Berserk
Warrior
Eller:
"En studie i den ädla konsten att med begränsade medel skapa en Rp överlägsen de andra, den ultimata Rp:n."
Varning: Idén till detta inlägg fick jag under en extremt sövande föreläsning i digitalteknink, och de tillvägagångssätt och medel som här presenteras rekommenderas inte att användas av seriösa spelare, då detta kan resultera i en mycket fientlig SL och sura medspelare.
Till saken:
Hur utnyttja given mängd BP och EP till att göra en Rp med maximalt höga grundegenskaper och färdighetsvärden? Dessutom bör denna ha ett mycket slagkraftigt vapen som dessutom är billigt, lätt och som ger många handlingar. Vidare ska Rp:n gärna ha en mycket mäktig yrkesförmåga, (gärna flera) och så bra särskild förmåga som möjligt.
Socialt stånd samt rikedom får gärna skjuta i höjden.
Detta kan verka som en mycket svår nöt att knäcka, och det är det sannerligen också. Några goda råd på vägen kan jag dock bistå med:
1. Val av ras.
Rasen ska kosta minimal mängd Bp och ha så stora plus som möjligt på diverse grundegenskaper. (Helst användbara sådana). Detta ger några användbara raser: Halvalv, halvorch och halvlängdsman. Priset i Bp för dessa är relativt lågt och minus i karisma kan inte betraktas som en stor förlust. Däremot har dessa raser stora plusmodifikationer på andra, viktigare grundegenskaper, och kan väljs efter den uppgift dessa ska ha.
2. Val av yrke.
Den perfekta kobold-Rp:ns första yrkesval är självskrivet: Bastardmagiker. Detta är ett yrke som inte ger någon slags förlust att välja, och då får man kombinera det bästa ur vitt skiljda "yrkeskårer". Magikeryrket är oumbärligt om man är ute efter en perfekt kob.-Rp. Yrkeskombinationen som sedan väljs, är (helst, men SL tillåter det knappast) Ärkemagiker och ett kraftigt krigar-/lönnmördar-/eller tjuvyrke. Då naturligtvis ett underyrke till yrkesgruppen, så att man får maximal mängd yrkesförmågor. Sprätthök, Kunskapare och Gillrare är yrken med ganska kraftiga yrkesförmågor. Den som vill kan även göra en Riddare. Det kan bli ganska kul. En sak kobolden bör betänka är förstås att yrkeskraven blir så låga som möjligt.
3.Köp av grundegenskaper.
Att koboldiskt välja grundegenskapsvärden är en hel vetenskap. Det som bör betänkas är bl.a att priset i BP blir så lågt som möjligt, att man hamnar just över baschansgränser(sparar mycket Ep), att Kp och Sp hamnar just över respektive gränser, samt att vapen man senare väljer ger extra handlingar och att man får handlingsplus för smidighet, m.m. Det är svårt att ge exakta råd, då valet är beroende av ras, yrke och diverse andra faktorer.
Egenskaper som inte påverkar mycket, t.ex. fysik och karisma, kan göras så låga som möjligt. Observera BC och Kp-gränser, dock!!
Slutligen ska man sitta med så höga GE som möjligt, i förhållande till ett stort antal Bp, Kp, Sp, handlingar och höga baschanser.
4.Att välja yrkesfärdigheter.
För att få så högt antal olika färdigheter som möjligt, dvs. en så mångsidig Rp som möjligt, minskar vapnens antal till, just det, ett (1). Detta vapen, om ett närstridsvapen, är t.ex. kroksabel. Detta vapen har exakt samma Kp, Sp och BV som bredsvärd, men dess STY-krav, pris och vikt är märkbart mindre. Detta vapen tas sedan i två händer. Då man har tillräcklig STY redan med en hand får man således +1T2 på sin skada, och med tillräcklig STY, en extra handling. Tack vare att man bara har ett vapen behöver man bara höja en vapenfärdighet (jmf. svärd + sköld) och sparar Ep, samt kan välja flera färdigheter. Dessa väljs främst utgående från BC (jmf. "ett hantverk" o.dyl.) Om yrket man valt får ha stridskonster väljs dessa så att en stridskonst innehåller alla de passiva stridskonsterna (ini.bonus, vidvinkelsyn..) och denna lämnas på baschans. Vidare väljes färdigheter efter smak och personligt tycke.
5.Val av ålder.
Ålder är ett praktiskt sätt att få mera Ep billigt. Medelåldern ger små minus, vilka uppvägs av plusen, samt att man får mer pengar och Ep. Ni vet.
6.Pengar.
Som magiker har man rätt att skaffa magiska föremål mot Bp. Dessa är i allmänhet mycket värda. Om man istället för att sätta sina 15 Bp på listan för startkapital sätter dessa i ett skepp som seglar av sig själv, kan man sedan i ett tidigt skede av spelet sälja detta. Utgångsvärdet är 350 000 sm och om SL ens ger en en tiondel av detta värde kan man klassa sig som rik. 3 500 gm. Om jag inte minns fel går startkapitallistan till 50 000 sm.
Det finns säkerligen hundratals flera sätt, som kan användas för att regelrunka, och dessa används säkert också flitigt. Dock kan alla vana rollspelare konstatera att rollspel inte blir ett dugg roligare för att man spelar Halvlängdsman, Ärkemagiker/Vapenmästare med mithrilkroksabel, alla stridkonster och FV21 i undanmanöver samt ½ miljon i myntbältet, tvärtom. De roligaste Rp:na är nog de som inte alls är så bra och som istället har en givande personlighet!
/Berserk
"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
"En studie i den ädla konsten att med begränsade medel skapa en Rp överlägsen de andra, den ultimata Rp:n."
Varning: Idén till detta inlägg fick jag under en extremt sövande föreläsning i digitalteknink, och de tillvägagångssätt och medel som här presenteras rekommenderas inte att användas av seriösa spelare, då detta kan resultera i en mycket fientlig SL och sura medspelare.
Till saken:
Hur utnyttja given mängd BP och EP till att göra en Rp med maximalt höga grundegenskaper och färdighetsvärden? Dessutom bör denna ha ett mycket slagkraftigt vapen som dessutom är billigt, lätt och som ger många handlingar. Vidare ska Rp:n gärna ha en mycket mäktig yrkesförmåga, (gärna flera) och så bra särskild förmåga som möjligt.
Socialt stånd samt rikedom får gärna skjuta i höjden.
Detta kan verka som en mycket svår nöt att knäcka, och det är det sannerligen också. Några goda råd på vägen kan jag dock bistå med:
1. Val av ras.
Rasen ska kosta minimal mängd Bp och ha så stora plus som möjligt på diverse grundegenskaper. (Helst användbara sådana). Detta ger några användbara raser: Halvalv, halvorch och halvlängdsman. Priset i Bp för dessa är relativt lågt och minus i karisma kan inte betraktas som en stor förlust. Däremot har dessa raser stora plusmodifikationer på andra, viktigare grundegenskaper, och kan väljs efter den uppgift dessa ska ha.
2. Val av yrke.
Den perfekta kobold-Rp:ns första yrkesval är självskrivet: Bastardmagiker. Detta är ett yrke som inte ger någon slags förlust att välja, och då får man kombinera det bästa ur vitt skiljda "yrkeskårer". Magikeryrket är oumbärligt om man är ute efter en perfekt kob.-Rp. Yrkeskombinationen som sedan väljs, är (helst, men SL tillåter det knappast) Ärkemagiker och ett kraftigt krigar-/lönnmördar-/eller tjuvyrke. Då naturligtvis ett underyrke till yrkesgruppen, så att man får maximal mängd yrkesförmågor. Sprätthök, Kunskapare och Gillrare är yrken med ganska kraftiga yrkesförmågor. Den som vill kan även göra en Riddare. Det kan bli ganska kul. En sak kobolden bör betänka är förstås att yrkeskraven blir så låga som möjligt.
3.Köp av grundegenskaper.
Att koboldiskt välja grundegenskapsvärden är en hel vetenskap. Det som bör betänkas är bl.a att priset i BP blir så lågt som möjligt, att man hamnar just över baschansgränser(sparar mycket Ep), att Kp och Sp hamnar just över respektive gränser, samt att vapen man senare väljer ger extra handlingar och att man får handlingsplus för smidighet, m.m. Det är svårt att ge exakta råd, då valet är beroende av ras, yrke och diverse andra faktorer.
Egenskaper som inte påverkar mycket, t.ex. fysik och karisma, kan göras så låga som möjligt. Observera BC och Kp-gränser, dock!!
Slutligen ska man sitta med så höga GE som möjligt, i förhållande till ett stort antal Bp, Kp, Sp, handlingar och höga baschanser.
4.Att välja yrkesfärdigheter.
För att få så högt antal olika färdigheter som möjligt, dvs. en så mångsidig Rp som möjligt, minskar vapnens antal till, just det, ett (1). Detta vapen, om ett närstridsvapen, är t.ex. kroksabel. Detta vapen har exakt samma Kp, Sp och BV som bredsvärd, men dess STY-krav, pris och vikt är märkbart mindre. Detta vapen tas sedan i två händer. Då man har tillräcklig STY redan med en hand får man således +1T2 på sin skada, och med tillräcklig STY, en extra handling. Tack vare att man bara har ett vapen behöver man bara höja en vapenfärdighet (jmf. svärd + sköld) och sparar Ep, samt kan välja flera färdigheter. Dessa väljs främst utgående från BC (jmf. "ett hantverk" o.dyl.) Om yrket man valt får ha stridskonster väljs dessa så att en stridskonst innehåller alla de passiva stridskonsterna (ini.bonus, vidvinkelsyn..) och denna lämnas på baschans. Vidare väljes färdigheter efter smak och personligt tycke.
5.Val av ålder.
Ålder är ett praktiskt sätt att få mera Ep billigt. Medelåldern ger små minus, vilka uppvägs av plusen, samt att man får mer pengar och Ep. Ni vet.
6.Pengar.
Som magiker har man rätt att skaffa magiska föremål mot Bp. Dessa är i allmänhet mycket värda. Om man istället för att sätta sina 15 Bp på listan för startkapital sätter dessa i ett skepp som seglar av sig själv, kan man sedan i ett tidigt skede av spelet sälja detta. Utgångsvärdet är 350 000 sm och om SL ens ger en en tiondel av detta värde kan man klassa sig som rik. 3 500 gm. Om jag inte minns fel går startkapitallistan till 50 000 sm.
Det finns säkerligen hundratals flera sätt, som kan användas för att regelrunka, och dessa används säkert också flitigt. Dock kan alla vana rollspelare konstatera att rollspel inte blir ett dugg roligare för att man spelar Halvlängdsman, Ärkemagiker/Vapenmästare med mithrilkroksabel, alla stridkonster och FV21 i undanmanöver samt ½ miljon i myntbältet, tvärtom. De roligaste Rp:na är nog de som inte alls är så bra och som istället har en givande personlighet!
/Berserk
"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."