Nekromanti Den perfekta rollspelsmusikanläggningen?

Genesis

Ni dés ni maître
Så jag har skaffat mig en iMac. Den kommer med fjärrkontroll. Man kan skaffa ett program som heter Remote Buddy, som gör att man kan programmera fjärrkontrollen till att göra nästan vad som helst. Med Remote Buddy gjorde jag ett eget menysystem som man får upp med kontrollen. Menyn består först av olika typer av stämningar (action, spooky, lugn, &c.), och på nästa nivå olika stilar (metal, klassisk, elektronisk, &c.). Sedan så programmerar jag ett gäng AppleScript som säger åt iTunes att köra igång en viss spellista. Beroende på spellista så skall musiken antingen fejda över (lugn) eller byta tvärt (action). Jag kopplar menysystemet i remote Buddy till dessa skript.
I iTunes så skapar jag de spellistor jag refererade till i skriptet med hjälp av programmets "smarta spellistor". Jag använder taggen "gruppering" för att identifiera låtarna. En lista innehåller till exempel alla låtar vars gruppering innehåller orden "action" och "elektronisk". Jag går igenom min musiksamling och kategoriserar låtarna med hjälp av grupperingstaggen. Platsar en låt i flera grupperingar så är det enkelt att fixa ("action elektronisk metal"). spellistorna uppdateras automatiskt, och det blir lätt att föra in ny musik jag skaffar mig.

Så vad är resultatet? Jo, jag kan sitta med min fjärrkontroll och enkelt gå igenom det tydliga menysystemet närhelst jag behöver byta stämning. iTunes slumpar själv mellan låtarna i den specifika stämningen, vilket gör att jag inte behöver bekymra mig om att spela samma låt om och om igen. Mycket enkelt. Jag skapar en ny meny för varje nytt rollspel jag skall spelleda ("Hm, Fading Suns behöver mycket elektronisk, metal och klassisk, men inte så mycket rap och jazz"). Placerar jag datorn bakom spelarna eller under bordet (vilket är enkelt, eftersom en iMac bara är en plattskärm utan låda och bara behöver en enda strömkabel om man har trådlöst nätverk), så sker det hela lätt och smärtfritt, utan att behöva störa spelet.

Vad tycks? Är det inte den perfekta uppsättningen? Hur organiserar ni er rollspelsmusik?

Genesis

Ni dés ni maître
Fler funderingar

Nu när jag tänker efter, så kanske jag borde programmera den att göra fler saker. Till exempel att hämta namn från Kate Monk's Onomastikon och visa dem i stor stil på skärmen, för att slippa improvisera namn.

Eller slumpa fram ett gäng motståndare baserat på ett par snabba val i menyn (Thugs->medelsvåra->låg technivå->4 stycken). Hmm ...

Pom

Swashbuckler
Jag organiserar en smula annorlunda. Etnicitet är den översta kategorin. Vilken miljö musiken hör till. Inom varje etnicitetstyp finns strid, spänning, färd, och kanske annat lite beroende på vad som finns där.
Men jag har inte genomfört detta helt konsekvent. Jag har en del musiksamlingar som har annat slags tematik (astralrymd, under vatten, snusk, sorg...).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill i princip aldrig ha slumpade låtar - jag spenderar timmar med att förbereda exakt den musik jag vill ha, och använder sedan mitt egna Tempest för att kontrollera alltihop.

Allt jag behöver nu, egentligen, är en såndär separat dosa med bara det numeriska tangentbordet.

Jag kör alltihop på en nätverksuppkopplad Pentium II 350mhz:are som är knäpptyst och sköter jobbet perfekt. Den kopplas in i mitt surroundsystem.

Så, när jag spelar har jag en avstängd skärm i ryggen, och tänker "åhå, nu är det mest tyst och lungt" så trycker jag F1 och sedan 7, vilket enligt min färdiggjorda och memorerade lista.

I övrigt använder jag uteslutande mer eller mindre okända låtar, aldrig något med sång, sällan något som drar uppmärksamheten till sig. Musiken ska ligga i bakgrunden och skapa stämning, inte överta hela spelmötet. Volymen ska vara konstant, inga höga toner eller stycken. Jag samlar ständigt på schysst ambientmusik. Mest använder jag soundtracksen från Silent Hill, typ.

Rickard

Urverk speldesign
Mest använder jag soundtracksen från Silent Hill, typ.
Akira Yamaoka gör grym musik och för mig är han perfekt till Feng Shui-världen som jag använder ("någon gång i framtiden") då det är melankoliskt, rått och rockigt.

För att återgå till originalfrågan, som jag förvisso känner mest var inslängd, så ägnar jag inte så mycket tid till bakgrundsmusik. Jag tycker den mest är störande, men kan ändå tänka mig att använda lågmälda låtar. Då de är lågmälda så spelar det inte så stor roll hur de kommer så jag har dem slumpade.

/Han som direkt slutar läsa rollspelstips som börjar med musik och ljus, för då riktar sig inte rollspelstipsen till honom

Genesis

Ni dés ni maître
Jag vill i princip aldrig ha slumpade låtar - jag spenderar timmar med att förbereda exakt den musik jag vill ha, och använder sedan mitt egna Tempest för att kontrollera alltihop.
Tja, jag spenderar inte timmar med att förbereda mig överhuvudtaget. Behöver jag mer än en timmes förberedelse så tycker jag att det är för mycket jobb. Det är därför jag så gärna spelar (och skriver) förberedelselösa spel.

I övrigt använder jag uteslutande mer eller mindre okända låtar, aldrig något med sång, sällan något som drar uppmärksamheten till sig. Musiken ska ligga i bakgrunden och skapa stämning, inte överta hela spelmötet. Volymen ska vara konstant, inga höga toner eller stycken.
Vet du, sådär tyckte jag också väldigt länge. Sedan spelledde jag ett Film Noir-scenario på Mars (alltså, scenariot var på Mars, inte jag), men massor av elgitarrs-blues och jazz, där varenda låt hade sång i sig, på engelska. Och jag tyckte inte att det gjorde ett dyft. Det störde inte spelet alls.

Fast jag kör fortfarande mest instrumentalmusik, såklart. Det beror på genren. Skulle jag lira gängkrig i New York så skulle jag dock proppa maskinen full med gansta rap utan att skämmas det minsta. Håller dock med om att de bör vara hyfsat jämna i volymen och (framför allt) i tempot.

Så, när jag spelar har jag en avstängd skärm i ryggen, och tänker "åhå, nu är det mest tyst och lungt" så trycker jag F1 och sedan 7, vilket enligt min färdiggjorda och memorerade lista.
Tja, det är ju också ganska vettigt. Någon gång körde jag så direkt från utforskaren på en PC. Jag döpte bara om låtarna med en bokstav i början, så när jag skulle byta låt tryckte jag alt-f4, b (till exempel), enter. Alltså avsluta, gå till låten som börjar med b, kör. Rätt meckigt, dock, såklart.

Att skriva ett eget program för det är rätt ambitiöst. Allt jag behöver göra är ju att skriva ett litet AppleScript för det och koppla det till en tangentbordsknapp eller två, så har jag samma uppsättning :gremsmile:.

krank

Allt jag behöver göra är ju att skriva ett litet AppleScript för det och koppla det till en tangentbordsknapp eller två, så har jag samma uppsättning
Fast det skulle kräva att man använda Itunes, eller motsvarande, gissar jag mig till. Och Itunes är djävulens redskap.

//Krank, som använder sitt Tempest bl.a för att det går lätt att fixa "projekt" (en grupp playlists) och för att han inte måste kuka runt med något CP-programs "databas"-helvete

G

Guest

Guest
Jag är skittråkig, jag bränner ner en CD med specifik musik för just ett specifikt rollspel, jag har en Conan CD, Ensamma Vargen CD, en Mutant CD osv, osv...

Sen brukar jag inte prioritera musik så värst mycket... det kan hända att vi lirar med P3 på radio lite tyst i bakgrunden, eller till och med TV´n står på... :gremlaugh: Ja, vi är rollspelsslackers :gremlaugh:

Nu ska jag iofs flytta, och då kommer mina två nya maskiner stå bättre till, så något liknande det du klurat ihop kanske skulle vara intressant att ta en titt på...

Annars var det stiligt jobbat av dig!

Genesis

Ni dés ni maître
Jag diggar faktiskt iTunes. Trodde inte att jag skulle göra det, men det gör jag. Det är det första programmet jag använt "föräldrainställningar" på. Nej, jag vill inte ge mitt barn tillgång till iTunes Store, Podcasts eller annat blaj. Så, nu har jag ett funktionabelt musikspelarprogram utan all det där onödiga som Apple försöker pracka på mig.

//Krank, som använder sitt Tempest bl.a för att det går lätt att fixa "projekt" (en grupp playlists) och för att han inte måste kuka runt med något CP-programs "databas"-helvete
Jag är inte helt säker på vad du menar, men man kan ju skapa mappar i iTunes och ordna sina spellistor i explorer-liknande hierarkisk struktur. Jag har en som heter "rollspel" som innehåller en herrans massa spellistor, organiserade i olika mappar. Jättesmidigt.

Dessutom har ju iTunes den underbara sidan Doug's AppleScripts for iTunes, som innehåller i skrivande stund 438 olika skript för iTunes. Och eftersom AppleScript tillåter att man skapar egna interface så kan man få iTunes att göra nästan vadsomhelst.

krank

Så, nu har jag ett funktionabelt musikspelarprogram utan all det där onödiga som Apple försöker pracka på mig.
Problemet är väl (för mig) att iTunes är så förbannat bloatat. Visst kan man dölja grejer man inte vill ha, men KODEN är fortfarande bloatad, all den där skiten laddas fortfarande in.

Jag är dessutom helt allergisk mot databasbaserade musikspelarprogram, vilket gör att iTunes verkligen inte passar mig.

Jag är inte helt säker på vad du menar, men man kan ju skapa mappar i iTunes och ordna sina spellistor i explorer-liknande hierarkisk struktur. Jag har en som heter "rollspel" som innehåller en herrans massa spellistor, organiserade i olika mappar. Jättesmidigt.
Jag har Tempest liggandes på en nätverksenhet som kan kommas åt från alla datorer i mitt nätverk. Det gör att jag smidigt kan förbereda i Tempest på dator A, stänga ner, öppna Tempest på dator B, och fortsätta som om inget hänt. DET är skitpraktiskt.

Och eftersom AppleScript tillåter att man skapar egna interface så kan man få iTunes att göra nästan vadsomhelst.
Utom att vara minimalistiskt?

Menmen, smaken är som baken: Hårig och full av skit.

Nästa version av Tempest kommer att vara multiplattform, så då kan även Mac- och Linuxnördar avgöra själva =)

Demiurg

Warrior
Låter skitbra! Skaffar du en Airport Express så slipper du ha din fina iMac stående under spelbordet bland svettiga strumpor och sånt för då skickar du musiken trådlöst till Airporten och sedan vidare till högtalare som dels kanske låter bättre och dels kan placeras smidigare.

Det finns andra saker man kan låta datorn göra åt en. Spela upp ljudeffekter eller slumpa fram namn, platser eller så. Programmet Masterplan av Anderware är ett trevligt Windowsprogram som man kan programmera till i stort sett vad som helst om man är lite kreativ. Funkar utmärkt att köra genom Crossover och kan hjälpa till att slumpa fram skurkar, slumpmöten eller precis vad man vill efter behov.

Funderar själv på att fylla min sexiga lilla svarta macbook med allt möjligt jag kan tänkas behöva inför framtida mutantspel. Har tänkt på att koppla in min gamla plattskärm och tillsammans med macbooken använda såsom kombinerad spelledarskärm och bioduk att visa bilder, kartor och sånt på.

Johan K

Gammal & dryg
Vad tycks? Är det inte den perfekta uppsättningen?
Får väll säg att det rä välldig snittisgt upplagt. iTunes är ett ganska bra program, har jag förstått. Antar att du är nöjd med det va..
Måste var bekvämt at sita vid bordet & ratta musiken.

Hur organiserar ni er rollspelsmusik?
Tyvärr så är mtt arkiv av musik borta... :gremfrown:

Illern

koppariller
Nästa version av Tempest kommer att vara multiplattform, så då kan även Mac- och Linuxnördar avgöra själva =)
Om du inte är allt för spydig så kommer jag pröva det då ;-)

Genesis

Ni dés ni maître
Skaffar du en Airport Express så slipper du ha din fina iMac stående under spelbordet bland svettiga strumpor och sånt för då skickar du musiken trådlöst till Airporten och sedan vidare till högtalare som dels kanske låter bättre och dels kan placeras smidigare.
Tja, jag har den inte där för att musiken skall höras (den hörs ganska väl vartifrån som helst i min minilägenhet), utan för att kunna titta på skärmen utan att mina spelare kan se den. Lirar vi spelledarlöst så låter jag den stå kvar där den står (och ibland annars också).

Det finns andra saker man kan låta datorn göra åt en. Spela upp ljudeffekter eller slumpa fram namn, platser eller så. Programmet Masterplan av Anderware är ett trevligt Windowsprogram som man kan programmera till i stort sett vad som helst om man är lite kreativ. Funkar utmärkt att köra genom Crossover och kan hjälpa till att slumpa fram skurkar, slumpmöten eller precis vad man vill efter behov.
Hm, skall kollas upp. Tack för tipset!

krank

Om du inte är allt för spydig så kommer jag pröva det då ;-)
Gott, jag lär behöva betatestare. Ska bara hitta nåt lämpligt sätt att kompilera Python till Mac först bara, så folk inte måste hålla på och hämta hem det och en massa libbar... I Linux finns ju redan Python med på nästan alla distros.

Dessutom måste jag nog hitta nån som är hajj på Linux OCH på Python, så att vederbörande kan sköta själva kompileringen och så vidare. Jag äger ju ingen Mac, så det blir lite svårt att buggtesta...

Men, jag skriver i Python och använder libbar som ska funka både till Mac, Windows och Linux.

Jag kommer förresten alltid att vara spydig, men däremot är jag kanske inte alltid helt allvarlig. För fasen, jag är ju en av de omnämnda Linuxnördarna själv =)

Big Marco

Läskig
Jag kommer att sätta mig några dagar och tagga all min musik när jag har flyttat och inrett mitt dedikerade rollspelsrum. Jag kommer nog även att lägga med rollspelsnamn i taggarna så man snabbt kan få fram all musik som passar "Noir" eller "Eon".

I dagsläget använder jag WinAmp, fjärrkontroll, laptop + surroundsystem. Jag är lite anal med min musik och väljer ut i förväg vilka låtar som skall ingå till ett spelmöte, därefter har jag oftast fyra generella spellistor; ambient, spänning, vardag och action. Det jag gillar är att man som spelledare enkelt kan växla musik beroende på vad som sker i spel så när spelarna går in i det gamla varumagasinet i hamnen efter midnatt så gör en diskret knapptryckning att musiken ändras från "vardag" till "spänning" - och spelarna lägger märke till skillnaden på ett tydligare sätt.

Dessutom, och det har kanske inte med anläggningen att göra, så tycker jag numera väldigt mycket om att varje spelkampanj har sin egen theme song, en låt som man alltid inleder spelsessionen med så att alla vet att nu är det färdigsnackat och -tramsat och nu börjar man gå in i rollen och den alternativa världen. Iaf för egen del gillar jag att ha en sådan tydlig avgränsning.

Kör man mer personligt fokuserade berättelser kan man också lägga in personliga teman för respektive person så när fokus i en scen ligger på just en specifik RP och dennes agerande så körs den personens egna tema. Stämningsfullt.

Samma sak kan gälla viktiga SLPer - jmf Darth Vader och Imperial March.