Nekromanti Den vises utmaning

Akan

Veteran
När jag spelleder så vill jag gärna lägga upp olika sorters utmaningar till rollpersonerna. Jag vill att det skall vara roligt och utmanande att vara något annat än krigare, att fler "sorter" skall kunna glänsa. Frågan är hur?

Jag tänker köra ett äventyr där rollpersonerna bland annat skall utforska en mystisk uråldrig gravkammare. Någon av rollpersonerna behöver således vara kunnig på gamla språk, symboler och kanske ha kunskaper i olika kulturer och religioner.

Hur gör man för att det skall bli kul och spännande att klura ut sanningen om gravkammaren? Det är ju inte särskilt spännande att slå ett slag mot någon kunskaps färdighet och om detta slag lyckas så får personen ifråga reda på sanningen av spelledaren. Ofta får de andra spelarna höra sanningen samtidigt som den "kunnige" spelaren. Inte särskilt kul eller engagerande. Jag vill att spelaren skall få vara lite mer aktiv än så.

Som det ser ut i mina tankar nu så kommer jag troligen att göra en hög med små ledtrådar (kanske skrivna på lappar). Gärna bara korta beskrivningar eller enstaka ord. Tex gravkammare, drottning, mördad , plundrad, 2000 f.kr osv. Beroende på hur väl ett kunskapsslag lyckas desto fler ledtrådar får spelaren. Det blir sedan upp till spelaren att klura fram vad de olika sakerna betyder och hur de hänger i hop. Man borde kunna göra liknande på andra saker och i andra sammanhang. Det blir lite mer engagerande och förhoppningsvis roligare.

Hur brukar ni göra med personer som skall vara visa och kunniga, hur gör man för att de skall känna sig lika viktiga som riddaren eller bågskytten?

/Henrik

ripperdoc

Myrmidon
Att presentera logiska problem är trevligt, men förutsätter att spelaren som spelar vis klarar av dem och att spelledaren har tid att sätta sig och konstruera alla. Jag skulle vilja ge en annan vinkel... låt spelarna använda social problemlösning. Säg att de hittar en gammal man som en gång kommit levande ur gravkammaren. Men han vill inte berätta, är livrädd, excentrisk eller motsvarande. Spelarna måste lirka ur honom informationen de behöver, genom att smickra, lura honom att säga saker, hota, bli vän med honom eller motsvarande. Om de klantar till det kanske de aldrig kan få ut någon information ur honom (om spelarna tar till tortyr - straffa dem på sedvanligt sätt .. att offret säger vad torterarna vill höra, inte sanningen... spelarna lär bli mäkta besvikna när allt blev myyycket svårare i kammaren).

/RD

Akan

Veteran
Att presentera logiska problem är trevligt, men förutsätter att spelaren som spelar vis klarar av dem och att spelledaren har tid att sätta sig och konstruera alla.

Jo det krävs nog en del förberedelse och de kan bli svårt att improvisera. Å andra sidan måste man förbereda vad graven innehåller i alla fall. Spelarnas förmåga att räkna ut hur allt hänger samman är ett problem. Undrar hur mycket man kan låta spelarna själva improvisera utan att man blir helt handfallen som spelledare?

låt spelarna använda social problemlösning

Det är en bra ide som jag kommer att nyttja. Den lärde i gruppen har dock ingen fördel här gentemot de andra i gruppen.

I en saga har ofta den lärde, medecinmannen, trollkarlen eller liknande person en framträdande roll i berättelsen, detta skulle jag vilja förstärka i mina äventyr. Jag vill som sagt aktivera spelaren lite mer, kanske lite mer minispel, mer spel i spelet.