Nekromanti Det återkommande minieventet. Repetikon

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Jag och Magnus Seter satt på forumsölen här i fredags och talade om fördelarna med att ha en spelkväll av något slag en gång i månaden. Någonting som vänder sig först och främst till forumsmedlemmar men även andra kunde delta i om de så önskade.

Vi diskuterade vad som skulle spelas och det verkar som att Magnus kan tänka sig att spelleda Warhammer och jag kan tänka mig att spelleda någon av mina egenhändigt tillverkade kampanjidéer. Detta verkar vara en bas att börja med i alla fall och jag är relativt säker på att det kan byggas ut ytterligare med fler idéer. Hursomhelst var i alla fall min åsikt att det är rollspel som ska spelas och inte brädspel, figurspel eller kortspel.

Angående tid och plats så kan jag väl börja med att säga att detta ligger väldigt tidigt i planeringsstadiet. Jag kan börja med att redogöra för några av mina tankar.

Plats: För det första. Detta rör sig om något som skulle äga rum i Stockholm. Förmodligen i någon slags offentligt lokal men med utrymme för några grupper med rollspelare. Min första tanke var Dragons Lair som ligger på Kungsholmen. Jag känner en av de som jobbar där och lokalen används flitigt av andra. Nackdelen är att det kostar en liten avgift att få tillgång till lokalerna men att denna är mindre än att köpa två öl på BA MiFo så det borde vara överkomligt. Frankenstein föreslog en annan lokal som jag inte känner till men är villig att ta en titt på.

Tid: Den andra torsdagen varje månad är mitt förslag. Återigen någonting som är relativt lätt att komma ihåg, vilket är mitt huvudsakliga mål. För det andra ville jag ta en vardag för att jag tänker mig att det är något man kommer in på efter jobbet (även om jag är en professionell slacker, läs: pensionär) spelar i några timmar, kanske mellan sex och tio eller så och sedan packar ihop och går hem. Detta beror på när lokalen är tillgänglig och hur mycket folk behöver sova inför dagen därpå etc.

Tyvärr är jag själv i Polen den detta datum under november. Därför föreslår jag att den första gången detta inträffar är den åttonde december. I alla fall om folk vill ha min inblandning. Den föreslagna lokalen är tills vidare Dragons Lairs bottenvåning.

Kommentarer, uppmuntran och frågor om initiativet mottages gärna.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Anarchclown said:
Ok. Jag och Magnus Seter satt på forumsölen här i fredags och talade om fördelarna med att ha en spelkväll av något slag en gång i månaden. Någonting som vänder sig först och främst till forumsmedlemmar men även andra kunde delta i om de så önskade.
Det var ett väldigt bra förslag! Ni är genier! :gremgrin:

Jag ser det som att det spelas rollspel OCH andra typer av spel som inte är dataspel främst, men att det kan finnas "rollspelsarrangemang" löpande.

Jag kan tänka mig att köra en stående dropinkampanj med WFRP i Altdorf, där alla spelar stadsvakter. Alltså alla. Även de som inte är med. Nä, men det gör att jag kan fokusera på vissa typer av plots, och det är lätt att introducera fler eller färre spelare, och passar sig till mer informella spelomgångar.

Och för de som inte redan vet det, mina WFRP-äventyr brukar bli legendariskt bisarra, på grund av spelarnas vägran att göra som jag vill, och sin egen drivkraft att göra egendomliga livsval för sina karaktärer.

Jag tror också att vi allt som oftast kan ha en dungeon of doom rullandes, men det måste jag kolla med Dante om. Men den är ju gjord för just sådana här tillfällen.

Sen finns ju ett antal bra brädspel som nästan är rollspel, mest från FFG och det kan vara bra att ha som reserv tänker jag.

En gång i månaden, fast plats är bäst. Det vi pratade om var alltså Dragon's Lair och Arcane. Anarchlown känner nån på DL, och Frankenstein nån på Arcane, så vi kollar väl upp den alternativen.

/M

Anarchclown

Swashbuckler
Låter lysande. Beroende på hur många som dyker upp kan jag som sagt spelleda någon av mina egna miljöer eller rulla fram en gubbe till Magnus kampanj. Om någon annan har en idé den vill testa, vilken som helst duger, så gör vi det också.

Idén med hela grejen är att det är lättare att komma överens med personer på forumet om man faktiskt har träffat dem och insett att man har mer saker gemensamt än man inser när man sitter och bashar varandra i olika trådar. Ungefär som forumsölen har fungerat men mer fokuserat på det vi faktiskt har gemensamt (förutom en uppenbar kärlek till öl då).

anth

Vetefan
Hur f*n i h*****e har jag kunnat missa den här tråden?
Självklart vill jag vara med!
DL och Arcane är båda utmärkta val, men jag bokar in tor 08 dec på DL så länge.

Önskemål:
Jag skulle vilja se små "prova på"-kampanjer med olika rollspel.

Jag skulle t.ex. vilja prova på Burning Wheel och jag tror att många skulle vilja prova Arferts nya Fantasy!
Någon som vill ställa upp som spelledare?

Magnus, jag anmäler mig härmed till vakttjänstgöring - men du får gärna ge lite mer info då jag inte är så jätteinsatt i WH - till att börja med vilken version tänkte du spelleda (det finns väl ett par-tre olika vid det här laget).

chrull

Stockholm Kartell
anth said:
Magnus, jag anmäler mig härmed till vakttjänstgöring - men du får gärna ge lite mer info då jag inte är så jätteinsatt i WH - till att börja med vilken version tänkte du spelleda (det finns väl ett par-tre olika vid det här laget).
1: Du behöver inte veta vilken version det gäller. Du kommer vara en värdelös stadsvakt i en extremt korrupt och farlig stad. Och du kommer med största sannolik vara dummare än ett kylskåp.

2: Förr eller senare kommer du antingen springa runt i en kloak, skickas ut i rymden eller hoppa i någons säng.

3: Du bör heta Wilhelm.

anth

Vetefan
chrull said:
1: Du behöver inte veta vilken version det gäller. Du kommer vara en värdelös stadsvakt i en extremt korrupt och farlig stad. Och du kommer med största sannolik vara dummare än ett kylskåp.

2: Förr eller senare kommer du antingen springa runt i en kloak, skickas ut i rymden eller hoppa i någons säng.

Ah, då blev det lite klarare.
Låter lite som GURPS Goblins. :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Mina egna idéer kommer nästan garanterat att vara någon slags originalsetting som jag har utvecklat själv eller i samarbete med min spelargrupp, folk på forumet etc. Det som är med och spelar får även de vara med och hitta på saker till miljön och fylla den med lore.

Systemet jag vanligen använder är en gravt förenklad form av BRP som bör vara väldigt lätt för de flesta svenska spelare att förstå.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
chrull said:
1: Du behöver inte veta vilken version det gäller.
WFRP 2nd edition.

chrull said:
Space travel optional.

chrull said:
Eller möjligtvis Wilhelm. Och så ska du ha en apa som husdjur.

/M

anth

Vetefan
Magnus Seter said:
WFRP 2nd edition.
Yay - just den version som jag läst (som om det skulle hjälpa mig).

Magnus Seter said:
Space travel optional.
Menar du att du är jordnära när du spelleder? :gremsmile:

Magnus Seter said:
Har apan något namn? :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
Magnus Seter said:
chrull said:
1: Du behöver inte veta vilken version det gäller.
WFRP 2nd edition.

chrull said:
Space travel optional.

chrull said:

/M
Hahaha.

Vad chockad du kommer bli när ingen av oss idioter är med, och du får spelleda ett seriöst gäng.

anth

Vetefan
chrull said:
Hahaha.

Vad chockad du kommer bli när ingen av oss idioter är med, och du får spelleda ett seriöst gäng.
Den chocken lär dröja ett tag för herr Säter.
Varken jag eller Stövelkatten är överdrivet seriösa. :gremsmile: