Re: Variation
Jag tycker att en blandad grupp är mycket bätter då man har större frihet som SL att kunna variera sig i sina uppdrag och få alla att upskatta det. Om man, t.ex. har en grupp RP:s som bara bestå av krigare, så är chansenn den att ett häftigt adels-intrig-äventyr går hem lika bra som ett kötta-nekromantikern-i Svarta-Tornet skulle ha gjort.
Naturligtvis är det så, och om man som spelledare planerar en kampanj med äventyr av många olika slag så finns det fördelar med en mer heterogen grupp. Samtidigt finns då den risk som påpekats högre upp i tråden, nämligen att vissa rollpersoner emellanåt blir överflödiga.
Med en blandad grupp bildast oftast en större dynamik bland spelarna, i alla fall är det så hoss oss. Det blir en större möjlighet för social interaktion i gruppen, både mellan könen och de sociala klasserna.
Dynamik är bra, men ofta tycker jag att blandade grupper ger upphov till förtroendeproblem, dvs att de känns alltför osannolika, men det är kanske bara jag.
Som jag ser det, har en blandad grupp också bätter förutsättningar att klara av de varierande problem som kan uppstå längs äventyrets långa bana.
Självklart, men jag talar inte om vad som är taktiskt bäst.
Men, som sagt, alla är olika och det är inget fel med det. Vill du spela en kampanj med bara krigare eller magiker är det helt ok.
Låt oss alla förenas i toleransens cirkel och hålla varandras händer. Skämt åsido, det enda jag försöker framhålla är att en homogen grupp inte blir tråkig per se, utan att det också finns fördelar. I de kampanjer jag i nuläget är spelare är grupperna heterogena, och jag har spellett många äventyr i mina dagar med sådana grupper.
Ett intressant exempel är ju annars Pendragon, där alla rollpersoner är riddare. Där finns i gengäld ett mer utvecklat system för personlighetsutveckling, eftersom personligheterna är det som skiljer rollpersonerna åt.
/Jakob