Zimith_UBBT
Warrior
Jag kan inte vara med, men jag lägger in mitt veto mot att nämna Lars Winnerbäck
Det känns onekligen som att det är en wiki som jag är ute efter. Men jag börjar med ett enkelt spreadsheet, så att vi samlar en grund att stå på när vi skapar wikin.AndersG said:J
För min del tycker jag att någon form av wiki verkar vara den bästa lösningen.
Låter vettigt.Magnus Seter said:Det känns onekligen som att det är en wiki som jag är ute efter. Men jag börjar med ett enkelt spreadsheet, så att vi samlar en grund att stå på när vi skapar wikin.AndersG said:J
För min del tycker jag att någon form av wiki verkar vara den bästa lösningen.
Det är helt rätt.Svarte faraonen said:Ett rollspelshistoriskt projekt vore absolut intressant. En tidslinje blir ju däremot mest en början, utan särskilt mycket kött på benen. Det som är spännande är ju tydligare historiska skildringar, kontextualiseringar, analyser och mer essäistiska betraktelser. Vilken produkt som kom ut vilket år är ju inte så intressant i sig, men om det kan användas som avstamp för en större diskussion kring trender, yttre påverkan, spel- och populärkultur, etc, skulle det kunna bli riktigt spännande.
Bilder vore awesome. Och det finns nog att hämta där också.wilper said:Fast subjektiva berättelser (ev med färre angrepp på personer) hade varit kul som katten att ha. Kanske tom bilder?
Det är en väg att gå.EvilSpook said:Jag skulle gärna vilja börja i andra änden. I princip bygga och strukturera en tom databas.
//EvilSpook
Bah!Magnus Seter said:Det är en väg att gå.EvilSpook said:Jag skulle gärna vilja börja i andra änden. I princip bygga och strukturera en tom databas.
//EvilSpook
Villen databastyp? My SQL?
Var hostas den? Hur stoppar man in data i den?
/M
Hmmmm då kämdes det lite stort på en gång. Det har ju gjorts så mnga ansaser att sätta upp wikis för olika ändamål och sen har det inte gjorts något med dem.anth said:Bah!Magnus Seter said:Det är en väg att gå.EvilSpook said:Jag skulle gärna vilja börja i andra änden. I princip bygga och strukturera en tom databas.
//EvilSpook
Villen databastyp? My SQL?
Var hostas den? Hur stoppar man in data i den?
/M
Jag säger att vi använder någon form av Wiki (för det är normalt en databas i grunden).
Och hostning kan väl inte vara så svårt. De flesta här på rollspel har väl egna hemsidor? Och jag känner ett halvdussin personer som hostar själva på egna servrar.
Tony här på forumet har väl egen server?
Troberg har en egen wiki.
Jag kan höra med en polare som skaffade en egen GB-lina i veckan som han ska använda till hostning.
o.s.v.
Jag har erbjudit serverutyrymme och att sätta upp en mediawiki (eller dokuwiki) där.anth said:Jag säger att vi använder någon form av Wiki (för det är normalt en databas i grunden).
Du får väl "väcka intresse" hos "du-vet-vem" så finns det snabbt en Wiki på 3000 sidor ;-)anth said:Bah!
Jag säger att vi använder någon form av Wiki (för det är normalt en databas i grunden).
Wow! Här dyker det upp saker ...Totte said:Jag har ju varit med och sett en stor del av egynnelsen av allt detta. När D&D började spridas 1977 och Taveller kom, och när Fredrik började prata om Drakar & Demoner (som snabbt fick byta till Drakar och Demoner eftersom TSR inte gillade att det förkortades D&D ).
Minns när Fredrik kom skuttande inne på Target med en utprintad lunta som blev Mutant (som jag och Lasse använde som regler när vi skrev "I Reptilmännens klor").
Minns även Orginal-Tradition som "greken" ägde som fick gratisreklam i Rapport efter ett inslag om "Fruktansvärda spel för vuxna som handlar om krig", och sedan Köpte ju Lars Kromsjö upp Trad efter att "greken" avlidit, och hur Fredde startade Target för att konkurrera ut Tradition och sedan köpte det för en krona, sån är han, den gode Smaug.
Dock tappade jag snabbt kontakten med Svenska spel och med rollspel i allmänhet 1988-89 och kom tillbaka till det runt 2003 ungefär..
I sann diktatorisk anda kör jag över alla andra i tråden.krank said:Jag har erbjudit serverutyrymme och att sätta upp en mediawiki (eller dokuwiki) där.anth said:Jag säger att vi använder någon form av Wiki (för det är normalt en databas i grunden).
Däremot är mnog min server inte dimensionerad för massor av trafik; så jäkla snabbt går det inte med ComHem i Nynäshamn. Men det kan vara en början.
Den kommer under veckan, idag ska jag spelleda och imorgon spela Arkham Horror.anth said:krank, sätt upp en wiki, så vi kommer igång.