Nekromanti Den värsta fienden

morkbollen_UBBT

Warrior
Re: Tjatmo(n)ster

Jag vet inte hur bra tillgång du har, men du kan ju prova att skaffa de gamla monster böckerna till AD&D, dom är mycket mer utförliga iaf när det gäller beteende och liknande. Och om du inte är en för laglydig person hitta dom på internet:p

Rising

Vila i frid
Re: Nja...

Det låg ett hus över kroppen, och vi hade vare sig lust eller lastbilar nog att frakta undan rasresterna av ett hus bara för att leta efter en kropp.
Det kunde ha blivit en rätt cool scen, dock, ni som letar och letar utan någon som helst framgång (eller att försöka övervaka eventuellt räddningsarbete och låtsas vara anhörig till skurken, bara för att försäkra sig om att han omkommit i explosionen).

Men okej, det illustrerar väl problemet; det krävs nästan ibland att spelarna vill bli skrämda av skurken för att skurken ska kunna bli läskig.

Jag brukade som yngre ha problem med situationer av typen "rollperson försöker hålla sig gömd i lokal där skurk anländer för att börja säga/göra väldigt elaka saker som rollperson får bevittna och som får rollperson att hata/frukta skurk" för att spelarna envisades med att hoppa fram och anfalla med attityden "jamen jag såg ju själv hur hemsk han var, och en sådan här chans att döda honom kan jag ju inte riktigt hoppas få en gång till!"

Storuggla

Champion
Re: Schrödingers gumma

"Och då blir spelarna riktigt, riktigt förvånade, för hur fan fick Great Cthulhu plats i den där lilla, lilla, ryska trädockan?"

Icke-euklidisk matematik och vinklar som verkar "fel" kanske? Skit i hur han fick plats, slå för sanity!

Storuggla, odlar svamp i Magnus rabatt

Bombu

Hero

Spelledaren hade säkert tänkt sig någon slags mognadshistoria, där någon skulle till slut bli mogen nog att möta den där skurken och till och med besegra honom, men så mycket tålamod hade vi inte. Däremot hade vi en rätt stor mängd sprängmedel.
Det här tycker jag är en fin historia.

Det var inte vad spelledaren hade tänkt sig men det visade på en enorm respekt för "skurken".

Jag känner igen det där att spelarna kan bli "för" rädda för tuffingen så om man ändå vill ha just en konfrontation face to face så funkar det ju inte men att man tacklar problemet på ett annat sätt tycker jag är en tillgång för historien.

Om man nu inte tar sprängmedel som patentlösning i samtliga fall men så behöver det ju verkligen inte bli.

Nightowl

Champion
Och det är där min fråga startar- hur ska man behandla supertuffa och überonda monster som tex Beholders, Mind Flayers, Drow och alla andra läbbiga monster, så att de inte bara känns som en sorts uppgraderade troll?
Varierar nog, beroende på monster. (Det här skulle Rising nog säga var ett lökigt svar)

Mind flayers, t.ex., har ju faktiskt ett samhälle. Det finns grupper av mind flayer som jobbar bra tillsammans. Dom kanske är onda men de är organiserade, dom relaterar till varandra på olika sätt.

Beholders, däremot, är ju mer bokstavliga monster än till och med troll - de har ju inget större behov av prylar, t.ex., och även om det förekom idéer om beholders som en kultur i Spelljammer så är den typiska beholdern ett monster som sitter i en grotta någonstans och grottar sig, den umgås liksom inte med andra beholdrar.

En abhoth eller kraken, däremot, är ju också ett monster som sitter och grottar sig, men i högre utsträckning än beholdern brukar dom ju ha ett gäng lakejer runt sig, skum när det gäller en abhoth, t.ex.

Så - den första typen, då kan man ju skildra hela deras samhälle som ett hot. Liksom, först stöter man på en mindflayer eller tre (en 'inquisition') i nåt vanligt litet äventyr med ett enstaka monster som gör något otäckt. RP är på lagom låg level och är nog ganska nära att få spö. Det ska nog gå åt lite raise dead efteråt och åtminstone en RP har nog fått hjärnan uppkäkad.

Sedan kommer nån av dem undan, RP finner spår av att det där monstret, det spionerade nog. Så de följer det ned i the Underdark...

...och där finner RP en hel stad med mindflayers. Nästan lika många som det finns människor i det där riket på ytan. Och var och av deras vanliga medel-flayers är lika tuffa som killen de mötte och nästan dödade dem. Och av allt att döma av äventyren hittills...

..så tänker de expandera till ytan.

En hänsynslös, ostoppbar, omänsklig armé. Undvik att syfta på intriger och sociala förhållanden, det gör dem förståeliga. De är ett hot.

Den andra typen av monster är ju solo. Den passar bättre i Hajen-äventyr, som ett ensamt, intelligent hot mot...någonting. Att det är smart och har en hel uppsjö magiska förmågor gör att det blir oberäkneligt. Skit i att visa att det är ont, det räcker med att det är farligt.

Den tredje typen av monster, då kan man visa hur de förvrider och förstör sina "undersåtar" och hur förfärligt omänskligt de behandlar dem.

Man kan variera metod med samma monster. Illithider kan ju också ha slavar, beholdrar kan charma folk, och en ensam illithid kan ju funka ytmärkt i ett jacktheripper-äventyr.

Erik, delar Risings åsikter om drow, men tycker de blir ballare om man gör dem så lika vanliga alver som möjligt... de andra RP ska helst börja kontemplera att skära halsen av alla andra alver i gruppen. Dito med derro och dvärgar.

G

Guest

Guest

Jag instämmer! Vi körde "Fighters Challenge 2" och då min kusin Krille (Anor) fick höra massa berättelser och varningar om den onda häxan som förhäxat kungen, vågade han inte söka upp häxan och döda henne.

Kungariket blev räddat, men alla berättelser om häxan verkade i det här fallet som skribenten ovan beskrev det "avskräckande". Krille valde att inte söka upp häxan och äventyret slutade där.

Jag som DM hade ju gärna sett en rejäl slutstrid men nu blev det inte så! (vilket i och för sig kanske var bäst för Krilles level 6 Dwarven Fighter).

Däremot kanske häxan vill hämnas inom en snar framtid...

G

Guest

Guest

Det finns säkert någon "vis man" om vi söker igenom en hel koboldstam, men du kan nog lugnt utgå från att standardkobolden inte talar common.

Så kör jag i alla fall.

G

Guest

Guest

Jag tycker det finns bra beskriviningar i MM som grund. Sen kan man ju använda den grunden för sin egen fantasi.

Kobolder t.ex. beskrivs som finurliga, luriga, tricksiga (åter igen massa adjektiv) och det kan man som DM sen bygga ut vidare. MM är givetvis ingen komplett eller fullkomlig beskrivning, men ger en god grund för alla DM´s.

Adjektiven som beskriver kobolderna ger mig bilden av små varelser som planerar bakhåll, sätter upp fällor, sitter i sina små hålor och knyter snaror, samlar kopparmynt ("aahhh copper-pieceeeeesssss....") som dem gömmer i små skrevor i grottan.

Det behöver inte alltid vara någon enorm "masterplan" som driver monstren. Oftast är det enkla saker som kopparmynt eller makt och kontroll.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Tjatmo(n)ster

[ QUOTE ]
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Att svika sina egna i stridens hetta?

--------------------------------------------------------------------------------

Det låter dessutom inte särskilt lawful evil, i min mening.

[/ QUOTE ]
Det kanske är därför det nämns. Att CE-monster kan tänkas göra så tas för givet pga deras alignment, medans dessa mysfilurer gör det TROTS SITT ALIGNMENT, av ingen annan anlrdning än att de är självcentrerade, diaboliska megalomaniker.

/Anders

Nightowl

Champion
Laglig ondska och sinnesskinnare

Att CE-monster kan tänkas göra så tas för givet pga deras alignment, medans dessa mysfilurer gör det TROTS SITT ALIGNMENT, av ingen annan anlrdning än att de är självcentrerade, diaboliska megalomaniker.
Det hade jag iofs inte tänkt på, men på vilket sätt är de egentligen lawful om de inte sätter kollektivet före individen direkt?

Erik, frågvis, det enda vis jag är

Krille

Super Moderator
Re: Laglig ondska och sinnesskinnare

"Det hade jag iofs inte tänkt på, men på vilket sätt är de egentligen lawful om de inte sätter kollektivet före individen direkt?"

Sades det något om vilket kollektiv som sattes i första rummet? Det enda som jag tyckte sades var att rollpersonerna inte var det rätta kollektivet.

Bombu

Hero

men på vilket sätt är de egentligen lawful om de inte sätter kollektivet före individen direkt?
Här kanske jag har en ful definition på LE, så du får ta det med en nypa salt.

Men för mig betyder LE att man själv har struktur på hur man gör saker.

Man använder sig av lagar och traditioner för att nå stor makt för egen del.

Lagarna behöver inte alltid följas om det finns en tradition att bryta dem på ett speciellt sätt, till exemple att man mördar sin överordnade,

"under speciella omständigheter"

Till exempel om han visar sig oduglig eller nått annat som kan aktivera detta.

Så gruppen ses som en tillgång för den egna framgången, men att lämna de sina under vissa speciella förutsättningar kan ju höra till traditionen, det är så man gör.

Men det ska finnas en struktur och en konsekvens på hur den LE lever sitt liv.

Struktur snarare än att nödvändigtvis sätta kollektivet först.

Men jag tror man kan ha många varianter på LE.

Basenanji

Postd20modernist
Ond och intelligent- går det?

Nu startar jag en deltråd:
Beholders är ju assmarta.

Ändå finner de sig i att ligga och trycka i en enslig grotta nästan som om de väntade på att någon höglevel-rp ska komma förbi och döda dem!

Ok, nu ska man väl inte dra för stora växlar av det här problemet- i de flesta fall räcker det nog med att monstrena finns till...för att rp ska kunna döda dem. Men kan man inte tänka sig att fördjupa monstrenas karaktär, för det egna höga nöjets skull?

Jag kan tänka mig att när sådana där motstridigheter/frågetecken uppstår i spelet så finns det en förklaring, men som inte är allmänt känd (ännu)

I ditt Beholderexempel tex kan jag tänka mig att beholdern kanske är en sorts psykotisk galning som trivs ensam med sitt egna sjuka sällskap. Ungefär som Norman Bates i Psycho.

I övrigt tycker jag att du skrev idel klokheter. Du är nog visare än du vill ge sken av! :gremsmile:

Så - den första typen, då kan man ju skildra hela deras samhälle som ett hot. Liksom, först stöter man på en mindflayer eller tre (en 'inquisition') i nåt vanligt litet äventyr med ett enstaka monster som gör något otäckt. RP är på lagom låg level och är nog ganska nära att få spö. Det ska nog gå åt lite raise dead efteråt och åtminstone en RP har nog fått hjärnan uppkäkad.

Sedan kommer nån av dem undan, RP finner spår av att det där monstret, det spionerade nog. Så de följer det ned i the Underdark...

...och där finner RP en hel stad med mindflayers. Nästan lika många som det finns människor i det där riket på ytan. Och var och av deras vanliga medel-flayers är lika tuffa som killen de mötte och nästan dödade dem. Och av allt att döma av äventyren hittills...

..så tänker de expandera till ytan.
Precis! Så skulle jag vilja köra en kampanj. Frågan är nu; varför har de inte expanderat till ytan förut? Varför tar de liksom inte över hela världen, när de är så diaboliska och vidriga mm?

/Basenanji

Nightowl

Champion

Den som är lawful tänker i allmänhet på gruppen och strukturen istället för på sig själv. Illithiderna överger glatt sina egna, och bryr sig alltså inte ens om illithider som de samarbetar med lever eller dör. För mig är det inte särskilt lawful beteende, även när man är´ond.

Om rollpersoner har väl inget sagts? Frågan var hur illithider betedde sig mot varandra.

Erik

Nightowl

Champion
Re: Ond och intelligent- går det?

Björnar umgås sällan med andra björnar. En björnhanne som möter en björnunge äter med största sannolikhet upp den. Trots detta är björnar inte sjuka i huvudet.

Jag antar att solitära monster som beholders inte direkt har någon behållning av att umgås med andra varelser. Själviska varelser i all ära, men är man självisk strävar man väl knappast efter saker man inte gillar?

Frågan är nu; varför har de inte expanderat till ytan förut? Varför tar de liksom inte över hela världen, när de är så diaboliska och vidriga mm?
1, För att illithidernas psioniska siare har gjort upp en noggrann plan som kakylerar med den mest effektiva tidpunkten att ta över världen, och det är på torsdag.

2, För att de just nu upptäckt ytvärlden.

3, För att de just nyligen besegrat drow, kuo-toa, derro, och alla andra badasses som verkar bo under jorden, och kan börja skaffa sig lebensraum på ytan.

4, För att en ond gud befallt dem att göra det (gudar behöver inga skäl).

5, För att de hittills inte velat expandera, eftersom de ogillar solljus, men att de gjort slut på alla hjärnor genom sin expanderande industri.

6, För att de flyr under en ännu tuffare och badassigare civilisation som kommer underifrån dem.

7, SL's alternativ.

Erik

Nightowl

Champion

Men jag tror man kan ha många varianter på LE.
Just - jag brukade tänka så också, men enligt den tesen skulle kaotiska typer arbeta extremt ostrukturerat, och det brukar vara ineffektivt i längden.

Det känns fel om folk av ett alignment framstår som dummare än ett annat.

Erik, dum som i "ointelligent", inte ond.

Bombu

Hero

men enligt den tesen skulle kaotiska typer arbeta extremt ostrukturerat, och det brukar vara ineffektivt i längden.
den tesen säger nog mer att kaotiska typer kan arbeta extremt ostrukturerat, att de har att arbeta mot sitt inneboende kaos.

Inte att de måste vara extremt ostrukturerade, men att de arbetar med stundens inspiration och genidrag.

snabbare kan dessa i så fall anpassa sina planer som hela tiden är dynamiska. Det blir dessutom svårare att genomskåda en genialisk CE, efterssom denna kanske inte har en lika tydlig detaljplan som LE.

Det känns fel om folk av ett alignment framstår som dummare än ett annat.
Flexibilitet behöver inte betyda dummhet :)

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Den som är lawful tänker i allmänhet på gruppen och strukturen istället för på sig själv. Illithiderna överger glatt sina egna, och bryr sig alltså inte ens om illithider som de samarbetar med lever eller dör. För mig är det inte särskilt lawful beteende, även när man är´ond.

[/ QUOTE ]
Detta behöver väl inte vara i direkt motsatsförhållande till varandra, eller? Om det är kotym och av hävd bland Illithider att överge varandra när det hettar till, så borde väl ett sådant beteende vara klart Lawful? Det kanske t.o.m är förenligt med nån slags förvriden Illithid-logik att låta alla klara sig själva. De som inte klarar sig anses ha brustit på något sätt och deras samhälle blir bättre och starkare utan dem. Eller nått, jag kanske bara svamlar.

/Anders

Nightowl

Champion

Om det är kotym och av hävd bland Illithider att överge varandra när det hettar till, så borde väl ett sådant beteende vara klart Lawful?
Det är inte lagar, mer som riktlinjer, för att tala med kapten Barbosa i Pirates of the Caribbean. :gremsmile:

Tja, det kanske kan stämma. Bombu har något där också, tror jag. Jag har i alla fall blivit påmind om min gamla irritation över att alla andra ojar sig över gott och ont, när det är lag och kaos som är svårt att särskilja (eller snarare, folk har så olika idéer att det inte är självklart vad det betyder).

Men vi kanske skulle gå åter till ämnet.

Erik