Nekromanti Den som sätter betyg på den här tråden...

Lindenius

Swashbuckler
... borde inte få några XP.

Alltså allvarligt. Det fukkar upp infosidan när var och varannan tråd får fem stjärnor. Fukkar upp som i om varje tråd får höga betyg så tappar betygfunktionen sin poäng, samt att det blir svårt att sålla de riktigt bra trådarna från de inte bra.

Alzo. Kan ni inte plocka bort XP-utdelningen för betygsättande?

//erik. tycker inte det borde som studentpengen på högskolan

Gastono

Hero
Ja, det är riktigt störande faktistk.

Man skall kämpa för sin XP, inte få det för att sätta annonyma betyg så vem som helst kommer upp i 500 på någon vecka om dem har lust!

XP är viktigt! :gremlaugh:

Rickard

Urverk speldesign
Först gnäller folk för att inga använder betygsystemet och sedan gnäller (en annan sorts) folk över att folk använder betygsystemet. Själv tillhör jag försvisso gruppen att betygsystemet suger i den form den är utförd nu. Men vad spelar det för roll? Info-sidan? Wtf, liksom! Vem bryr sig? Hur många forumsbesökare kommer till den sidan. Låt de som tycker det är kul att gegga med betygsystemet gegga med betygssystemet. Man får XP för att rapportera trådar, för att skriva inlägg, för att skicka in nyheter, hjälpa till med julkalendern. Varför inte med betygsystemet? Jag tycker faktiskt det blivit rätt så rättvisa betyg och inte extrembetyg som 1:orrrr.....

/Han som tycker Info-sidan bara "fuckas upp" om det är någon knasboll som skrivit en titel utan mellanslag

EchonCique

Hero
Jag vill ha bort XP överhuvudtaget

Men det är jag väl ensam om att tycka.

Det är ju bara en statusjakt utan poäng och hög XP inte alls innebär att man har något vettigt att förmedla.

LukeFagwalker

Veteran
Re: Jag vill ha bort XP överhuvudtaget

du har defenetivt en poäng men personligen tycker jag det är kul att kunna se ens "Nördfaktor" xp/dag då och då och undra om man inte borde skaffa sig ett liv trots allt

Gastono

Hero

Jo, det ligger något i det.
Men det är ju roligt också! :gremlaugh:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag gillar inte betygsättning av trådar

Jag gillar inte betygsättning av trådar, åtminstone inte som den är utformad nu. Det blir alldeles för ofta att den som skriver första inlägget sätter en femma eftersom "de här e min tråd å jag tycekr att de här är en jättebra fråga!"

Förslag 1: man får inte betygsätta en tråd man själv har startat.

Att man får poäng för betygssättning innebär att det är lätt att snabbt skaffa mer poäng bara genom att betygsätta en massa trådar. Det behöver inte betyda att betygssystemet ballar ur - man kan t.ex. konsekvent sätta treor, vilket i stort sett varken höjer eller sänker betyget på tråden.

Förslag 2: Ta bort poängen för betygssättning.

Förslag överkurs: Använd inte genomsnittet för att beräkna betyget för en tråd, använd i stället IMDb:s formel som viktar betygen efter antalet röstare.

The formula for calculating the top 250 films gives a true Bayesian estimate:

weighted rank (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C

where:
R = average for the movie (mean) = (Rating)
v = number of votes for the movie = (votes)
m = minimum votes required to be listed in the top 250 (currently 1250)
C = the mean vote across the whole report (currently 6.9)
Dewil

Feuflux

omjonasson.se
Vem

Info-sidan? Wtf, liksom! Vem bryr sig?

Titta, Han har en åsikt. Vem bryr sig... :gremwink:

Så länge som jag får fortsätta gnälla över betygen så är jag nöjd.

Och Dewil, hur vet du att det är trådstartaren som sätter betyget? Är det ett sådant där antagande som jag har hört talas så mycket om? :gremsmile:

(Hade först en smiley på alla styckena, men tyckte det blev lite för mycket så grina-smileyn rök...)

Nightowl

Champion
Det enda sättet är att börja betygsätta alla trådar själv... :gremgrin: (Kom igen, vi VET vilka som betygsätter bara för poäng, och pekar finger och skrattar åt dom. :gremsmile:)

ObSeriös: Dewils förslag låter vettigt.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances

Jag håller med, XP suger. Redovisandet av antalet inlägg kan ha ett visst intresse, men det skulle kunna räcka att ha det på profilsidan. Och så får man välja titel fritt. Det funkar på rpg.net och blir bra mycket roligare än att alla är grisodlare eller ärkemagiker. Detta blir ju lite trist i längden, om man säger så...

/Dimfrost

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Vem

Och Dewil, hur vet du att det är trådstartaren som sätter betyget? Är det ett sådant där antagande som jag har hört talas så mycket om?
Veta kan bara administratörerna göra. Däremot händer det ofta att en precis nystartad tråd med endast ett (1) relativt ointressant inlägg som lästs ytterligt få gånger har en femma i betyg. Är det inte trådstartaren som har satt betyget så är det i alla fall betygsinflation. Ett enda inlägg kan omöjligt kvalificera sig för en femma, om det inte är ett inlägg av modell uppsats.

Dessutom har jag sett allt för många exempel på andra forum att skribenten själv ger sig ett toppbetyg.

Dewil

Feuflux

omjonasson.se
Re: Vem

Tja, fair enough. :gremsmile: Jag har aldrig satt betyg på en trådstart ens... jag brukar dyka in och höja betyg när nåt drygo satt det oförtjänt lågt. Bara för sakens skull. Meningslösheter åt folket!

För övrigt tycker jag vi ska införa funktionen att man blir tempbannad i minst 5 timmar om man betygsätter nånting. :gremwink:

hraufnir

Swordsman
Detaljpet

Det behöver inte betyda att betygssystemet ballar ur - man kan t.ex. konsekvent sätta treor, vilket i stort sett varken höjer eller sänker betyget på tråden.
Vilket bara gäller så länge så länge grundbetyget bara var 3or med. Om jag inte totalt missuppfattar systemet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Alzo. Kan ni inte plocka bort XP-utdelningen för betygsättande?"

Jag hade ingen aning om att poängsättning på trådarna gav xp. Sjävl så sätter jag ytterst sällan och högst sporadisk betyg på trådar, vare sig det är jag eller någon annan som har startat dem.

I övrigt håller jag med Dimfrost om titlarna, men jag har vant mig vid att få xp och det hade kännts konstigt om jag skulle återgå till mitt betydligt lägre antal inlägg (för att inte tala om hur synd det hade varit om Yassilus). :gremsmile:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jo, men trean ger iaf minst påverkan i snitt. (NT)

NT = Poäng för betyg? Nej Tack.

Dilandau

Myrmidon
Får man xp för att sätta betyg? Hade jag ingen aning om. Verkar mycket märkligt.

Problemet är väl inte att någon sätter betyg. Utan snarare att för få sätter betyg regelbundet för att systemet ska vara meningsfullt.

Ärligt talat hade jag ingen aning att folk brydde sig om betygen. Jag sätter mest för skojs skull. Det är inte direkt som om ett lågt betyg avskräcker mig från att läsa en tråd. Liksom.

Dilandau

Myrmidon
Re: Jag gillar inte betygsättning av trådar

Det blir alldeles för ofta att den som skriver första inlägget sätter en femma eftersom "de här e min tråd å jag tycekr att de här är en jättebra fråga!"
Det är väl klart? Man börjar väl inte en tråd om någon man tycker är ointressant och tråkigt, eller? Sen är det ju upp till övriga att sätta de betyg de tycker är rimliga. Så blir det bra till slut.

Men jag skulle inte gråta om man inte fick sätta betyg på sina egna trådar. Kanske behöver det här forumet inte ytterligare en parameter att hålla koll på -- det är ju ganska långsamt som det är.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Femmor

Jag tycker det finns massor av utmärkta enskilda enlägg som lugnt kvalificerar sig för femmor. Ska jag börja snickra ihop en lista eller något? :gremsmirk:

- Ymir, håller med andra ord inte med