Nekromanti Den perfekta party builden?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vet inte vilka sorts svar du vill ha, men jag kan i alla fall säga att de här karaktärerna inte är speciellt optade. Standardarrayen är allmänt kass, till att börja med (man vill oftast ha 16/16/12 eller 18/14 eller 16/14/14). Val av vapen och rustning är viktiga saker.

Fighter/wizard är en dålig idé eftersom en fighter inte har någon som helst nytta av Int i övrigt.

Att gå fighter/cleric kan nog vara bra, men det lär vara bättre att välja str-baserade powers då.

Action surge och toughness är antagligen båda bättre feats än WP (rapier) på level 1.

Skill training och linguist känns ju helt värdelöst om man bara kör på strid.

Några lösa tankar bara.

LuZeke

Veteran
Gruppen behöver inte vara speceillt optad alls i 4e egentligen. I lördags spelade vi med bara en bard, en wizard och en rogue, varav så vitt jag kan anta bara min wizard var ordentligt min/maxad.

Pom

Swashbuckler
Re: Den perfekta party builden? [OT]

LuZeke said:
Gruppen behöver inte vara speceillt optad alls i 4e egentligen.
Jag måste bara bryta in här och hålla med helt och hållet. Det är ett av de tyngsta skälen till att jag spelar D&D.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Den perfekta party builden? [OT]

Dimfrost said:
Jag vet inte vilka sorts svar du vill ha,
Inget egentligen. Vore kul med eventuella brister när det kommer till själva spelandet. Jag kan ju ingenting om monstrena.

men jag kan i alla fall säga att de här karaktärerna inte är speciellt optade. Standardarrayen är allmänt kass, till att börja med (man vill oftast ha 16/16/12 eller 18/14 eller 16/14/14). Val av vapen och rustning är viktiga saker.
Jag utgick från standardarrayen som defaultläge. Annars tycker jag att arrayen 18/14/11 alltid ska användas. Ett undantag är om man vill få in en feat på något sätt, så därför ska half-elf warlocken ha 18/13/13-arraye, så att denna även får in 13 i Int och kan ta linguist.

Fighter/wizard är en dålig idé eftersom en fighter inte har någon som helst nytta av Int i övrigt.
De wizard-spells som jag har valt har area effect och close burst. Det är inte så viktigt om personen träffar eller inte, utan det viktiga är att eladrinfightern markar en stor bunte fiender.

Att gå fighter/cleric kan nog vara bra, men det lär vara bättre att välja str-baserade powers då.
Will-powers är det ofta close burst på, vilket markar flera personer. Dessutom brukar burst-sakerna även boosta på allierade.

Action surge och toughness är antagligen båda bättre feats än WP (rapier) på level 1.
Action surge eller quick draw (pga. blinding barrage) skulle vara nästa val på level två, enligt mig. I snitt ger WP: rapier +2 i skada jämtemot att använda en dolk (att ta backstabber ger också +2 i skada i snitt). Dock får tjuven ett mindre i attack bonus. Jag tycker att +8 i attack bonus är rejält mycket ändå för level ett. Fast action surge är nog ett bättre val, det håller jag med om. Jag valde rapier mest för att få slå 3d8 istället för 1d4+2d8.

Skill training och linguist känns ju helt värdelöst om man bara kör på strid.
"Success: You force a bloodied target to surrender,"

Detta är ett slag mot Will+10. Om man inte talar språket får man -5 på slaget, men halvalven talar de flesta språk. Enda nackdelen är att man inte får några temporära hit points för dessa varelser.

/Han som tycker att på tok för många tar fey pact