solvebring
Superhero
Tja, min Eontråd blev ju ganska så mycket ett virrvarr, en flopp. Kanske för att min inställning är tämligen svår att sätta fingret på, samt att mina frågeställningar kanske inte var det lättaste att förstå sig på. Tillsynes av alla missförstånd att döma. Fast jag brukar ju bara ganska bra på att ställa till virrvarr, vad jag själv kan säga. Svar kommer dock. Vi får se vart det slutar.
Nåväl, Eon verkar omtyckt just för världens vidd och alla dessa detaljer. Realism som en del önskar kalla dessa detaljer tydligen.
Detta väckte en fråga hos mig. Säkerligen har den ställts många gånger här på forumet, men vi förändras ju för var dag som kommer och går. Kort och gott, det är inte säkert att svaret blir detsamma som det blev sist.
Min fråga är:
Vilket är den viktigaste komponenten i ett rollspel?
Om du nu bara får välja en. En enda?
Är det månne att själva konceptet - spelets handling och grundstämning - ska vara så inspirerande som möjligt?
Är det att världen och dess innehåll kanske?
Är det regelsystemet - hur gå slår ihjäl gobbar och dyrkar lås - som väger tyngst?
... Ja, ni fattar vad jag är ute efter.
Personligen röstar jag på spelets koncept. Grundstämningen och idén är viktig för mig. Min tanke är nämligen att om detta bara är tillräckligt bra och underhållande så går man med på att köpa resten (mer eller mindre).
Ta tillexempel Dungeons & Dragons, klassikern nummer ett. Det är den råklassiska dunderfantasyn, om jag nu får lov till egna kategoriseringar. Ja, det har liksom alla delar fartfylld "högfantasy" ska ha. Visst, det kanske kan kännas tungt att minnas alla stridsreglerna samt att orka plugga på allt detta, strid, magi etc. Jag vet många som känner avsmak för denna regelstruktur, däribland jag själv i vissa avseenden. I D&D är det ju ganska mycket att hålla reda på. Dock är just den här grunden med ultimat fantasy där möjligheterna och magin aldrig sinar så bövlans kul, inbjudande och spännande, att allt det andra blir värt att kämpa med.
Nåväl, vilket komponent är viktigast för er?
Nåväl, Eon verkar omtyckt just för världens vidd och alla dessa detaljer. Realism som en del önskar kalla dessa detaljer tydligen.
Detta väckte en fråga hos mig. Säkerligen har den ställts många gånger här på forumet, men vi förändras ju för var dag som kommer och går. Kort och gott, det är inte säkert att svaret blir detsamma som det blev sist.
Min fråga är:
Vilket är den viktigaste komponenten i ett rollspel?
Om du nu bara får välja en. En enda?
Är det månne att själva konceptet - spelets handling och grundstämning - ska vara så inspirerande som möjligt?
Är det att världen och dess innehåll kanske?
Är det regelsystemet - hur gå slår ihjäl gobbar och dyrkar lås - som väger tyngst?
... Ja, ni fattar vad jag är ute efter.
Personligen röstar jag på spelets koncept. Grundstämningen och idén är viktig för mig. Min tanke är nämligen att om detta bara är tillräckligt bra och underhållande så går man med på att köpa resten (mer eller mindre).
Ta tillexempel Dungeons & Dragons, klassikern nummer ett. Det är den råklassiska dunderfantasyn, om jag nu får lov till egna kategoriseringar. Ja, det har liksom alla delar fartfylld "högfantasy" ska ha. Visst, det kanske kan kännas tungt att minnas alla stridsreglerna samt att orka plugga på allt detta, strid, magi etc. Jag vet många som känner avsmak för denna regelstruktur, däribland jag själv i vissa avseenden. I D&D är det ju ganska mycket att hålla reda på. Dock är just den här grunden med ultimat fantasy där möjligheterna och magin aldrig sinar så bövlans kul, inbjudande och spännande, att allt det andra blir värt att kämpa med.
Nåväl, vilket komponent är viktigast för er?