Och det är där min fråga startar- hur ska man behandla supertuffa och überonda monster som tex Beholders, Mind Flayers, Drow och alla andra läbbiga monster, så att de inte bara känns som en sorts uppgraderade troll?
Varierar nog, beroende på monster. (Det här skulle Rising nog säga var ett lökigt svar)
Mind flayers, t.ex., har ju faktiskt ett samhälle. Det finns grupper av mind flayer som jobbar bra tillsammans. Dom kanske är onda men de är organiserade, dom relaterar till varandra på olika sätt.
Beholders, däremot, är ju mer bokstavliga monster än till och med troll - de har ju inget större behov av prylar, t.ex., och även om det förekom idéer om beholders som en kultur i Spelljammer så är den typiska beholdern ett monster som sitter i en grotta någonstans och grottar sig, den umgås liksom inte med andra beholdrar.
En abhoth eller kraken, däremot, är ju också ett monster som sitter och grottar sig, men i högre utsträckning än beholdern brukar dom ju ha ett gäng lakejer runt sig, skum när det gäller en abhoth, t.ex.
Så - den första typen, då kan man ju skildra hela deras samhälle som ett hot. Liksom, först stöter man på en mindflayer eller tre (en 'inquisition') i nåt vanligt litet äventyr med ett enstaka monster som gör något otäckt. RP är på lagom låg level och är nog ganska nära att få spö. Det ska nog gå åt lite raise dead efteråt och åtminstone en RP har nog fått hjärnan uppkäkad.
Sedan kommer nån av dem undan, RP finner spår av att det där monstret, det spionerade nog. Så de följer det ned i the Underdark...
...och där finner RP en hel stad med mindflayers. Nästan lika många som det finns människor i det där riket på ytan. Och var och av deras vanliga medel-flayers är lika tuffa som killen de mötte och nästan dödade dem. Och av allt att döma av äventyren hittills...
..så tänker de expandera till ytan.
En hänsynslös, ostoppbar, omänsklig armé. Undvik att syfta på intriger och sociala förhållanden, det gör dem förståeliga. De är ett hot.
Den andra typen av monster är ju solo. Den passar bättre i Hajen-äventyr, som ett ensamt, intelligent hot mot...någonting. Att det är smart och har en hel uppsjö magiska förmågor gör att det blir oberäkneligt. Skit i att visa att det är ont, det räcker med att det är farligt.
Den tredje typen av monster, då kan man visa hur de förvrider och förstör sina "undersåtar" och hur förfärligt omänskligt de behandlar dem.
Man kan variera metod med samma monster. Illithider kan ju också ha slavar, beholdrar kan charma folk, och en ensam illithid kan ju funka ytmärkt i ett jacktheripper-äventyr.
Erik, delar Risings åsikter om drow, men tycker de blir ballare om man gör dem så lika vanliga alver som möjligt... de andra RP ska helst börja kontemplera att skära halsen av alla andra alver i gruppen. Dito med derro och dvärgar.