Den stora tråden om fiktiva hästar

Dilandau

Myrmidon
I en annan tråd skapde @Gerkub följande fantastiska monster:

Cinquuse
- Ett monster till Drakar och Demoner

Cinquusar ser exakt ut som vanliga hästar - förutom att de har FEM(5!) ben! I det vilda lever de oftast i en flock på mäktiga stepper och hedar, men när de är unga kan de bli utjagade ur flocken för att tvingas söka sin egen lycka. För lång ensamhet och livets orättvisor gör dem rasande och de angriper gärna oskyldiga förbipasserande. Men om du lyckas fånga en sägs det att det är möjligt att med stor möda tämja cinquusen till att bli ett formidabelt riddjur.

Handlingskraft: 5Storlek: Stor
Förflyttning: 30Skydd: 0KP: 20

MONSTERATTACKER:
1. FEMBENSPRATTEL - Som en vresig sprattelgubbe flyger alla hästben åt alla håll. Fem personer som är närmare än 3 meter måste ducka eller ta 2d6 krosskada.
2. VIRVEL - Med ett skutt blir cinquusen en suddig virvelvind med benen utsträckta åt alla håll. Alla nära som inte ligger ner eller duckar far bakåt t4 meter.
3. MEGASPARK - Cinquusen tar spjärn med alla fyra benen och måttar ett slag med det femte rakt i ansiktet på en person , 2t8 i skada.
4. FRUSTANDE SNÖRVEL - i rent raseri bildas slemmig fradga kring munnen på cinquusen, ögonen roterar i sina hålor, och du ser livet passera revy. Slå ett skräckslag.
5. STEGRANDE STAPPEL - På två ben reser sig cinquusen och staplar fram. I två rundor gör cinquusen dubbelt så mycket skada, men alla attacker mot den görs med FÖRDEL.
6. BETT - Cinquusen tar en stor tugga av dig. T10 skada.
I de flesta rollspel är hästar den tråkigaste varelsen någonsin. Så tråkig att man för det mesta inte en tänker på dem. De listas efter "4 fackor" och före "konstig spik" på rollformulärets utrustningslista. Havremopp! Bara en ursäkt för att kunna ta sig snabbare mellan ställen. Regler för beriden strid är oftast förvirrade eller meningslösa.

Hur gör man hästar, detta vardagligaste av fantasydjur, intressanta och spännande? Har ni bra exempel? Kommer ni på något sätt att sätta hästen i centrum? Ge mig alla era tankar om hästar! i rollspel

Gamiel

Myrmidon
Kanske inte vad som efterfrågas men flertalet fantasy illustratörer har fantasy (o ibland SF) folk ridande på jätte iguanor (något jag i san Mutant-anda kallar giguanor) eller liknande ödlor av jättestorlek.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Du vet ju svaret, @Dilandau! De är inte hästar, de bara ser ut som hästar! Fast med silverhovar, och det ringer som av små klockor när de närmar sig.

En av dem väljer ut dig, har letat efter dig, vet att dina krafter behövs - och när du öppnar dig för den kan du höra dess röst inom dig! Och rimligtvis är det väl en av de andra spelarnas rollperson? Eller en GMPC i en tvåspelarkampanj? 🤔

1729683737567.jpeg

Dilandau

Myrmidon
Du vet ju svaret, @Dilandau! De är inte hästar, de bara ser ut som hästar! Fast med silverhovar, och det ringer som av små klockor när de närmar sig.

En av dem väljer ut dig, har letat efter dig, vet att dina krafter behövs - och när du öppnar dig för den kan du höra dess röst inom dig! Och rimligtvis är det väl en av de andra spelarnas rollperson? Eller en GMPC i en tvåspelarkampanj? 🤔

View attachment 20432
Jag skulle spela skiten ur ett sånt rollspel!

Var ganska besviken på Blue Rose RPG som jag inte allt tyckte fångade genren spelet hävdade att det handlade om.

Gerkub

Gelékub
en annan tråd skapde @Gerkub följande fantastiska monster
Delvis baserat på självupplevda händelser! Nej men mina föräldrar försökte få mig att bli hästintresserad som barn, vilket mest ledde till att jag tycker de är lite läskiga, men också majestätiska och roliga djur. De har ofta väldigt mycket personlighet och om man ska vara en bra ryttare krävs det att man kan känna av vad hästen vill. Det är lite av ett samspel, det går inte att tvinga en häst till att göra någonting.

IMG_8044.jpeg
Det här memet fick mig att tänka på att de proto-indoeuropeiska *kóryos (etymologisk rot till härja och här som i armé) är rätt så rollspelskomaptibla: hästar, krig, och magi (och nakenhet).

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Lite kul att den här dök upp i mitt flöde typ samtidigt som den här tråden:

Samurajer red alltså på små ponnyer.

Organ

Out of time, out of mind
Man gör hästen levande genom att man (1.) tvingar alla som har en häst att ge den ett namn, samt (2.) att man ber dem att varje dag in-game spela ut en scen mot hästen.

En annan grej är att man slår ett slag på tabellen nedan som bestämmer hästens humör för dagen.

1. Glad
2. Sur
3. Ängslig
4. Kelsjuk
5. Busig
6. Har ont i halsen ("He's just a little hoarse.")

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nu handlar ju tråden om fiktiva hästar, så jag tar mig lite friheter med källkontroll och all sånt där och svänger mig lite fritt med den vetenskapliga halten.

Men även vanliga hästar äter kött ibland.

Och nu ger jag mitt ut på väldigt tunn is, men jag minns i en diskussion om ämnet för många år sedan så hörde jag talas om nån rysk (?) tsar (?) vars hästar uteslutande sades vara uppfödda på kött, och var extra vildsinta på grund av det.

(Fast det skulle inte förvåna mig om vildsintheten var en konskevens av akuta magsmärtor på grund av den felaktiga och påtvingade dieten).

I min fantasyvärld (alltså när helst jag föreställer mig en fantasyvärld, inte i ens pecifik sådan) är det fullt möjligt föda upp hästar på kött vilket gör dem större, starkare, men också elakare.

Dilandau

Myrmidon
Nu handlar ju tråden om fiktiva hästar, så jag tar mig lite friheter med källkontroll och all sånt där och svänger mig lite fritt med den vetenskapliga halten.

Men även vanliga hästar äter kött ibland.

Och nu ger jag mitt ut på väldigt tunn is, men jag minns i en diskussion om ämnet för många år sedan så hörde jag talas om nån rysk (?) tsar (?) vars hästar uteslutande sades vara uppfödda på kött, och var extra vildsinta på grund av det.

(Fast det skulle inte förvåna mig om vildsintheten var en konskevens av akuta magsmärtor på grund av den felaktiga och påtvingade dieten).

I min fantasyvärld (alltså när helst jag föreställer mig en fantasyvärld, inte i ens pecifik sådan) är det fullt möjligt föda upp hästar på kött vilket gör dem större, starkare, men också elakare.
Hästar som äter sina motståndares hjärtan och på så vis får deras styrka.

Dilandau

Myrmidon
Det här memet fick mig att tänka på att de proto-indoeuropeiska *kóryos (etymologisk rot till härja och här som i armé) är rätt så rollspelskomaptibla: hästar, krig, och magi (och nakenhet).
När en wikipediaartikel har underrubrikerna Wolf-like behaviour, Warrior-fury, Nudity och Darkness så vet man att det är bra grejer.

Påminner mig om en kampanj som jag spelledde där en av rollpersonerna fick chansen att köpa en riktig best till häst. Det fanns dock lite rykten om att hästen egentligen var en bäckahäst.

Spelaren blev rejält bekymrad när de strax efteråt tog in på ett värdshus och på morgonen så hade hästen blod i munnen och stallpojken var borta. Efter en del undersökande visade det sig dock att hästen bara gnagt på bettet under föregående dags ridning (första gången han red hästen en längre sträcka och de var inte riktigt överens ännu) och stallpojken var en lat odåga som låg i höskullen och sov på jobbet.