phelan

hariman

Veteran
Re: Det enda raka (ANT)

Enkel lösning: Alla former av teleporteringsbesvärjelser går fetbort. Jag ser dem som tämligen ospelbara överhuvudtaget.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Det leder ju också till att ett sätt att normalt hindra en magiker att fly med teleportering är att kasta sig fram och krama honom (inget "Ej smekt av konduktören"-tillägg)."

Låter vettigt i mina öron. Klart att det blir knepigt att teleportera om någon står och greppar än.

Men visst. Det är, som så mycket annat, en tolkningsfråga vad gäller effekterna användningsområde.

/Naug

Phelan

Hero

Det borde bli knepigt för att du blir väldigt störd av killen som kastat sig runt dina ben, men det borde inte kräva att man lägger en massa extra filament. Även om man lyckas så har fortfarande en kramig fiende runt benen, t ex, precis det man ville slippa med hjälp av besvärjelsen.

Mvh / Phelan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Störning av magiska fält

Jag kan köpa att det ataxatropiska fältet blir stört, förvirrat, uppätet eller allmänt bortblåst om någon kommer fram och tar tag i dig när du försöker teleportera.

Men som sagt. Det är en tolkningsfråga, och det är dom där små sakerna som skiljer varje spelgrupps mundana.

/Naug, tycker att magiker ska ha vett att teleportera innan folk får tag på dom

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Dom gånger jag suttit i en fängelsehåla så har det gått relativt (allting är förvisso relativt :gremgrin:) smidigt, en gång så dyrkade en av mina kompissar upp sin dörr med en sked och skar hallsen av vackten som hadde nycklarna, en annan gång så släptes vi ut av vår älsklings ärke fiende som då var våran till fälliga bundsförvant. Jag kan inte komma på att jag har besökt några fler fängelse hålor.

Lycan

Hero
If I became an Evil Overlord (ANT, OT)

Lita på att jag inte kommer att visa den där listan för mina SLP'er! Farliga grejor minsann. Hade ju kunnat vara den Stora Artefakten i något scenario.