Fast...
Människor har tio utmärkande egenskaper
Dessa egenskaper är visserligen utmärkande bland oss organismer på jorden; men jag tycker inte de är ett dugg utmärkande i den kontext som trådstartaren frågat om:
1) Inskränkthet.
Va? Fantasymänniskor av traditionen några av de
minst inskränkta varelserna som finns. Det brukar finnas betydligt fler halvblodskärleksbarn mellan människor + andra raser än för några andra varelsekombinationer; och det är inte alls konstigt med andra främmande raser i traditionella fantasymänniskostäder.
Den inskränkthet som ändå finns delas av nästan alla typiska fantasyraser; möjligen bortsett från älvfolk, hober och liknande hippiefolk.
2) Girighet
Övertrumfas av många fantasyvarelser; såsom dvärgar, drakar, svartfolk och många andra mytologiska vidunder. Människorna är subpar som bäst.
3) Uppfinningsrikedom
Det kan jag hålla med om. Där står verkligen fantasymänniskan ut, möjligen i sällskap med fantasydvärgarna.
4) Lättja.
Tycker jag inte alls stämmer. Bland fantasyvarelserna anser jag människorna vara några av de mest driftiga.
5) Organisation
Tycker jag inte heller stämmer. Tvärtom så utmärks fantasymänniskor av att vara väldigt splittrade och mångfacetterade. Dvärgar, odöda, alver... Det finns många fantasyvarelser som är mer disciplinerade än människor.
6) Ursäkter.
I jämförelse med svartfolk? Människor har tvärtom ofta en hederskodex som saknas hos många fantasyvarelser. Vampyrer och drakar har knappast heller några problem att ursäkta mord på människor.
7) Uppblåsthet.
Både delas och övertrumfas av nästan
alla fantasyvarelser. De enda undantagen är väl små svartfolk, hober och vissa andra små kryp. Till och med alver och många älvfolk är värre än människorna överlag.
8) Erfarenhet
...är något som fantasymänniskor i regel har allra minst av.
9) Kortsiktighet
Det kan jag hålla med om. Det är nästan bara svartfolk som av tradition är värre än människorna i detta avseende.
10) Desperation.
"Fortsätta göra motstånd tills de dör" tycker jag inte är utmärkande för fantasymänniskor; tvärtom så tycker jag det är rätt vanligt med hunsade människor som lever i underkastelse under grymma slavherrar. Det finns få varelser som framställs som underdåniga så ofta människorna.
Och det jag skrivit om fantasygenren här gäller även i många S/F-tappningar; även om de är mer varierande. Och eftersom vi i vår verklighet bara känner till en enda civiliserad varelse (=oss själva) så kan vi knappast jämföra med något annat än våra genrekonventioner.
Vi kan inte säga att vi är mer si än så än faktiska utomjordingar; eftersom vi inte har några att jämföra med. Vad vi kan jämföra med är våra genrekonventioner, och nu när trådstartaren redan sagt att han tänker på fantasy så gjorde jag en jämförelse med fantasyvarelser; och där står verkligen inte människan ut som krigarvarelse.
Mörkeralver av traditionellt snitt har alla de särdrag du räknat upp och dessutom i betydligt högre grad än människor.