Nekromanti Den roligaste/sjukaste/underligasteregeln du läst?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Är det att man inte får ha chips och cola på spelbordet? Att en dvärg kan ha samma STO som en spindel? Eller att ett rymdskepp kostar lika mycket som ett föl i sci fi staden Nomotown?

Nöt ner mig med era exempel.

Pom

Swashbuckler
Re: Den roligaste/sjukaste/underligasteregeln du l

I D&D3.5 kan rädda livet på en döende person genom att dränka honom.

(En döende person är nere på negativa hit points. När man börjar drunkna hamnar man automatiskt på 0 hit points. Det gäller då att snabbt plocka upp personen så snart drunkningen har börjat för annars dör han förstås mycket snart.)

Dimfrost

Special Circumstances
Det finns en kombo av charms i Exalted 2 som gör att man får utföra oändligt många anfallshandlingar på en runda. Eftersom varje attack gör minst ett i skada kan man plocka ner hela verkligheten på ingen tid alls.

/Dimfrost

Dilandau

Myrmidon

Klassrestriktionerna rörande vapen och rustning i AD&D, DoD6 och liknande spel.

Krille

Super Moderator
Roligast

Min absoluta favvo-regel någonsin kommer från Feng Shui. Hagelbrakare har skada 13, såvida inte spelaren (inte rollpersonen) mimar pumpaction och säger "ka-chink!" I så fall har den skada 14.

---

Strax därefter kommer zener-korten i Conspiracy X. Zener-korten är tjugofem stycken med fem kort vardera av fem motiv, ett plus, ett vågmönster, en stjärna, en fyrkant och en cirkel. Tanken är att om man får något annat än 20% rätt så borde det varit något mer än normalt, dvs något övernaturligt.

I Conspiracy X så kan spelledaren dra ett zener-kort och försöka sända bilden till spelaren. Om spelaren gissar rätt så lyckas han aktivera sin psykiska förmåga. Detta ger rollpersonen exakt samma psykiska förmåga som spelaren.

För rollpersoner med högre psykisk förmåga än normala spelare så får man göra ett försök per nivå i den psykiska färdigheten. Vid varje försök drar man ett kort och låter spelaren gissa.

Genesis

Ni dés ni maître
Den angivna texten är för lång!

En klassiker är ju fallskada från häst. Jag tror att det är i DoD5 (men kan ha tokfel) där man, om man har tillräckligt mycket i Rida, aldrig tar fallskada när man faller av hästen. Detta innebär alltså att man kan trilla nedför en klippvägg och landa på betong hundra meter längre ned utan att få en skråma, så länge man sitter på en häst när man faller.

Rickard

Urverk speldesign

Jag tänkte enbart ta de regler som jag skulle tänka mig att använda, annars får jag sitta och citera hela World of Synnibarr-boken.

"Den roligaste"
"If, when you introduce one of these monsters into your series, any of you players ever say anything like, 'Oh, I know this monster, its Action Value is X,' you should immediately increase all of the creature's Action Values by 5 against that player's character."
<font size="1"> - Feng Shui, sida 169</font size>

"sjukaste"
"If you roll equal to or less than this number, you roxxorz, and may state this to your fellow players."
<font size="1"> - There is no Spoon (The Matrix RPG), sida 6</font size>

"underligaste"
Inget illa ment, men jag klassar nog det här, i samband med detta citat: "Enkelt o kul framför realism är verkligen min nya solgan."

I spelsammanhang är annars dvärgarna som kan ha tvåhandsyxor- och hammare.

/Han som kan tillägga att Arvidos säkert vet var man kan ladda ner Matrixspelet

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Eon, marschera, stora grupper slår, och begränsas av den långsammaste. För tillräckligt stora grupper kommer man aldrig framåt eftersom någon alltid misslyckas.

Eon, där det är fullt möjligt att explodera av ett fumlat marschera-slag, när obegränsade tärningar får gå lös.

Kombinera båda för att få en poppande lemmings-effekt när härarna ger sig ut på fälttåg. :)

Lindenius

Swashbuckler
Den kuligaste regeln hittills är Bikten i InSpectres då karaktären, precis som biktbås eller enskilda intervjuer i dokusåpor, kan kommentera det som kommer att hända eller... och därmed styra händelserna så att...

äh! läs det här inlägget i stället.

//erik. jag blev trött. okej?

Storuggla

Champion

Tja, Haven: The City of Violence ligger bra till.
För att bli en bättre skytt måste man höja sin perception och sin agility. Ergo, när man övar på skyttebanan så börjar man höra bättre och man springer snabbare. Vad fan?

Dying Earth RPG däremot, det har en tuff regel: Om du misslyckas med att försvara dig mot ett övertalningsförsök men verkligen inte vill bli övertalad, så har du två utvägar: Antingen fylla på allas glas eller bjuda på en runda bärs, eller så en monetär gåva till spelledaren. Pelgrane Press menar sedan att spelledaren ska skicka 10% av intäkterna till dem.

Artesia: Adventures in the Known World har regler för om din rollperson kommer till himlen efter att han dött.

Storuggla, grisen stirrar på mig

Nightowl

Champion

I RuneQuest, när män var män, kvinnor var kvinnor, och de bästa ickemänniskorna i spelet var baserade på Howard the Duck, fanns det en råfräck besvärjelse som hette Fireblade.

RQ är ett spel där alla kan små praktiska spells, och är man en krigare med magisk talang så är Fireblade inte fy skam. Ens vapen omvärvs av eldslågor, och oavsett vilken skada det gör i vanliga fall - svärd och tocket gör typ 1t8+n i RQ - så gör det nu 3t6! Chica-wow-wow!

Det är inte den sjukaste regeln. Det är bakgrunden.

I RQ är jättar tämligen, uh, realistiska, i betydelsen att en jätte mer eller mindre gör mos av vanliga dödliga (som i en viss serie a Rosen). En faktor är att de oftast är beväpnade med valfritt träd, som gör en kasse t6 baserat på hur många meter hög jätten är. Typ 6-8t6 för en vanlig jätte.

Om man inte kastar Fireblade på trädet...

Erik, känt som Ronson-strategin bland RQ-nördar

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
OT, men jag kan inte låta bli!

I RuneQuest, när män var män, kvinnor var kvinnor, och de bästa ickemänniskorna i spelet var baserade på Howard the Duck, fanns det en råfräck besvärjelse som hette Fireblade.

RQ är ett spel där alla kan små praktiska spells, och är man en krigare med magisk talang så är Fireblade inte fy skam. Ens vapen omvärvs av eldslågor, och oavsett vilken skada det gör i vanliga fall - svärd och tocket gör typ 1t8+n i RQ - så gör det nu 3t6! Chica-wow-wow!
När jag spelledde RQ (3, i ett mytiskt Europa) avslutade hjältarna skurken de ville hämnas på genom att broo-shamanen la Fire Blade på halflingens... gaffel! Sen stack de tjockisen i magen och var nöjda. :gremsmile: Åh! Vilka minnen...!

Nightowl

Champion
Onda spells i RQ! Och OnTopic!

broo-shamanen la Fire Blade på halflingens... gaffel!
För övrigt finns det en sådan där vansinnig men by-the-book-regel till:

Sorcerers (annan magitradition) har en spell som heter Damage Boosting. Den läggs på... nånting, som sedan gör en eller fler extra poäng skada. Simpelt.

Tanken är förstås att man ska lägga den på, säg, vapen, men regeltekniskt sett kan man lägga den på vad man vill. Och det i sig är ju inte så hemskt. Varför ska en trollkarl inte kunna förtrolla en brödkavel som gör extra jävla ont?

Grejen är bara att man kan lägga den på nånting som inte gör någon skada alls till att börja med. Som ett mynt, eller en tandpetare. Sedan FETBOOSTAR man den, och har ett kopparmynt som, när man kastar det, gör mer skada än en kavallerichock. :gremsmirk:

Erik, jag slog upp reglerna för knockback när en RP kastade Damage Boosting på just en penny.

Rickard

Urverk speldesign

"När en spelare får slut på klädda kort, blandar man alla kastade kort och folk drar från talongen igen. /.../ Ett bra sätt att spela igenom leken är att rollspela krogröj. Det är så pirater laddar upp inför ett specialuppdrag!"
<font size="1"> - Piraterna från Pluto, sida 84 ur 2004 års dogmakompendium.</font size>

/Han som har gått och tänkt på vilken genial regelförklaring det där är

Jarre

Swordsman

"B5. Mästare (FV 20+)
Mästaren kan gå på slak lina och allt annat man kan komma på.
"
-Om färdigheten Akrobatik, Chronopia-grundboken, sidan 56

En akrobatmästare kan bli en "hyfsad" tillgång i vilken spelgrupp som helst.. eller kanske bättre sagt, han kommer inte behöva någon grupp med sin förmåga.

Balderk

Swashbuckler

Ärligt talat, vad är det för konstigt med det, särskilt vapen?

Big Marco

Läskig

Ärligt talat, vad är det för konstigt med det, särskilt vapen?

Det konstiga är att det är helt jävla omöjligt att ens ta i ett svärd om man är trollerist. Jag fattar aldrig hur - om det är varmt, halt, faller genom händerna på en, om det stöts bort från en, eller hur det nu fungerar.

(jo, jag fattar regeln och balans och allt sådant, men om jag skrev så vore det inte ball. fast det är inte så ball nu heller. jo lite. feber är också ball. fast på ett annat sätt.)