Hejsan forumet.
Jag har varit en oregistrerad lurker (heh) sedan några månader tillbaka, och att läsa allting här kring spelskapande har varit ytterst inspirerande, och nu har jag påbörjat ett eget spel jag hoppas kan bli något, och jag ville dela med mig av det här, dels för att jag tycker det är kul att dela med sig, dels för att jag tycker det är kul att bli delad med. Rent mekaniskt är det här spelet är ganska inspirerat av Risings gamla inlägg. Jag fann dem väldigt givande både för rollspel och generell spelutveckling, vilket tog upp de flesta av mina projekt innan jag började med detta.
Så! Kort om settingen. Spelet tar plats i vår värld om 12 år, med tvisten att 2012 gick världen under. Demoner och onda väsen invaderade vår värld och erövrade hela klotet. De sju hänförarna, som kallas Ärkeloger, valde sju städer att regera över, att ha som sitt maktcentrum. Under de 23 åren har människan levt som slavar, med spridda grupper rebeller som försökt underminera demonernas välde, med varierad men i slutändan meningslös framgång. Men hur bekämpar människorna dessa demoner som har tillgång till magi och enorm kraft? Jo, med cybernetiska uppgraderingar, och genom att dricka demonblod för att få tillgång till deras magiska förmågor. Men nu har saker förändrats. Den mäktigaste Ärkelogen blev precis mördad av en annan Ärkelog, vilket gav människorna en chans att ta tillbaka en av metropolerna. Det är nu en fristad för mänskligheten, och här gror motståndsrörelsen för varje dag som går.
Det är det viktigaste när det gäller världen spelet tar plats i. När det gäller spelmekanik så är endast stridsystemet "klart" än så länge. Karaktärer, vapen, redskap, förmågor och tricks tar del av systemet. Jag är tyvärr inte välsignad med ett antal intresserade individer att prova systemet med än, så än så länge är det mesta oprövat, ett faktum jag hoppas ändra på inom kort. Men tills dess kommer jag fortsätta expandera på settingen och hitta på fler förmågor.
Idén är att spelarna ska spela som medlemmar i motståndsrörelsen, som skickas runt på uppdrag för att bekämpa demoner, rädda människor, och bidra till kampen mot Ärkelogerna. Så de får spela som Cybermänniskor med alla möjliga robotdelar som ger coola förmågor, och som Vidunder (magiska människor) med magiska förmågor. Cybermän behöver hålla på med en del resurshantering, eftersom de har en begränsad mängd bränsle att använda sina förmågor för, medans Vidunder behöver göra mer riskhantering då deras förmågor kräver att man placerar sig själv i farliga situationer för att få mest ur dem.
Jag kommer uppdatera den här tråden allteftersom med utökande av settingen, mekanik, och annat. Kommer säkert fråga om synpunkter ibland också.
Jag har varit en oregistrerad lurker (heh) sedan några månader tillbaka, och att läsa allting här kring spelskapande har varit ytterst inspirerande, och nu har jag påbörjat ett eget spel jag hoppas kan bli något, och jag ville dela med mig av det här, dels för att jag tycker det är kul att dela med sig, dels för att jag tycker det är kul att bli delad med. Rent mekaniskt är det här spelet är ganska inspirerat av Risings gamla inlägg. Jag fann dem väldigt givande både för rollspel och generell spelutveckling, vilket tog upp de flesta av mina projekt innan jag började med detta.
Så! Kort om settingen. Spelet tar plats i vår värld om 12 år, med tvisten att 2012 gick världen under. Demoner och onda väsen invaderade vår värld och erövrade hela klotet. De sju hänförarna, som kallas Ärkeloger, valde sju städer att regera över, att ha som sitt maktcentrum. Under de 23 åren har människan levt som slavar, med spridda grupper rebeller som försökt underminera demonernas välde, med varierad men i slutändan meningslös framgång. Men hur bekämpar människorna dessa demoner som har tillgång till magi och enorm kraft? Jo, med cybernetiska uppgraderingar, och genom att dricka demonblod för att få tillgång till deras magiska förmågor. Men nu har saker förändrats. Den mäktigaste Ärkelogen blev precis mördad av en annan Ärkelog, vilket gav människorna en chans att ta tillbaka en av metropolerna. Det är nu en fristad för mänskligheten, och här gror motståndsrörelsen för varje dag som går.
Det är det viktigaste när det gäller världen spelet tar plats i. När det gäller spelmekanik så är endast stridsystemet "klart" än så länge. Karaktärer, vapen, redskap, förmågor och tricks tar del av systemet. Jag är tyvärr inte välsignad med ett antal intresserade individer att prova systemet med än, så än så länge är det mesta oprövat, ett faktum jag hoppas ändra på inom kort. Men tills dess kommer jag fortsätta expandera på settingen och hitta på fler förmågor.
Idén är att spelarna ska spela som medlemmar i motståndsrörelsen, som skickas runt på uppdrag för att bekämpa demoner, rädda människor, och bidra till kampen mot Ärkelogerna. Så de får spela som Cybermänniskor med alla möjliga robotdelar som ger coola förmågor, och som Vidunder (magiska människor) med magiska förmågor. Cybermän behöver hålla på med en del resurshantering, eftersom de har en begränsad mängd bränsle att använda sina förmågor för, medans Vidunder behöver göra mer riskhantering då deras förmågor kräver att man placerar sig själv i farliga situationer för att få mest ur dem.
Jag kommer uppdatera den här tråden allteftersom med utökande av settingen, mekanik, och annat. Kommer säkert fråga om synpunkter ibland också.