Som vanligt i alla spelledardiskussioner måste jag ha en åsikt trots att jag sällan spelar med spelledare. Men jag gillar ju att sätta mina rollpersoner i jobbiga situationer och se dem lida. Och på samma sätt gillar jag när andra spelare gör det, eller när jag sätter andra spelares rollpersoner i sådana situationer. Det är en väldigt vanlig preferens hos dem jag spelar med, att vilja ha "ångest". Det ska vara föräldrar med alkoholproblem, det ska vara cancer, diskriminering, ätstörningar, självmordstankar och olycklig kärlek. Att leverera den sortens negativa upplevelser på ett effektivt och gripande sätt gör att spelsessionen riktigt känns hårt och länge och blir mycket minnesvärd. Katarsis och så vidare. Så att "njuta" av dessa negativa upplevelser i rollspel, gör det oss till sadister? Inte i den strikta bemärkelsen, såklart, men "sadist" är ju ett ord som ofta används i en mycket bredare och överförd betydelse, och att digga när rollpersonerna utsätts för riktigt jävliga saker, det kan säkert beskrivas på det sättet. Men det är ju med kärlek. Man lider ju med rollpersonerna. Tänker att det är en liknande grej som i skräckrollspel/film.