Nekromanti design av rollspel

L337

Warrior
Vilka program använder egentligen ni andra för att få till era rollspel snygga? För ni måste väll använda andra program än word? (det vet jag att ni gör)

Vindicator

Veteran
Jag använde enbart Word när jag gjorde layouten till Neoworld.. Photoshop och Adobe Imagestyler för att redigera själva bilderna, samt enbart Imagestyler till rollformuläret (vilket det programmet är perfekt till). :gremsmile:
Om man bara har lite tålamod så går det mesta att göra i Word på olika sätt, och dessutom är det ett av de billigaste alternativen.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nu är det väl ingen som han anklagat Höstdimma för att vara snyggt att se på. Men det är i vilket fall gjort i LaTeX, och illustrationerna är gjorda i Gimp.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag skriver texten i Word eller en texteditor beroende på vilket humör jag är på. I vilket fall som helst skriver jag helt utan rubriknivåer och liknande, det kommer sedan. Jag layoutar i PageMaker. Bilderna fixar jag till i Photoshop och, ibland, i Illustrator. Om jag började idag skulle jag använda InDesign, men alla mina färdiga mallar finns i PageMaker.

/tobias

L337

Warrior
Aj fan, men hur fick du till tabellerna? Tabeller brukar för det mesta bli fulare än stryk i word.

Troberg

Sinister eater
Aj fan, men hur fick du till tabellerna? Tabeller brukar för det mesta bli fulare än stryk i word.
Lär dig tabellfunktionen ordentligt, den är helt underbar, en av de få sakerna som faktiskt är bra i office-paketet. Om några dagar ska jag släppa en beta av mitt spel Generica. Jag har inte brytt mig om layout än, så tabellerna är fortfarande fula, men kolla på rollformulären. Varje sida är en enda tabell, och den eventuella tråkighet som finns kvar är bara min oförmåga att göra en vettig design.

Vindicator

Veteran
Lär dig tabellfunktionen ordentligt, den är helt underbar, en av de få sakerna som faktiskt är bra i office-paketet. Om några dagar ska jag släppa en beta av mitt spel Generica. Jag har inte brytt mig om layout än, så tabellerna är fortfarande fula, men kolla på rollformulären. Varje sida är en enda tabell, och den eventuella tråkighet som finns kvar är bara min oförmåga att göra en vettig design.

/Anders Troberg
Jag tror ändå inte att Words tabeller slår Adobe Imagestyler vad det gäller snygga rollformulär: NW:s Rollforumlär . :gremtongue: Men visst duger de.

Troberg

Sinister eater
Jag tror ändå inte att Words tabeller slår Adobe Imagestyler vad det gäller snygga rollformulär: NW:s Rollforumlär . Men visst duger de.
OK, 3D-effekterna klarar inte Word (tror jag), resten fixar Word utan problem.

Vindhand

Myrmidon
word-tabeller

OK, 3D-effekterna klarar inte Word (tror jag), resten fixar Word utan problem.

Man kan säkert göra det men det kräver enorm ansträngning jämfört med att göra det i ett program faktiskt avsett att ge full kontroll över vad saker hamnar.

Ett riktigt layoutprogram klarar allt word klarar och man slipper dessutom att words hjälpsamma funktioner ("å skrev du ett tecken för mycket, då flyttar jag väl på den där linjen du ansträngt dig så för att få på rätt ställe") och words mindre hjälpsamma funktioner ("jag tar väl och avrundar alla koordinater till delar av tum, eller delar av cm", "oj, bytte du skrivare, då får det inte plats lika mycket på sidan", "gränser mellan celler tar plats", ...).

Troberg

Sinister eater
Re: word-tabeller

Man kan säkert göra det men det kräver enorm ansträngning jämfört med att göra det i ett program faktiskt avsett att ge full kontroll över vad saker hamnar.
Ett riktigt layoutprogram klarar allt word klarar och man slipper dessutom att words hjälpsamma funktioner ("å skrev du ett tecken för mycket, då flyttar jag väl på den där linjen du ansträngt dig så för att få på rätt ställe") och words mindre hjälpsamma funktioner ("jag tar väl och avrundar alla koordinater till delar av tum, eller delar av cm", "oj, bytte du skrivare, då får det inte plats lika mycket på sidan", "gränser mellan celler tar plats", ...).
Jo, men allt det där kan man (och gör man) stänga av.

Oldtimer

Slava Ukraini!

words hjälpsamma funktioner ... <snip>
Du menar att du låtit de funktionerna vara aktiva i ditt Word? :gremshocked:

Snart berättar du väl att du låter Utforskaren köra i Macintosh-mode* också... :gremgrin:

/Mikael

* Macintosh-mode = visa ingenting som skulle kunna förvirra användaren, såsom filändelser eller DLL:er.

Vindhand

Myrmidon

Du menar att du låtit de funktionerna vara aktiva i ditt Word?

Jag använder inte word :gremsmile:

Snart berättar du väl att du låter Utforskaren köra i Macintosh-mode* också...

På min mac använder jag bash i ett terminalfönster, precis som på andra välfungerande system :gremtongue:

* Macintosh-mode = visa ingenting som skulle kunna förvirra användaren, såsom filändelser eller DLL:er.

Macen visar filändelser och saknar DLLer så du kanske borde kalla det Windows-default-mode istället? :gremgrin: