Nekromanti Den tomma effekten

JPW

Veteran
Bläddrade genom Drakar-boken och började åter grubbla över effekten "Den tomma effekten" som tydligen ska användas framförallt i improviserad magi. Men hur jag än vrider och vänder på det kan jag verkligen inte förstå hur denna effekt är tänkt att användas.

Någon som kan förklara?

Fienden

Hero
Du lägger den tomma effekten.
Du har nu en låda.

Du lägger effekten Avstånd I lådan.
Du har nu en låda med Avstånd.

Du lägger eld, och öppnar lådan.
Du har nu en eld med Avstånd.

Regmolar

Swashbuckler
Tror dock att man gör det i den andra ordningen; kastar Den tomma effekten, lägger i Eld, kastar Avstånd på Eld-effekten, som tack vare Den tomma effekten inte har tänt eld på något än.

Utan tomma effekten kan "metaeffekter" (Beröring, Avstånd, Permanenta...) enligt bokstavlig tolkning inte användas i improviserad magi, eftersom effekten tar sin verkan så fort den har kastats. Kasta Eld först, och något börjar brinna innan du kan få på en Avstånd, kasta Avstånd först och den hamnar på ingenting...

Fast man kan ju också lösa problemet genom att låta magiker kunna "hålla" på effekter tills besvärjelsen är avslutad när de improviserar.

JPW

Veteran
Glad att se att jag inte är den enda som inte helt greppar dessa regler. Jag tror att Kraetyz ligger närmast rätt svar. Det står nämligen i effektbeskrivningen att det är just metaeffekterna som används på Den tomma effektens plats och inte då t.ex. effekten eld.

Fortfarande tycker jag det är en knepig effekt som är fantastiskt dåligt förklarad. Själv har jag tolkat reglerna för improvisation som följer:

Magikern lägger effekten eld som omvälver dennes hand, men utan att skada honom då besvärjelsen inte släppts ännu. Därefter lägger han avstånd och eldkulan slungas iväg mot sitt mål.

Jag antar att konstruktören av Den tomma effekten menar att min magiker bränner upp sin hand innan han hinner lägga Avstånd.

Fler synpunkter någon?

Regmolar

Swashbuckler
Jag antar att konstruktören av Den tomma effekten menar att min magiker bränner upp sin hand innan han hinner lägga Avstånd.
Helt rätt (eller, något han rör bränns upp, eftersom den har räckvidd Beröring och inte Personlig, men det är ju en petitess :gremwink: ); som jag sade är den en bokstavlig tolkning av reglerna. Ursprunget kan du hitta här

http://www.foxtail.nu/index.php?option=c...p;limitstart=10

och som effekten är skriven här har Kraetyz rätt. Jag måste lära mig att jag alltid har fel om jag inte kontrollerar böckerna innan jag säger emot någon i faktafrågor :gremtongue:

Jag föredrar helt klart din tolkning av reglerna, speciellt som det går väl ihop med stycket om hur man ska kunna se hur besvärjelsen utvecklas allt eftersom nya effekter läggs till, så det enda vettiga motargumentet är egentligen balansfrågan, och den kommer jag inte ens att tänka på...

Kaigon

Helmgast
Jag har alltid tyckt att det varit lustigt att man behöver både ataxatropi (Avstånd mm) och nomotropi (Den tomma effekten) för att bli en schysst improvisatör.

Rent balansmässigt tyckte jag att det räckte med bara ataxatropi som extra (plus det man vill ha iövrigt såklart) så när det begav sig så körde vår spelgrupp som du beskriver det.

Fienden

Hero
Man BEHÖVER varken ataxa eller nomo.
Det finns en hel del grymma improvisationseffekter som kan användas ändå. (https://www.rollspel.nu/threads/47255/post-595438)

Men ataxa/nomo är ett välkommet supplement.
Kom ihåg att de allra flesta magiker aldrig kommer att ens komma i närheten av Den Tomma Effekten, eftersom den är Drakmagi.
Om man lär sig magi från en drake så kan man nog mycket i de flesta magiskolor.

Regmolar

Swashbuckler
Kom ihåg att de allra flesta magiker aldrig kommer att ens komma i närheten av Den Tomma Effekten, eftersom den är Drakmagi.
Fast anledningen att den är med i Drakar är nog snarare att den löser ett problem man hittade i M&M efter att den publicerats och Drakar var den närmaste modul som innehöll nya effekter än att den bara skulle vara känd av drakarna...

Tror t.o.m. det står något om att effekterna inte nödvändigtvis är begränsade till drakar i modulen också, men min är utlånad för tillfället så jag kan inte kolla.

Fienden

Hero
Regmolar said:
Fast anledningen att den är med i Drakar är nog snarare att den löser ett problem man hittade i M&M efter att den publicerats och Drakar var den närmaste modul som innehöll nya effekter än att den bara skulle vara känd av drakarna...

Tror t.o.m. det står något om att effekterna inte nödvändigtvis är begränsade till drakar i modulen också, men min är utlånad för tillfället så jag kan inte kolla.
Det står att vissa dödliga magiker behärskar dem, men att drakarna hållit de flesta för sig själva (anti-aspekterna, förmodligen).

Så, visst kan man lära sig den tomma effekten.
...
...
Om man är en sjuhelvetes magiker och bor i Thalamur. :gremwhistle: