Nekromanti Den ridande dvärgen

Feuflux

omjonasson.se
Det var nog i min diskussion med Vindhand om intriger mellan RP:na som den ridande dvärgen först dök upp här på forumet. Tanken att en dvärg kanske inte vill sitta på en stor häst (högt över marken) som sina mycket längre kompisar hade inte slagit mig alls (vilken miss)...

Men hur är det då? Om RP:na ska ta sig långt och det ska gå fort är ju hästar enda möjligheten (om det inte finns landgående skepp eller drakar att lifta med. Vilket det inte gör!). Kanske ska dvärgen få en åsna eller nåt mindre att rida på. Seriöst, hur gör ni andra???

//[color:red]Feuflux
"Helvetesfortet byggdes inte på en dag."</font color=red>

Ackerfors

Alas, your rapids!
XXX

Antingen får han springa brevid eller så får han åka vagn.
Dvärgar är ju emot att åka båt också så det går ju inte heller...

Martin Ackerfors - Ohlsson
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"

Amphysvena

Veteran
..Dvärgen får väl helt enkelt bli tvingad att rida... Det är ju inte en fysisk omöjlighet för honom så han få väl släppa sina fördomar eller springa bredvid. En liten häst av typen vikingarna red på kan han väl knappast klaga på, han passar ju bättre att rida på den än en människa. Men varför måste gruppen ha så bråttom? Det går väl bra även om alla är till fots?

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel

Riddaren

Swashbuckler
Det finns alltid undantag från regeln. Säger något att dvärgar inte tål att rida av olika orsaker så innebär det inte att alla dvärgar är sådana. Men den stora massan, eller större delen.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

SKIN69

Warrior
Alver: Riddjur!

Riddjur är det enda de mesiga fjollalverna är bra till så ge han ett par alver att rida omkring på, jag tror inte en dvärg skulle misstycka till det.

Enligt en SL jag spelat med så heter alv fjolla på nidländska!!

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking

Johan K

Gammal & dryg
Jag känner igen det där om att det tar lång td att ta sig fram med en dvärg i gruppen.
Vi tar helt enkelt en vagn och lastar upp dvärgen där... Enkelt eller hur.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Vindhand

Myrmidon
Varför så brått?

Jag avskyr hästar. De låter, äter mycket, luktar illa, kastar av en, dör vid minsta lilla, blir stulna, visar sig vara bäckahästar o.s.v... Jag föredrar fotvandring. Det sätter dessutom en rimlig gräns på hur mycket utrustning man vill ha med sig :)

Fördelen med rollspel är att det inte behöver ta längre tid att vandra en månad än att rida en vecka, så varför inte utnyttja det?

Sårias

Veteran
ponny...

Vi hade en halvlängdsman med i en kampanj han red på en mula (kallad åbäke) det gick utmärkt. Fasst lite problem var det ju eftersom den ibland vägrade göra som halvlängdsmannen ville. Åter till resonemanget varför inte en ponny den är starkare än en vanlig häst, och dvärgen hamnar närmre marken helt enkelt kort och gott utmärkt. Annars håller jag med dom som påpekar att vagnar faktiskt finns att tillgå. Mina spelare I DoD6 har en halv karavan med sig för tillfället. Två vagnar, en ponny samt två ytterligare hästar. Sedan sitter den stora dumma krigaren bakpå den fyrhjuliga vagnen eftersom haninte haft råd med en häst ännu. Mycket intressant syn att se sälskapet komma om jag får säga min sak.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Feuflux

omjonasson.se
Tack så jättemycket

Jag får tacka för alla trevliga förslag ni kommit med. Liten resumé:

Vagn : Japp, en bra idé, har dock aldrig använd mig av en sådan då jag ibland vill skicka in RP:na mitt in i skogen under en resa och vagnar + smal skogsstig = problem. Men om man bara ska resa nånstans (vilken var tanken bakom min fråga) så är en vagn en bra idé.

Gå : Varför så bråttom? frågade några av er. Tja, det är det kanske inte. Men om jag ingick i ett sällskap som skulle resa 10 mil (eller nåt) så rider jag hellre än går. Men jag är kanske bara lat...

Litet riddjur : Ligger mycket bra till, då det är snabbare än att gå och minde bökigt än att dra runt med en vagn/kärra.

Rida på Alver som SKIN69 föreslog låter rätt skoj, men jag lär knappast använda mig av det./images/icons/smile.gif

//[color:red]Feuflux
"Helvetesfortet byggdes inte på en dag."</font color=red>

Foggmock

Myrmidon
Re: Alver: Riddjur!

hade faktiskt ett äventyr där en dvärg hade räddat livet på en alv och alven bvlivit hans slav för evigt... dvärgen njöt ganskla bra... dessutom brukar alla dsvärgarna i min spelgrupp utnyttja de 'lägre stående alverna' till packåsnor.. de diskrimnerrar honom hela tiden..

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

G

Guest

Guest
Kreativ SL

Om man känner sig någotsånär kreativ som SL så uppfinner man ett riddjur för dvärgar...

Tänk på det nästa gång du våldför dig på en morotslåda

Douggie

Warrior
Den medvetslöse dvärgen

Enligt lång erfarenhet av dvärgfrakt och egen erfarenhet har jag kommit fram till två sätt att transportera dvärgar med. Det första är med en helvetes massa sprit och det andra med en behandling av den berömda "påk-i-bakhuvudet-tekniken". Peace.

/Douggie
--
Try to defeat me, but try in vain. When I win I end your pain.

Johan K

Gammal & dryg
Hmm

Jo, jag håller med dig om det. Helt klart. Samam sak gäller nog när det gäller båtfrakt.
Men det finns ju en nackdel med det, en däckad dvärig är inge bra dvärg om de skulle bli överfallen. Det måste vara ett rent helsike att väcka dvärgen ifråga.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Foggmock

Myrmidon
Re: Enligt våra dvärgar, ja.. [NT]

alven soim hade en dvärg på ryggen var en SLP, de alver som blir mobbade och får göra skitgörat är ur gruppen...

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

Sårias

Veteran
Re: Den medvetslöse dvärgen

Min erfarenhet av detta faktum...(nocka dvärgen dvs.) är mycket anorlunda. Dvärgar har ett temprament motsvarande längden på skägget. (Bra om man rakar dvärgen först *host host*)I vilket fall som helst så skulle inte jag vilja vara i närheten av dvärgen när han vaknar efter att ha blivit nockad (helst inte inom några mils avstånd om det var jag som nockade honom) Jag gissar på att ett antal personer har blivit kapade vid knäna efter att ha behandlat en dvärg på detta sätt. Jag vet inte hur ni uppfattat dvärgar, men enligt mig skall en dvärg ha temprament (helst ett knallrött skägg till. Åtminstånde om han är en krigare)

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!