Vi är nog många som påbörjat ett nytt och spännande rollspelsprojekt som sedan rinner ut i sanden. Spelledaren är förberedd och full av idéer, spelarna är peppade och det finns till och med en lokal att spela i. De första speltillfällena går bra och alla ser fram emot en ny långkörare men snart är kampanjen kvävd i sin linda och glömd.
Det brukar finnas många olika skäl till det här problemet. Men ett problem som jag tror går att undvika är svårigheter med att samla spelgruppen. När jag var tonåring var det inte särskilt svårt, man hade helt enkelt inte så värst mycket annat för sig. Detta försvåras med åldern och att arrangera en spelkväll med fyra kompisar kan ibland kännas som att ordna en 50-årsfest.
Mitt förslag på lösning är att helt enkelt sätta ihop större spelgrupper. Det perfekta antalet spelare för en spelomgång är 3-5 spelare och man samlar ihop spelare till kampanjen utifrån det. Den stora nackdelen är att man blir sårbar för om någon är borta. Istället borde man för en längre kampanj försöka satsa på runt 6-9 spelare.
Detta skulle däremot skapa en helt annan sorts sammansättning. Ett uppenbart problem skulle kunna vara att få folk att känna sig viktiga och engagerade för kampanjen. Det skulle bli rätt annorlunda från vad jag är van vid och troligen kräva ett annat sorts upplägg där rollpersoner kan tillåtas komma och gå lite mer i kampanjen. Snarare än Prison Break med en/ett fåtal viktiga huvudpersoner skulle det vara mer likt Lost med sina varierande huvudpersoner med sina sidohistorier.
Vad tror ni? Är det någon som spelar så här? Går det?
Hur upprätthåller man intresset hos spelare som kanske bara är med då och då? Hur håller man koll på alla personer och knyter ihop det till en och samma huvudberättelse?
Det brukar finnas många olika skäl till det här problemet. Men ett problem som jag tror går att undvika är svårigheter med att samla spelgruppen. När jag var tonåring var det inte särskilt svårt, man hade helt enkelt inte så värst mycket annat för sig. Detta försvåras med åldern och att arrangera en spelkväll med fyra kompisar kan ibland kännas som att ordna en 50-årsfest.
Mitt förslag på lösning är att helt enkelt sätta ihop större spelgrupper. Det perfekta antalet spelare för en spelomgång är 3-5 spelare och man samlar ihop spelare till kampanjen utifrån det. Den stora nackdelen är att man blir sårbar för om någon är borta. Istället borde man för en längre kampanj försöka satsa på runt 6-9 spelare.
Detta skulle däremot skapa en helt annan sorts sammansättning. Ett uppenbart problem skulle kunna vara att få folk att känna sig viktiga och engagerade för kampanjen. Det skulle bli rätt annorlunda från vad jag är van vid och troligen kräva ett annat sorts upplägg där rollpersoner kan tillåtas komma och gå lite mer i kampanjen. Snarare än Prison Break med en/ett fåtal viktiga huvudpersoner skulle det vara mer likt Lost med sina varierande huvudpersoner med sina sidohistorier.
Vad tror ni? Är det någon som spelar så här? Går det?
Hur upprätthåller man intresset hos spelare som kanske bara är med då och då? Hur håller man koll på alla personer och knyter ihop det till en och samma huvudberättelse?