Lite allmänna svar
"
...i en konventstidning (Löken) där hon beskrev problemet med att det saknades en egentlig tjejavdelning för sovrum, dusch och liknande faciliteter. I Löken fick hon svaret att tidningens redaktör personligen skulle närvara i tjejernas dusch för att säkerställa att allt gick rätt till."
Jag antar att det där svaret gavs av Molle och
brorsan och jag tycker det är rätt fel att ta något ur sitt sammanhang och på så sätt förstora upp det.. Löken dröp ibland av sexistiska skämt.. Som exempel så fick de inte skriva "Mulder erkänner. Scully har större lökar." och några av StockCon-arrangörerna var inte nöjda när Löken skrev "stock" överallt i sina artiklar på ett deras konvent..
Det var en grabbig tidning och där kommer väl fenomenet som
Totenklage tog upp, men man ska även tänka på att Löken var (var, för nu har de som tagit efter Löken försökt göra den seriös) en
humortidning som förekom på konvent.. De drev med allting och sex var bara en liten del utav det.. Att försöka slänga in en insändare och få ett vettigt svar i en humortidning är enligt mig rätt mycket att skjuta utanför målet..
Jag håller med
Totenklage om att det är en grabbig stämning över rollspelshobbyn där det varken finns mycket invandarre eller tjejer, men det har ju sin förklaring.. Rollspelare är inte bra på att sälja sin hobby.. Det märks ju tydligt i pressen, då pressen hela tiden kan spy ur sig otroliga felaktigheter hela tiden och komma undan med det för ingen vet något om rollspel.. Yngre rollspelare, exempelvis Magicnördarna, vet ju inte ens om att tjejer existerar och så länge de får spela kort så bryr de sig inte om tjejer.. Det märks ju tydligt på lukten när man passerar Magic-korridorer på konvent..
Totenklage tar upp "Med all sannolikhet förekommer det former av diskriminering eller särbehandling av olika former av samhällsgrupper inom Sverox; precis som överallt annars i samhället." men är det verkligen Sveroks (jag antar att det inte är tidningen Totenklage menar) uppgift att ta hand om det? Om det finns uppenbara bevis för det, visst.. Men vad är det för medel Sverok kan ta till då? Ska man ha kvotering i rollspelgrupper, typ "Minst ett homo per spelgrupp"?
Allvarligt talat.. Jag tycker samhällsfrågor som detta hör hemma i Sverok ungefär lika mycket som att tsumani-katastrofen
hör hemma på forumet..
Själv så ställer jag mig lika frågande som
Gurgeh i denna fråga.. För mig är diskriminering (i ett så ungt förbund som Sverok) ungefär lika konstigt som att rollspelare i regel drogar sig själva.. För kommer ni ihåg hur frågande alla ställde sig till fråga 6 i en
undersökning som gjordes för en tid sedan av en icke-rollspelare på forumet?
Totenklage säger även "...men jag tror dock att rollspelshobbyn mår bra av att man frågar sig varför rollspelskulturen ser ut som den gör idag." och jag kan försäkra alla om att folk håller på och ställer sig dessa frågor för jämnan.. Det diskuteras ju här på forumet emellanåt.. Nåja, tycker folk att det är ett problem så får de väl göra som de vill.. Det är min poäng.. Kanske har jag totalt missat att det finns diskriminering? Antagligen inte, men vill folk sysselsätta sig med att försöka hitta det så får de väl göra det.. Det finns ju tydligen personer som vill tala för det här, se bara i denna tråd.. Det är dumt att förkasta något bara sådär så jag ser hellre att man låter dem hållas..
/
Han som hatar att tala om folk i tredjeperson, men orkade inte göra flera inlägg så han fick skriva på detta sätt