När jag spelleder så vill jag gärna lägga upp olika sorters utmaningar till rollpersonerna. Jag vill att det skall vara roligt och utmanande att vara något annat än krigare, att fler "sorter" skall kunna glänsa. Frågan är hur?
Jag tänker köra ett äventyr där rollpersonerna bland annat skall utforska en mystisk uråldrig gravkammare. Någon av rollpersonerna behöver således vara kunnig på gamla språk, symboler och kanske ha kunskaper i olika kulturer och religioner.
Hur gör man för att det skall bli kul och spännande att klura ut sanningen om gravkammaren? Det är ju inte särskilt spännande att slå ett slag mot någon kunskaps färdighet och om detta slag lyckas så får personen ifråga reda på sanningen av spelledaren. Ofta får de andra spelarna höra sanningen samtidigt som den "kunnige" spelaren. Inte särskilt kul eller engagerande. Jag vill att spelaren skall få vara lite mer aktiv än så.
Som det ser ut i mina tankar nu så kommer jag troligen att göra en hög med små ledtrådar (kanske skrivna på lappar). Gärna bara korta beskrivningar eller enstaka ord. Tex gravkammare, drottning, mördad , plundrad, 2000 f.kr osv. Beroende på hur väl ett kunskapsslag lyckas desto fler ledtrådar får spelaren. Det blir sedan upp till spelaren att klura fram vad de olika sakerna betyder och hur de hänger i hop. Man borde kunna göra liknande på andra saker och i andra sammanhang. Det blir lite mer engagerande och förhoppningsvis roligare.
Hur brukar ni göra med personer som skall vara visa och kunniga, hur gör man för att de skall känna sig lika viktiga som riddaren eller bågskytten?
/Henrik
Jag tänker köra ett äventyr där rollpersonerna bland annat skall utforska en mystisk uråldrig gravkammare. Någon av rollpersonerna behöver således vara kunnig på gamla språk, symboler och kanske ha kunskaper i olika kulturer och religioner.
Hur gör man för att det skall bli kul och spännande att klura ut sanningen om gravkammaren? Det är ju inte särskilt spännande att slå ett slag mot någon kunskaps färdighet och om detta slag lyckas så får personen ifråga reda på sanningen av spelledaren. Ofta får de andra spelarna höra sanningen samtidigt som den "kunnige" spelaren. Inte särskilt kul eller engagerande. Jag vill att spelaren skall få vara lite mer aktiv än så.
Som det ser ut i mina tankar nu så kommer jag troligen att göra en hög med små ledtrådar (kanske skrivna på lappar). Gärna bara korta beskrivningar eller enstaka ord. Tex gravkammare, drottning, mördad , plundrad, 2000 f.kr osv. Beroende på hur väl ett kunskapsslag lyckas desto fler ledtrådar får spelaren. Det blir sedan upp till spelaren att klura fram vad de olika sakerna betyder och hur de hänger i hop. Man borde kunna göra liknande på andra saker och i andra sammanhang. Det blir lite mer engagerande och förhoppningsvis roligare.
Hur brukar ni göra med personer som skall vara visa och kunniga, hur gör man för att de skall känna sig lika viktiga som riddaren eller bågskytten?
/Henrik