Att samla information, statistik osv
(Än en gång, jag riktade mig inte mot just dig.) Om du nu tar upp statistik så - om den ska ge någonting så tycker jag att du behöver lite bakgrund om de som svarar, t ex:
- Ålder
- Erfarenhet som rollspelare
- Någon form av klassifikation, vilken spelstil föredrar just denna svarande
- Modulens relevans för den svarande (ex: Herr "X" tycker inte om Tiraker, men herr "X" spelar å andra sidan aldrig med tiraker så därmed blir herr "X" åsikt om Tiraker-modulen inte så intressant), är det om ett ämne som brukar användas av den svarande
Om det varit en stor andel kvinnor som spelade Eon hade kanske kön varit intressant också, nu tror jag dock tyvärr att dessa är så få. Fast utan att fråga vet man inte... Osv. Poängen är att utan att ha denna bakgrundsinformation blir det svårt att göra en vettig strukturering av svaren på de frågor du ställer och det blir inte så användbart heller. Säg att alla som svarar hater "Alver"-modulen och du har inte ovanstående bakgrund. Då kan du inte veta om alla som svarat bara spelar tiraker och bara använder alver som måltavlor och därför inte tycker "Alver"-modulen är bra. Mitt exempel är extremt, men det är för att illustrera problemen i att bara ställa enkla frågor. Om man däremot kan se t ex att "hmm, personer med lika lång/kort erfarenhet som jag och en likartad spelstil verkar uppskatta modul/äventyr X" så blir statistiken plötsligt användbar.
Den andra invändningen är givetvis den att forumet inte nödvändigtvis är representativt för alla Eonspelare.
Så, avslutningsvis - nej, det är inte fel av dig att ha ambitionen att försöka föra lite statistik men det där med statistik är problemfyllt. Personligen är jag av åsikten att om det inte görs ordentligt är det bättre att inte göra det alls, för att undvika missvisande resultat och att någon drar slutsatser ur dessa.
Mvh / Phelan