Kexet
Sitter här och smular
Jag vet att olika poddappar har ljudinställningar som man kan justera. Kanske värt att prova några olika.En pod jag lyssnar på är ”The Lost Mountain Saga”, som den senaste expansionen av Nordiska Väsen bygger på.
En sak som jag skulle vilja diskutera kring podcasts rent allmänt, är ljudvolymen. Då jag är hörselskadad tycker jag det är tråkigt att volymen ibland är rätt låg, även om jag på telefonen kör på högsta volym. Finns det nån möjlighet att höja den något mer?
Jag har en poddspelare som heter Overcast. Den har något som heter "Voice boost" som är en funktion som "höjer" volymen på rösterna utan att volymen höjs, på något sätt. Jag antar att det handlar om att förstärka olika frekvenser så att det blir lättare att höra rösterna. Kolla om du har något liknande i din poddspelare!... även om jag på telefonen kör på högsta volym. Finns det nån möjlighet att höja den något mer?
Spotify har börjat med ”Read Along” som beta-funktion - en automatisk speech-to-text-funktion för poddar. Har inte sett den i alla avsnitt, och den är långt ifrån perfekt men funkar snarlikt Transcript på Youtube. Den lyckas också någorlunda separera olika talare i vissa poddar. I exempelvis ”Ludonarrative Dissidents” framgår om Speaker 1, 2 eller 3 talar. Funkar dock inte om någon gör snabba instick eller om de talar över varandra.En pod jag lyssnar på är ”The Lost Mountain Saga”, som den senaste expansionen av Nordiska Väsen bygger på.
En sak som jag skulle vilja diskutera kring podcasts rent allmänt, är ljudvolymen. Då jag är hörselskadad tycker jag det är tråkigt att volymen ibland är rätt låg, även om jag på telefonen kör på högsta volym. Finns det nån möjlighet att höja den något mer?
Jag vet att olika poddappar har ljudinställningar som man kan justera. Kanske värt att prova några olika.
Tittade i inställningarna i pocketcast som jag använder och den har en funktion för att höja volymen på röster som jag använder.
Det beror nog ofta på att den som producerar podden inte vet om att det finns en standard för hur starkt mixade poddar ska vara. De mixar efter vad som låter bra i deras hörlurar, snarare än den etablerade standarden (-16 eller -19 LUFS, beroende på om det är stereo eller mono).En sak som jag skulle vilja diskutera kring podcasts rent allmänt, är ljudvolymen. Då jag är hörselskadad tycker jag det är tråkigt att volymen ibland är rätt låg, även om jag på telefonen kör på högsta volym. Finns det nån möjlighet att höja den något mer?
Ja, jag har övervägt att kontakta de poddar som jag tycker är för tysta.Det beror nog ofta på att den som producerar podden inte vet om att det finns en standard för hur starkt mixade poddar ska vara. De mixar efter vad som låter bra i deras hörlurar, snarare än den etablerade standarden (-16 eller -19 LUFS, beroende på om det är stereo eller mono).
Jag skulle rekommendera att kontakta poddar som är för tysta och be dem kolla på det. De vet helt enkelt inte vad de sysslar med. Vilket ju är fullt förståeligt om man bara gör poddar som en hobby.
Väldigt kul att du gillade det. Nu jobbar jag vidare på att få själva spelet i tryckHar inte lyssnat på hela än, men både jag och Payam (som är en del av kärngänget i min AD&D-grupp) skrattade väldigt gott åt den Klassiska Marxisten. Guld!
där kan @Robert Jonsson svara bättre, men tillsvidare kan jag citera svenskarollspel.nu:Så min fråga är egentligen, vad är konfluxerna?
Den mest kända är den femte konfluxen som är central för kampanjen Svavelvinter.En Konflux är en tidpunkt i Altors histora där stjärnornas positioner orsakar ödesdigra händelser på planeten. Konfluxen kan ske på en bestämd plats eller globalt. Det har skett fem stycken konfluxer. Några av dessa vet man mycket lite om och är mer spekulationer än fakta.
Tack för svaret och länken. Den ska jag kolla in.där kan @Robert Jonsson svara bättre, men tillsvidare kan jag citera svenskarollspel.nu:
Den mest kända är den femte konfluxen som är central för kampanjen Svavelvinter.
Hela Svavelvinterkampanjen finns här (lagligt på alla sätt och vis):
Där kan du läsa mer om just den femte konfluxen.