Nekromanti Designa spel med Feuflux - del 1

Feuflux

omjonasson.se
Allt prat om crusader kings fick mig att dra igång mitt tredje strategispelsprojekt, och den här gången tänkte jag hålla det så litet/lätt att det faktiskt ska kunna bli klart. :gremsmile:
Drömmen lite längre fram är att fixa datorspelare (nu snackar vi artificiell intelligens som går efter fasta regler och inget supersmart) som är inspirerade av diverse forumiter.

Så jag tänkte släppa en förhandstitt på version "Alfa 0.0.1". Notera att det alltså är spelbart, men på inga sätt färdigt. Så kommentarer av typen:
* Det går ju inte att göra något i bygg-rundan.
* Är det inte dumt att den anfallande armén alltid vinner?
* AI:na är ju fett dumma!
* Introtexten är kass.
är helt enkelt onödiga just nu.

Här är spelet
Eftersom det är ett java-program så behöver man java runtime environment installerad (osäker på hur mycket hjälp man får att fixa det när man försöker starta spelet) och eftersom det är en osignerad jar-fil (orkar inte bråka med det just nu) som körs så kommer det gnällas om säkerhetsrisk (ni får avgöra hur farlig jag är för era datorer).

Så okej, det är kanske inte så mycket "designa med mig" just nu, utan mer en "titta här, det här kanske blir kul längre fram". :gremtongue:

Vimes

Sillkung
En bugg som du kanske känner till: några rundor in i spelet slutar arméerna att röra sig. Först var det så att de rörde sig först när jag klickade någonstans på kartan (detta alltså efter att jag tryckt "Fortsätt" obv). Ytterligare några rundor senare flyttades de inte alls.

För övrigt undrar jag om inte Sverigekartan är för smal för att fungera för ett sådant här spel? Det är (iaf så länge man som anfallare alltid vinner) nästan alltid helt uppenbart vart som är bäst att gå.

Feuflux

omjonasson.se
Tack för svar!

AIn är så dum så den klarar inte av att gå genom sina egna landskap för att komma till fienden eller neutrala zoner (men det är ingen poäng att koda mer AI innan ramarna är på plats).

Kartan får nog duga just nu, men när allt är på plats så är det inget stort jobb att kunna ha flera kartor (förutsatt att jag inte knyter upp AI:na till en specifik karta, typ "försvara Småland till varje pris").

Default kommer antagligen att vara att försvararen vinner om arméerna är jämnstarka, men när jag kommit lite längre ska ni får hjälpa mig att designa arméer&bonusar för strid.

Feuflux

omjonasson.se
Nu har jag släppt en alfa 0.0.2-version av mitt spel där det faktiskt går att skaffa nya arméer (samt bygga byggnader vilken inte ger någon effekt i spel i nuläget). AIn är ungefär lika dum i huvudet som tidigare, men det kanske märks mindre eftersom de spammar fram nya arméer hela tiden.

För er som tycker det här med java i webbläsaren är svårt så finns det en hjälp-länk på spelsidan till vad som behöver installeras.

Är för trött för att stapla upp exakt vilka punkter jag hoppas få forumit-feedback på, så det får komma imorgon. Godnatt.

Feuflux

omjonasson.se
  • Möjlighet till fler kartor är inte svårt att få till (nuvarande Sverige-kartan består av en png-bild och konstanter enligt spoiler-blocket nedan). Har ni någon karta ni vill se (och en png-bild jag kan knycka)?
  • Tanken är att en armé ska bestå av flera (typ 5? 10?) falanger (eller vilket ord jag nu ska köra med) och att det ska finnas flera typer: Soldater (1 i truppvärde), Musketörer (2 i truppvärde om fiendearmén inte har musketörer, annars 1) & Katapulter (3 i truppvärde om man anfaller ett landskap med försvarstorn (en byggnad), annars 1). Här går det ju att krångla till det hur mycket som helst, men jag vill ha något "enkelt" så att jag klarar/orkar att programmera en AI som kan hantera det. Vad ska jag ha med?
  • Olika byggnader: Muskötverkstad (så att dina arméer kan ha musketörer), Katapultverkstad (gissa...) & Försvarstorn (ger området det står i +2 truppvärde när det anfalls). Samma fråga här som ovan, vad blir bra?
  • I nuläget kan du ha lika många arméer+byggnader som du har landskap, är det en vettig gräns? Funkar den oavsett storlek på kartan om jag nu fixar in en ny karta som är 10 gånger större?

Feuflux

omjonasson.se
Alfa 0.0.3 är släppt nu, och ja, jag har listat ut att ingen bryr sig. :gremwink:

Jag har på nåt plan kommit fram till att det är omöjligt att göra ett spel som är tillräckligt avancerat för att bli balanserat & utmanande, men ändå så enkelt att jag kan göra en vettig AI till det. AIn har jag för övrigt inte lagt ner nåt mer jobb på än (den får vänta till sist). Så nu får spelmekaniken se ut som den gör.

Men arméerna är lite mer lajbans och det finns byggnader och om man klickar på "Visa regler" i menyn så kan man läsa om dem.

Min att-göra-lista ser nu ut såhär (i potentiellt korrekt turordning):
* Fixa hot-keys till menyval.
* Gör om order-interfacet så att det ser ut som bygg-interfacet (mer klick på kartan för att styra arméerna).
* Fixa in flera kartor att välja mellan.
* Fixa AIn.

Vimes

Sillkung
Testade en omgång:

jag kunde inte bygga en ny armé? Det hände inget när jag klickade på kartan. Inte heller kunde jag förstärka min armé. Byggnad kunde jag uppföra annars. (Edit: AIn bygger armé hur som helst).

Sedan undrar jag över i vilken ordning ordrarna sker. Nu blev det så att jag flyttade in i ett landskap i samma runda som en motståndare, av någon anledning gällde AI:ns order först och han vann striden som försvarare.

(Edit: Dessutom blir det rätt buggigt efter ett tag, vissa landskap anges som ockuperade fast det inte ser ut så på kartan, andra armér finns inte när man klickar på ett ockuperat landskap och så vidare)

Feuflux

omjonasson.se
Men vafan, har lyckats införa nån kreativ bugg nu. Återkommer. Tack för buggrapporten!

Okej... det verkar vara nån skillnad på om jag startar från Eclipse (där funkar det som det ska) och när jag startar via jnlp-filen på webbsidan (där får jag problemet ni beskriver (men inte kört tillräckligt för att se någon bugg med arméer som hamnar där de inte ska)).

Får gräva... :gremtongue:

Feuflux

omjonasson.se
Jaha, om man försöker sätta alwaysOnTop på ett fönster så blev det jättekinkigt... Så nu ska det gå att skapa och förstärka arméer även vid webstart av spelet.

Vimes: kan du ge mig lite mer detaljer om bugg-läget, för det har jag inte lyckats återskapa. Vad gäller turordningen så är det spelaren som har en ruta runt sitt namn som flyttar sin första armé först. Sen är det spelaren till höger som får göra sin första arméflytt. Och när varvet är klart så är det den förste spelarens rut igen att då flytta sin andra armé.

Feuflux

omjonasson.se
Laddade upp alfa 5-versionen nu.

Jäkligt avtändande att Oracle börjat gnälla om certifiering och att mitt eget antivirusprogram tycker att det är en säkerhetsrisk att launcha en jar via en jnlp-fil och blockat det som standard. :gremtongue:

Och jag som tänkte göra klart ett spelprojekt för en gångs skull (det ska jag nog göra ändå, men det här samt att pilla ihop karta nummer 2 (ta en titt om ni är intresserade av vilket det kan vara) i spelet var moraldödande).

Frågan är om nästa spelprojekt blir html5/javascript eller android...

Feuflux

omjonasson.se
Alfa 0.0.6 är släppt! Bättre än någonsin! :gremsmile:

Lite småkrafs kvar, sen är det dags att fixa till alla mina AIs... Är det någon som vill få en AI uppkallad efter sig så går det bra att önska det och i samma veva tala om hur den AIn ska bete sig. Typ i punktform såhär:
* Finns det en fiendearmé att anfalla som jag tror att jag vinner över: anfall den!
* Flytta övriga arméer mot en passande front.

Feuflux

omjonasson.se
Alfa 0.0.7

Fixat lite töntbuggar som lätt upptäcktes om jag försökte ha sönder spelet istället för att bara spela normalt. Nu får man dessutom ha max 5 arméer per fraktion (vilket har gjort att AIn verkar ännu dummare än tidigare).

Nu kommer jag nog inte på mer att göra för att förhala AI-kodning... fasen. :gremsmile:

Snow

Swashbuckler
Inte dumt alls! Jag spelade en runda westeros och utgående från winterfell gav igen för alla de Starks som dött av. Fegis-greyjoy fick spö först. Sen Lannister.

Jag har gjort ett antal java spel och hängt en del på java-gaming-forumet. Det är ett par år sedan men alla var överrens om att sättet att launcha spel på java är helt värdelöst. Jnlp funkar bra på demos och när det funkar är det smidigt. Men ibland funkar det kass utan att någon kan hitta en anledning. När det blir lite mer seriöst får du packa ihop det till jar-filer som laddas ner och installeras och startas med bat-filer. Det är jobbigt.

Givet att det är en tidig version funkade det väldigt bra. Jag blir sugen på att spela detta på min mobil. Men det återstår givetvis slipning på interfacet och AI i något år. :gremsmile:

Jag måste propagera lite för Unity3D. Utveckla i en väl understödd miljö, deploya till windows, mac osx, linux, android, ios, blackberry, windows phone 8, web (windows). Få all grafikprogrammering gratis. Passar för både 3D och 2D (alltså både 3D-modeller och såna spritar du behöver). Om du behöver specialeffekter finns det stöd för det också. Scripta i c# (steget från java är mycket kort) eller javascript (även här är steget från java kort, fast lite åt andra hållet).

Wasteland 2 utvecklas i Unity3D. Nya planescape torment också. För att bara nämna ett mycket litet antal. Jag själv har precis lanserat ett litet mancala för android. Bara för att testa, och det fungerade strålande.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gunslinger.Mancala

Feuflux

omjonasson.se
Snow said:
Inte dumt alls!
Tack för svaret och den där kommentaren!

Nu är ju du way out of my league när det kommer till speldesign så ta det lite lugnt med 3d-motor-snacket. :gremwink: Jag är en glad amatör. Jag ska försöka göra AI:n vettigare när tid&inspiration infinner sig, men något mer än nån slags finite state machine finns inte på kartan i nuläget.

Nästa programmeringsprojekt lär dock bli android, men där har jag typ bara ögnat igenom del 1 av en tutorial och kan egentligen ingenting alls. (Och risken är att det blir något helt nytt spel snarare än en portning...)

Snow

Swashbuckler
Jag är absolut inte något annat än amatör heller. :gremsmile:

AI när alla gör sina drag samtidigt är svårt. Det går inte med en vanlig alfa-beta eftersom den förutsätter att man turas om. Skulle tro att problemet är samma som vid realtidsstrategi, men man har längre tid på sig att räkna.

Jag skulle nog försöka applicera regelverket med besluten på den männskliga spelaren först. Så att AI:n har något att gissa mot.
AI tänker: Aha, hans arme X kommer att gå dit med 70% sannolikhet. Jag har 20% chans att slå den så det är över 50% chans att jag får stryk om jag gåt dit. Då går jag gå någon annanstans. Men det är bara 20% chans att hans arme X går till Z. Då går jag själva dit.

Regelverket bör ha mycket slump och vikter för olika saker. Genom att vrida på vikterna kan AIn byta personlighet. Sen kan du låta olika AIs möta varandra, med slumpvisa vikter, för att se vem som är bäst. Komplett med mutationer och evolution. :gremsmile:

Jag ska inte säga så mycket mer om Unity3D än detta:
Det fina är att man inte behöver kunna något annat, oavsett vilken plattform man vill deploya till. Utveckla och testa på windows, deploya till Android. Om du ändå tänker lära dig Android så tycker jag du ska lära dig unity istället. :gremsmile:
Säg till så får du en demo.