Nekromanti Det bästa brädspelet?

Annars är Tigris & Euphrates ett jävligt fett spel med massor av djup och livslängd. Enligt min mening fungerar det lika bra på två spelare som på tre och fyra.
 
Får man säga Magic: The Gathering så säger jag det, för det är fanimig bäst. Får man inte säga kortspel så säger jag Dungeons & Dragons, och får man inte säga rollspel så vet jag inte riktigt... Twilight Struggle?
 
topp tre utan ordning

Puerto Rico
Tigris & Euphrates
Diplomacy
 
Det bästa är för uppenbart för att vara en intressant fråga, så jag svarar på det näst bästa: Arkham Horror. Stor variation, stämning, öppet för olika strategier, spelet tenderar att tvinga en att tänka om rejält ganska ofta.

Bästa? Civilization, såklart. Stategi, diplomati, resursmanagement, episkt scope, bra balanserat (nej, Kreta och Afrika är inte sämre, om spelaren är någotsånär kompetent), mycket lite slump och inte en enda situation som inte täcks av regelboken (trust me, jag har spelat det många, många gånger).
 
Först kommer Eclipse,
sen kommer ingenting,
sen kommer ingenting,
sen kommer ingenting
och sen kommer typ Twilight struggle och andra såna där ganska bra spel.
 
Får jag säga Dominion så gör jag det. Annars verkar Terra Mystica jävligt kul och poppis just nu.
 
Coolt, bra massa!

Så varför är just det bäst? Vilket spel var närmast efter och varför?
 
När jag tjänstgjorde i Kabul för fem år sedan fanns det inte så mycket att göra på fritiden. Så jag spelade en massa brädspel med en dansk kollega som hade med sig en diger samling.

1. Det som jag verkligen fastnade för var Twilight Struggle. Ett kortspel med karta. En bra iscensättning av Kalla kriget.

3. Därtill körde vi Here I Stand på tre spelare, vilket också är ett bra spel. Maktkamper stora riken emellan i reformationens Europa. Både fälttågsbrickor och kortutspel. Klurigt.
 
Go har funnits i mer än 2000 år, det är ett spel med öppen information (som schack) och man måste använda båda hjärnhalvorna för att spela. Dessutom har det ett väldigt elegant handikappsystem som gör att spelare av olika skicklighetsgrad kan mötas på lika villkor.

I Diplomacy, där alla spelare flyttar samtidigt, ska man bilda pakter med motspelarna och försöka räkna ut när man ska sticka kniven i ryggen på dem innan de gör det på en själv. Det är mycket "om han tror att jag tror att han tror..."
 
Om man låter begreppet omfatta även kortspel är det Magic: the Gathering. Om man räknar bort samplarkortspel är det Race for the Galaxy. Om man räknar bort kortspel är det Carcassonne.

/tobias
 
Jag kan egentligen inte säga något annat än Arkham Horror för min del. Jag vet att det har sina mekaniska problem, men dess fluff är jävligt svårslaget.

Jag fixar inte abstrakta spel som Schack och så. Eller jag kan väl spela dem, men det blir så blodlöst. Smart regelmekanik är bara en ganska liten del av vad som lockar mig hos spel.

Twilight Imperium hade varit ett alternativ om det haft mer fluff under spel, typ balla händelsekort a' Arkham Horror.



God tvåa, eller delad förstaplats: D&D, som jag ju spelar som ett brädspel.
 
Jag måste nog faktiskt hålla med anth om just Go. Schack är för begränsat. Men jag vill inte säga Go. Så bra är det.

Annars hade jag nog valt The Fury of Dracula, med Arkham Horror och House on the Haunted Hill på en delad tredjeplats. Diplomacy får en worthy mention också.
 
Back
Top