Har nu kört 15 strider mellan 2 nyskapade rollpersoner och ett hyggelmonster.
14-1 till rollpersonerna blev slutresultatet.
Rent allmänt så har det varit roligt, finner att striderna i eon4 är både mycket roligare och snabbare än de var i eon3, och att hyggelmonstret är en rolig motståndare, tillräckligt offensiv för att varje attack ska vara potentiellt dödlig, men såpass dåligt försvar att 2 nybörjare (med 5t6 undvika ) oftast ska vinna. Förutom förlusten så blev det ett par brutna ben.
Fokus är ett bra inslag som kan användas i farliga situationer, och de första 5 striderna så använde jag lite fokus på anfall/undvika, kanske 1-3 på en strid, efter det så var jag väldigt sparsam med fokus och använde totalt 2 fokus på de sista 10 striderna.
Jag växlade mellan en handfull olika karaktärer under striderna, alla stridsdugliga och bra på undvika, men annars ganska olika.
7/15 hyggelmonster gick ner för räkning på 3e rundan, en på fjärde, framförallt de strider där ingen hade dolk tog fler rundor.
Förlusten skedde när hygglet fick initiativet och tacklade en stackars riddare som inte hade en chans att undvika (eller att lyckas med rörlighetsslaget vid fall) i sin plåtrustning och dog direkt. lönnmördaren som var kvar fick sin vapenarm uppäten i tredje rundan och svimmade.
Det jag har kommit fram till genom detta är:
Dolk är på tok för bra. väldigt fånigt att en klen person med dolk gör mer skada på hyggelmonstret än en stark person med storsvärd/storhammare/storyxa
Rustningsglipa ska definitivt inte gå igenom grundrustningen, förutom att det är obalnserat så är det dessutom orimligt.
Detta gör dessutom att snabba anfall är helt klart bäst, och de stora vapnen har en väldigt stor nackdel med egenskapen 'otymplig'
Det är väldigt tråkigt att det inte finns fler saker att använda övertag på än rustningsglipa och skada, någonting i stil med att kunna orsaka tillbakaknuffad, faller eller något annat som ger -1t6 på allt i nästa runda. Vilket är ytterligare en anledning till att dolken är så bra då dess egenskaper är just fler övertag, rustningsglipa och extra skada.
Plåtrustning är väldigt farligt att ha på sig mot ett hyggelmonster då det gör det väldigt svårt att undvika, dessutom så skadar det ens initiativ, vilket gör att hyggelmonstret kan backa och sedan anfalla direkt igen (med sin retirera förmåga), för att få till en ny tackling.
Första rundan mot hyggelmonstret är den farligaste, då Tacklingen med fallskada är riktigt brutal, (speciellt mot plåtrustning,) och resulterade i några brutna ben.
Brutna ben är riktigt läskigt, de flesta resultaten på fallskadetabellen ger benbrotts-slag, och att ligga med ett brutet ben gör karaktären helt meningslös, (anser iallafall jag, även om det inte riktigt finns regler för det,) om den inte har ett armborst eller dylikt. Vilket är det som gör tacklingsattacken så farlig.
Tycker även att det är lite tråkigt att bryt- och amputationsslag görs mot 'tur' (vanlig 3t6) och inte mot kroppsbyggnad, som det är nu så vad gör egentligen kroppsbyggnad? bonusfärdighet och att kunna använda större vapen, men inget mer? Käns extra meningslöst nu när det verkar som det har försökt balanseras mot att alla vapen ska vara lika bra, jämfört med desto större desto bättre som det var i eon3.
En annan tråkig sak är att starkare personer inte kan ha på sig mer rustning utan att få - på färdighetsslag, och att vikt 2 rustningar är såpass mycket sämre än vikt 3 rustningar, då enda skillnaden är 2 i startutmattning, vilket är helt irrelevant. Extra tråkigt då jag annars gillar att ha ringläder på mina gladiatorer.
En karaktär med spjut är väldigt trevligt för att få initiativet och slippa detta, att spjutet senare går sönder om hyggelmonstret biter av det gör inte så mycket om karaktären har en dolk med, vilket ändå är ett bättre vapen, antagligen är den bästa strategin att ha ett spjut för att vinna initiativet men att direkt släppa det och dra en dolk.
Egenskapen 'sargande' är väldigt rolig mot monster, och gör jaktspjutet till ett helt klart dugligt jaktvapen.
Defensivt försvar är en självklarhet när man är i numerärt överläge.
Striderna blev en hel del svårare när jag kom på att även hyggelmonstret kan göra snabba anfall.
Syrasprutet känns ganska så meningslös, förrutom i första rundan, då det både är för svårt för hyggelmonstret att träffa och gör för lite skada för att vara värt 2 utmattning. Syra attacken gör 0/4t6 skada, reducerat ned till 3t6 om karaktären har någon form av rustning, som dessutom minskas med ens grundrustning och förflyttning. Om jag läser på eldskada (vilket ska motsvara syraskada) :
Som helhet skulle jag säga att med lite regelputsningar och/eller moddningar så verkar eon4 ha ett riktigt lovande stridssystem.
14-1 till rollpersonerna blev slutresultatet.
Rent allmänt så har det varit roligt, finner att striderna i eon4 är både mycket roligare och snabbare än de var i eon3, och att hyggelmonstret är en rolig motståndare, tillräckligt offensiv för att varje attack ska vara potentiellt dödlig, men såpass dåligt försvar att 2 nybörjare (med 5t6 undvika ) oftast ska vinna. Förutom förlusten så blev det ett par brutna ben.
Fokus är ett bra inslag som kan användas i farliga situationer, och de första 5 striderna så använde jag lite fokus på anfall/undvika, kanske 1-3 på en strid, efter det så var jag väldigt sparsam med fokus och använde totalt 2 fokus på de sista 10 striderna.
Jag växlade mellan en handfull olika karaktärer under striderna, alla stridsdugliga och bra på undvika, men annars ganska olika.
7/15 hyggelmonster gick ner för räkning på 3e rundan, en på fjärde, framförallt de strider där ingen hade dolk tog fler rundor.
Förlusten skedde när hygglet fick initiativet och tacklade en stackars riddare som inte hade en chans att undvika (eller att lyckas med rörlighetsslaget vid fall) i sin plåtrustning och dog direkt. lönnmördaren som var kvar fick sin vapenarm uppäten i tredje rundan och svimmade.
Det jag har kommit fram till genom detta är:
Dolk är på tok för bra. väldigt fånigt att en klen person med dolk gör mer skada på hyggelmonstret än en stark person med storsvärd/storhammare/storyxa
Rustningsglipa ska definitivt inte gå igenom grundrustningen, förutom att det är obalnserat så är det dessutom orimligt.
Detta gör dessutom att snabba anfall är helt klart bäst, och de stora vapnen har en väldigt stor nackdel med egenskapen 'otymplig'
Det är väldigt tråkigt att det inte finns fler saker att använda övertag på än rustningsglipa och skada, någonting i stil med att kunna orsaka tillbakaknuffad, faller eller något annat som ger -1t6 på allt i nästa runda. Vilket är ytterligare en anledning till att dolken är så bra då dess egenskaper är just fler övertag, rustningsglipa och extra skada.
Plåtrustning är väldigt farligt att ha på sig mot ett hyggelmonster då det gör det väldigt svårt att undvika, dessutom så skadar det ens initiativ, vilket gör att hyggelmonstret kan backa och sedan anfalla direkt igen (med sin retirera förmåga), för att få till en ny tackling.
Första rundan mot hyggelmonstret är den farligaste, då Tacklingen med fallskada är riktigt brutal, (speciellt mot plåtrustning,) och resulterade i några brutna ben.
Brutna ben är riktigt läskigt, de flesta resultaten på fallskadetabellen ger benbrotts-slag, och att ligga med ett brutet ben gör karaktären helt meningslös, (anser iallafall jag, även om det inte riktigt finns regler för det,) om den inte har ett armborst eller dylikt. Vilket är det som gör tacklingsattacken så farlig.
Tycker även att det är lite tråkigt att bryt- och amputationsslag görs mot 'tur' (vanlig 3t6) och inte mot kroppsbyggnad, som det är nu så vad gör egentligen kroppsbyggnad? bonusfärdighet och att kunna använda större vapen, men inget mer? Käns extra meningslöst nu när det verkar som det har försökt balanseras mot att alla vapen ska vara lika bra, jämfört med desto större desto bättre som det var i eon3.
En annan tråkig sak är att starkare personer inte kan ha på sig mer rustning utan att få - på färdighetsslag, och att vikt 2 rustningar är såpass mycket sämre än vikt 3 rustningar, då enda skillnaden är 2 i startutmattning, vilket är helt irrelevant. Extra tråkigt då jag annars gillar att ha ringläder på mina gladiatorer.
En karaktär med spjut är väldigt trevligt för att få initiativet och slippa detta, att spjutet senare går sönder om hyggelmonstret biter av det gör inte så mycket om karaktären har en dolk med, vilket ändå är ett bättre vapen, antagligen är den bästa strategin att ha ett spjut för att vinna initiativet men att direkt släppa det och dra en dolk.
Egenskapen 'sargande' är väldigt rolig mot monster, och gör jaktspjutet till ett helt klart dugligt jaktvapen.
Defensivt försvar är en självklarhet när man är i numerärt överläge.
Striderna blev en hel del svårare när jag kom på att även hyggelmonstret kan göra snabba anfall.
Syrasprutet känns ganska så meningslös, förrutom i första rundan, då det både är för svårt för hyggelmonstret att träffa och gör för lite skada för att vara värt 2 utmattning. Syra attacken gör 0/4t6 skada, reducerat ned till 3t6 om karaktären har någon form av rustning, som dessutom minskas med ens grundrustning och förflyttning. Om jag läser på eldskada (vilket ska motsvara syraskada) :
Men det står inget om att det upptar ens handling, så att man iallafall inte kan anfalla nästa runda under tiden man försöker släcka elden/syran, eller åtminstone får en tärnings avdrag. Om inte så är det verkligen 2 utmattning till stackars hyggelmonstret som inte gör något överhuvudtaget.I strid antas man alltid försöka släcka sig själv. Det är endast större handlingar som att ta sig till en sjö som kräver att man beger sig från striden.
Som helhet skulle jag säga att med lite regelputsningar och/eller moddningar så verkar eon4 ha ett riktigt lovande stridssystem.