Den stora tråden om rollspelspoddar

chronopia85

Veteran
Joined
28 Jul 2024
Messages
2
Karaktär - Inte minst "Ljudlöst fall". Lite annorlunda rollspelspodd. Mer fokus på relationer än slagsmål, men ändå på rätt sätt. Lite oklart vilka regler de använder. Någon som vet?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Hell is Other People.jpg

Ängeln Gorda var en del av Lucifers revolution mot Gud och som fängslades i Abyssens svarta mörker i evigheternas evighet. Nu, utan förklaring, slungas hon plötsligt ut ur fängelset och in i Marissa Wyldfeather, en gammal dokusåpakändis som nu hankar sig fram som sångerska på en nattklubb i Las Vegas. Frågan är nu hur Gorda kommer att hantera sin nya tillvaro.

I denna introduktionsberättelse till rollspelet Demon: The Fallen får vi följa Liv Vistisen-Rörby som ängeln Gorda som vaknar upp i människan Marissas kropp. Vi har valt att inte låta Liv få veta vilka värden människokroppen har, utan istället får hon upptäcka dem då hon tvingas slå ett slag. Skälet vi valt att göra så är för att simulera att ängeln är vilsen i kroppen och tvingas utforska den. Förhoppningsvis blir det för er lyssnare ett roligt sätt att upptäcka vem karaktären är tillsammans med Liv.

Spelledaren för berättelsen är Robert Jonsson som utöver skrivit berättelsen, även producerat och redigerat avsnittet. Musiken i detta avsnitt är gjord av CO.AG Music samt copyrightfri musik.

Du hittar avsnittet på Patreon (de första 6.30 minuterna går att lyssna på som preview för de som är nyfikna).



Hell is Other People 101 - Liv.jpg
 

Necronauten

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
25
Sen vi började vår podcast i början av året har vi hunnit släppa;
Döden på Selma - ett egenskrivet äventyr till Zombie World
26e Timmen - ett oneshot till Kult: Den Förlorade Gudomligheten
Sju Porträtt av Elvira Wallin - första säsongen blev 17 avsnitt med Delta Green regler

Vi har ett par veckor kvar av vårt sommaruppehåll men har spelat in massor av andra rollspel som kommer släppas till hösten.

Rss: https://feeds.buzzsprout.com/2293704.rss
Spotify: https://open.spotify.com/show/5ul9DCqaELGqLSxslFe9RP?si=51d032be84dd4cee
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCvxQK-FZghfkfAHaBufbskg

Kommande.jpg
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
204
Alltså, senaste avsnittet från Altors Vidder: Banketten. Bara session zero so far, men — wow!

Drakar och Demoner! Tjuvar och Lönnmördare! Samuel och Jaja! (och @Robert Jonsson förstås!) Alla goda ting är tre (sju?) och vi får äntligen känna litet stämning från Rollspelsdags igen.
Så. Förbaskat. Glad. Man. Blir.

(FK I nytillkomne forumiter/lyssnare: Rollspelsdags är en milstolpe och fixstjärna i svensk rollspelspoddshistoria — lyssna och lär)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Alltså, senaste avsnittet från Altors Vidder: Banketten. Bara session zero so far, men — wow!

Drakar och Demoner! Tjuvar och Lönnmördare! Samuel och Jaja! (och @Robert Jonsson förstås!) Alla goda ting är tre (sju?) och vi får äntligen känna litet stämning från Rollspelsdags igen.
Så. Förbaskat. Glad. Man. Blir.

(FK I nytillkomne forumiter/lyssnare: Rollspelsdags är en milstolpe och fixstjärna i svensk rollspelspoddshistoria — lyssna och lär)
Du vet hur en värmer en gammal rostig poddares hjärta <3
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Alltså, senaste avsnittet från Altors Vidder: Banketten. Bara session zero so far, men — wow!
Första avsnittt kommer troligen på måndag. Jag har fått klippningen från @Anthrox så ska bara ljudlägga den först.

Stort tack! :)

Drakar och Demoner! Tjuvar och Lönnmördare! Samuel och Jaja! (och @Robert Jonsson förstås!) Alla goda ting är tre (sju?) och vi får äntligen känna litet stämning från Rollspelsdags igen.
Så. Förbaskat. Glad. Man. Blir.

(FK I nytillkomne forumiter/lyssnare: Rollspelsdags är en milstolpe och fixstjärna i svensk rollspelspoddshistoria — lyssna och lär)
Det finns en hel kampanj inspelad med Samuel och Jaja (och @Magnus Seter ) till Altors Vidder för övrigt. Den heter Multiversums Mysterier och låses upp då vi når 10 Facebook- eller Podcaster-recensioner. Då finns det ännu mer sådan stämning att ta del av! :)
 

Necronauten

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
25

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Jag tänkte slänga ut en liten uppdatering om mina poddar här i flödet då semestertiderna är slut och nya berättelser börjar i både Soloäventyret och Altors Vidder nästa vecka.

I Soloäventyret kommer vi först få en oneshoot som heter Livsekon, vilket är en prolog till konventsäventyret till Bortom som hålls på ÖRKKON24 - ett nytt rollspelskonvent i Örebro. Därefter följer Midnight Circus: Lost Souls, vilket är ett äventyr som spelades in på årets GothCon till World of Darkness. Därefter följer säsong 2 av Tau 223, vilket givetvis kommer få en recap innan vi börjar. Avrundar året gör vi sedan med säsong 4 av Winter Hills.

podd001.jpg

I Altors Vidder kickar vi igång fortsättningen med Barbia. Någon gång under året är tanken att DoD-podden släpper nästa Bokcirkel-avsnitt, vilket kommer skärskåda det första tredjepartsmaterialet någonsin - Tvillingbergen. Sedan kickar vi igång det sista äventyret för säsong 3, nämligen Helvetesfortet.

podd002.jpg

För Patreonäventyret så rullar det mesta på. För äventyrarna så fortsätter Häxmästarens hemlighet med Svart Duell där halvlängdsmannen Jordi kommer få förstärkning av fler äventyrare. För Hjältarna kommer Demon: The Fallen-berättelsen Hell is Other People fortsätta året ut. För de utvalda kommer vi fortsätta med de oklippta berättelserna och avsluta kampanjen Ärans väg under hösten. Därefter fortsätter vi med första säsongen av Svavelvinter.

podd003.jpg
Mycket att lyssna på under hösten/vinter med andra ord!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Absolut sett då han skrivit om det i rollspelsgruppwr på FB, men komiker och rollspel är inte min kopp te (Lex Rollspelsklubben) så är aningen skeptisk.
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
553
Location
Fruängen
Absolut sett då han skrivit om det i rollspelsgruppwr på FB, men komiker och rollspel är inte min kopp te (Lex Rollspelsklubben) så är aningen skeptisk.
Rollspelsklubbens första avsnitt var det första poddavsnitt jag lyssnat på....det höll på att bli den sista också.....
Som tur var tjatade en kompis in mig på VSR Red Markets.....annars hade joag nog inte lyssnat på ngn AP-Podd ever igen :p
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,449
Rollspelsklubbens första avsnitt var det första poddavsnitt jag lyssnat på....det höll på att bli den sista också.....
Som tur var tjatade en kompis in mig på VSR Red Markets.....annars hade joag nog inte lyssnat på ngn AP-Podd ever igen :p
Den enda AP-podd jag står ut med är Fool's Gold: Sands :cool:
 

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
57
Den enda AP-podd jag står ut med är Fool's Gold: Sands :cool:
Får väl testa den då för herre-gud va dåliga alla AP poddar är som jag har lyssnat på! Den enda jag stött på som inte kan kategoriseras som totalt urusel är Red Moon, som folk höjer till skyarna och jämför med radioteater. Den är helt ok, det får man ge den, men någon radioteater är det inte. Däremot har jag upptäckt att det faktiskt finns en massa bra radioteatrar som inspirerar mig mycket mer för t.ex. äventyr och spelledaridéer. Vikingar är ett exempel på en sådan podd. Den är lite ostig ibland med mycket stockholmsdialekt på Oden å sådant, men den har väldigt bra storyline och mäktig berättarröst med poetiska beskrivningar. Kanske får bli en egen tråd, om andra inspirerande poddar för gamers.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,771
Känner att jag så smått börjat tappa intresset för rollspelspoddar. Flera av de diskussionspoddar jag lyssnat på har lagt ner. Fear of a Black Dragon har styrt allt mer mot hipster-indie-möter-postOSR vilket inte alls är min kopp te. Effekt har till stor del blivit en reklampelare för gubbarnas eget västernrollspel och jag fattar att de vill prata om det men jag är tämligen ointresserad. Sedan finns det såklart en massa actual play, men för mig är det lika otillfredsställande som att vara sugen på tårta men bara få se på när någon annan smaskar i sig. Inte lyssnat på Picatrix ännu men det kanske kan vara nåt. Och Finlir (där jag gästade i avsnitt 21) är trevlig. Annars fyller jag numera mest min spellista med poddar av dokumentär och historisk karaktär.
 
Last edited:
Top