Jag tror att dungeons har ett rykte som tråkiga bland folk som inte spelar roliga dungeons för att de tror att de ska vara som i datorspel alltså:
1. Alla som bor i dungeonen är fiender som ska dödas.
2. Det som händer i ett rum har ingen koppling till resten av rummen, dvs även om spelarna dödade tio goblins i rum två stå står det fem till och bara hänger i rum tre.
3. Att det går ut på att hundraprocenta dungen - alla rum skall upptäckas, alla skatter skall baxas ut, alla fiender skall dö.
4. Dungeonen är levelanpassad och balanserad så spelarna egentligen inte behöver oroa sig utan mest behöver fundera på om de ska ut och ta en extended rest eller inte.
5. Storyn i en dungeon är att slå sig fram till skatten.
Gör man så och tror att det ska vara kul att rollspela så kommer man säkert inte ha så kul (men det kommer att vara kul i ett brädspel, tex Warhammer Quest, eller valfritt datorspel).
Om man i stället funderar på vad som gör en dungeon kul för oss som spelar roliga dungeons så är det typ:
1. En dungeon innehåller varelser som bor där. En del är säkert hjärndöda monster som anfaller, andra kanske går att samtala och samarbeta med? En överlistad fiende är också en besegrad fiende.
2. En dungeon är en levande plats. Om spelarna börjar föra krig mot goblinerna på plan två så kommer gobbosarna börja bygga försvarsverk, försöka locka in spelarna i rum med dödsfällor, ta upp några allierade grott-varulvar från plan tre etc.
3. Det går ut på att utforska dungeonen, att uppleva den, interagera med saker och vara på en fantastisk plats och försöka få med sig vad skatter man kan.
4. En dungeon är en farlig plats. Att den är rekommenderad för level 3 betyder inte att spelarna bara kan räkna med att ett monster går att döda, eller att en fälla bara gör 1t6 i skada. Ond bråd död är ett riktigt hot. Från fällor, från fiender, från miljön
5. Storyn i en dungeon är att undersöka en fantastisk och fruktansvärd plats. Det är historien om Dungen som plats, historien om vad den har blivit, historien om de som bor där nu och hur de förhåller sig till vad som en gång fanns där (oavsett om de alla är den gamla faroenens vandöda tjänare eller några monster som flyttat in).