...kommer så sällan. Själv har jag suttit mycket och försökt komma på den suberbraiga regelmekaniken till Kontinuum som ska överträffa alla andra regelmekaniker.
En omöjlighet, men försöker man inte så lykas man inte.
Så, jag har länge funderat i fel bana, jag bör ju ta ett problem i taget.
Problem 1: Vi ska få en slump, det ska finnas chans att lyckas med något och misslyckas med något.
Lösning: Vi singlar en slant, krona lyckas, klave misslyckas.
Problem 2: Alla rollpersoner är inte lika bra, de måste kunna lyckas olika lätt.
Lösning: Om man har vissa förmågor, får man singla fler slantar, man får då större chans att lyckas.
Problem 3: Vissa saker är svårare att utföra än andra
Lösning: Ibland måste fler än 1 slant lyckas
Problem 4: Alla rollpersoner har inte lika lätt att lära sig olika saker, det tar längre tid för vissa att bli bra på något än andra, beroende på naturbegåvning.
Lösning: Slantarna byts ut mot tärningar, man måste istället slå under sitt grundegenskapsvärde för att tärningen ska lyckas.
Problem 5: Men hur BRA lyckas jag då?
Lösning: Överskottet eller underskottet av lyckade tärningar visar hur bra jag lyckas eller hur dåligt jag misslyckas
Så, hjälp mig nu, vad är problem 6?
Detta tycker jag personligen är ett kul och ganska bra sätt att fundera ut en regelmekanik på.
En omöjlighet, men försöker man inte så lykas man inte.
Så, jag har länge funderat i fel bana, jag bör ju ta ett problem i taget.
Problem 1: Vi ska få en slump, det ska finnas chans att lyckas med något och misslyckas med något.
Lösning: Vi singlar en slant, krona lyckas, klave misslyckas.
Problem 2: Alla rollpersoner är inte lika bra, de måste kunna lyckas olika lätt.
Lösning: Om man har vissa förmågor, får man singla fler slantar, man får då större chans att lyckas.
Problem 3: Vissa saker är svårare att utföra än andra
Lösning: Ibland måste fler än 1 slant lyckas
Problem 4: Alla rollpersoner har inte lika lätt att lära sig olika saker, det tar längre tid för vissa att bli bra på något än andra, beroende på naturbegåvning.
Lösning: Slantarna byts ut mot tärningar, man måste istället slå under sitt grundegenskapsvärde för att tärningen ska lyckas.
Problem 5: Men hur BRA lyckas jag då?
Lösning: Överskottet eller underskottet av lyckade tärningar visar hur bra jag lyckas eller hur dåligt jag misslyckas
Så, hjälp mig nu, vad är problem 6?
Detta tycker jag personligen är ett kul och ganska bra sätt att fundera ut en regelmekanik på.