Nekromanti Dessa attitydfrågor om moduler

Zalpurgius

Veteran
Jaha

Läste igenom tråden lite snabbt.

Meningen med min tråd var enbart en roligt grej från min sida - jag ville helt enkelt kolla vad andra rollspelare tycker om modulerna. Sedan lägga upp en ny tråd med resultatet.
Visst kan det vara tråkigt med upprepande frågor. Men jag kan säga att det är många trådar som jag har missat i mina dagar, därför frågar jag en gång till.

Har ni inte svarat på min tråda så gör det. Annars.......kommer jag

/Valpurgius

Zalpurgius

Veteran
Jag hoppas verkligen inte att det är fel av mig att ställa några frågor och sedan föra lite statestik. Om det är fel, får väl någon säga till så jag vet det. Något enklare sätt?

Arvid

Warrior
Medhåll

Håller med på den biten. Jag förstår väl inte riktigt vad det ska ge eftersom man aldrig får någon uttömmande svar. Bättre att fråga "Vad är bra/dåligt med Alver/Legender&Hemligheter?" eller dylikt. Då kan man kanske få upp en diskussion som man kan få ut något av.

Arvid

Warrior
Är det inte så att alla dessa recensionssidor administreras av folk med nära anknytning till Neogames. Vilket gör min konspirationsstinna hjärna lite orolig.

Jag har läst recensionerna på Boningen och de är enligt mig de bästa Eon-recensionerna på nätet och de är inte alls "partiska".

Phelan

Hero
Att samla information, statistik osv

(Än en gång, jag riktade mig inte mot just dig.) Om du nu tar upp statistik så - om den ska ge någonting så tycker jag att du behöver lite bakgrund om de som svarar, t ex:
- Ålder
- Erfarenhet som rollspelare
- Någon form av klassifikation, vilken spelstil föredrar just denna svarande
- Modulens relevans för den svarande (ex: Herr "X" tycker inte om Tiraker, men herr "X" spelar å andra sidan aldrig med tiraker så därmed blir herr "X" åsikt om Tiraker-modulen inte så intressant), är det om ett ämne som brukar användas av den svarande

Om det varit en stor andel kvinnor som spelade Eon hade kanske kön varit intressant också, nu tror jag dock tyvärr att dessa är så få. Fast utan att fråga vet man inte... Osv. Poängen är att utan att ha denna bakgrundsinformation blir det svårt att göra en vettig strukturering av svaren på de frågor du ställer och det blir inte så användbart heller. Säg att alla som svarar hater "Alver"-modulen och du har inte ovanstående bakgrund. Då kan du inte veta om alla som svarat bara spelar tiraker och bara använder alver som måltavlor och därför inte tycker "Alver"-modulen är bra. Mitt exempel är extremt, men det är för att illustrera problemen i att bara ställa enkla frågor. Om man däremot kan se t ex att "hmm, personer med lika lång/kort erfarenhet som jag och en likartad spelstil verkar uppskatta modul/äventyr X" så blir statistiken plötsligt användbar.

Den andra invändningen är givetvis den att forumet inte nödvändigtvis är representativt för alla Eonspelare.

Så, avslutningsvis - nej, det är inte fel av dig att ha ambitionen att försöka föra lite statistik men det där med statistik är problemfyllt. Personligen är jag av åsikten att om det inte görs ordentligt är det bättre att inte göra det alls, för att undvika missvisande resultat och att någon drar slutsatser ur dessa.

Mvh / Phelan

Zalpurgius

Veteran
Re: Att samla information, statistik osv

Jo visst är det kanske inte de svåraste frågorna någon ställt, men det är också min mening.
Denna inställning var precis vad jag räknade med. Någon som kommer med ett bättre förslag och ska överträffa.

Jag personligen är kanske inte en person som brukar föra någon form av "test", gjorde nu ett mer ytligt krimskrams test - om man nu vill se det så.

nej, det är inte fel av dig att ha ambitionen att försöka föra lite statistik men det där med statistik är problemfyllt.

Nej det tycker jag inte. Visst är det problemfyllt.

Jag märkte att frågorna som jag formulerade inte var så bra - *Ok, jag kanske ska göra om det* tyckte jag igår.

Men en sån här reaktion gör att jag tappar suger för att göra något roligt.

Jag förstår att det inte är riktat mot mig, men ändå - tänkt dig själv.

MVh

Kitzune

Swashbuckler
Re: Till Ymir, Mycket (OT) (ANT)

Do not mock with the administrators,

och om du måste - Ta det över privata meddelanden. Tack så
mycket.

/Alexander Gyhlesten

Phelan

Hero

Hmmm... min första reaktion är nog: ????

Jag är inte ute efter att överträffa, bara illustrera problemen med att göra små datainsamlingar överhuvudtaget. Och det gjorde jag först i föregående inlägg, tråden som sådan startades av en helt annan anledning. Om du känner dig nedslagen eller blir deppig för att en person i generella drag pekar på ett problem så vet jag inte riktigt... Du kan ju istället se på att ett tjugotal personer faktiskt har svarat på dina frågor och verkar tycka det var ett bra initiativ, så mycket positiv feedback på en tråd är knappast något dåligt.

Mvh / Phelan

Zalpurgius

Veteran

Ok Phelan. Det var kul att folket svarade. Jag kanske överreagerade lite (host).

mvh

Problemet med boningen..

...är den aldrig uppdateras. Visst, jag håller med om att det är en kanonsida med mycket bra material, men recentionerna är ju inte så många, då den inte blivit uppdaterad på åratal (vad jag vet). Har den blivit uppdaterad nyligen? Skriv gärna adressen i så fall, då jag inte kommer ihåg den.

Mvh Victor Palm

I'll be back

Arvid

Warrior
Re: Problemet med boningen..

Nä den uppdaters inte men materialet som nu finns på den är troligtvis bättre än vad någon annan hemsida kommer att komma upp i. Det finns relativt mycket material redan nu, så jag tycker att det är bättre än en sida med lite material som ständigt uppdateras (det kommer ju ändå dröja tills den kommer upp i något). Visst, det är jekligt synd att den inte uppdateras men jag ser väl inget problem i det. Sedan finns det ju recensioner på gamla eon.se, även om jag inte läst dem så innehåller de väl säkert en hel del vettigt.

Uppdateringen av boningen

Jag håller med om att boningen är den bästa Eonsidan på nätet (med undantag för foxtail). Men jag har läst igenom materialet ett antal gånger. Visst, det finns ganska mycket, men man läser ju igenom det på typ en timme. Sen är det inte mer med det. Och om inte sidan uppdateras så besöker man ju den inte igen såvida man inte behöver typ spelvärden för monster eller liknande.

Mvh Victor Palm

I'll be back