Vet inte vad du fick "bara asiatiska stridskonster" och hela den biten från... det är inget jag har försökt påstå alls.
Där emot så efter era två inlägg så fick det mig att börja undra lite. Och det är ju tur att jag var med i Eon IV Indigogo'n... eftersom jag ju då fick Eon III pdf'er. För var ni snackade om lät inte bekant för mig alls. Jag har ju som sagt bara spelat Eon III en gång, och det mesta av mitt Eon spelande har varit med Eon II.
Tyvärr så äger jag ju inte Eon 2 boken... har bara Eon 1 själv... är min SL som ägde 2an, så jag kan inte kolla de reglerna just nu. Där emot... har ju Krigarens Väg... och när jag tittar i den så verkar det som att ni har helt rätt... att nästan alla krigare kunde ha Stridskonster. Vilket är... konstigt... för mitt minne av det har alltid varit att det bara var vissa, och väldigt få, yrken som kunde ha Stridskonster från början... och att alla andra var tvugna att försöka lära sig dem senare medan man spelade (förutsatt så klart att man hittade en tränare). Sen skaffade min SL Vapenmästaren modulen, varpå mycket med Krigarens Väg, specielt stridskonster i Krigarens Väg, slutades användas av oss. Har inte Vapenmästaren heller.
Så... jag vet inte varför jag har fått för mig att bara oerhört få krigar yrken kunde ta stridskonster från början (som Riddare och Vapenmästare, mm). Specielt inte eftersom jag mer eller mindre lever för sådana moduler till rollspel, som Krigarens Väg och Vapenmästaren, mm. Strange... very strange indeed. XD
Visserligen så fick vi väldigt ofta skapa våra egna stridskonster också... vilket kan bryta spelet rätt rejält när man lägger ihop vissa väl valda stridskonster med varandra. Jag har haft stridskonster på vissa karaktärer som utan allt för stora problem har kunnat ta hand om 4-5-6+ motståndare helt själv, även om dom var skickliga motståndare. Och även vissa av de där ovanliga och unika stridskonsterna som fanns färdiggjorda kunde vara rätt jävliga också.
Vilket är vad jag har pratat om hela tiden. Att man kan nå en nivå med stridskonster där man är i närheten av oövervinnerlig. Strid i de gamla Eon var redan från början väldigt mycket att där inte fanns så mycket av en gråzon mellan en vinns eller förlust i strid. Oftast så slutade de flesta av våra strider med att ena sidan vann överlägset... oftast i stora fontäner av blod... oavsätt svårighetsnivå på striden. Fiender som var tänkta att de skulle vara svåra, och som på papret också var det, krossades på några få rundor... Fiender som var tänkta att vara våra nya karaktärers första aptit frestande måltiden (innan vi senare skulle riktigt grävde in oss i svårare strid), slutade med att samtliga av våra karaktärer dog där i första striden.
Och det är ju något som jag rent så inte har något emot när det är på "bara vanliga vapenfärdigheters nivån"... för där kan det finnas lite marginaler att det inte bara blir ett "allt eller inget" typ av utkomst av en strid. Men när man sedan lägger på stridskonster på det så suddas alla sådana marginaler helt ut... och specielt om man har tillgång till specifika stridskonsts manövrer.
Nu har ju Eon IV gjort strid lite mindre dödlig än Eon I till III, och chansen är större att man bara blir utslagen ur striden temporärt... plus möjligheten till att göra en comeback och vinna trots att man kanske får stryk. Så det är ju en förändring som jag ser som rätt så positiv.
Min första Eon IV karaktär dog dock i hans första strid. XD Från det första anfallet som träffade honom också för den delen. Ett enda tvåhandssvärds anfall backifrån, ett anfall som han aldrig såg komma, pga att han totalt misslyckades med mitt uppmärksamhets slag. Så 0 i "försvar" då... plus att SL slog högt också på träffen... en 30-35+ på 4T6, och väldigt högt på skadan också. Jag använde alla mina fokus poäng på att försöka överleva, jag slog till och med en rätt bra bit över medel, men var 1 enda poäng ifrån att överleva. Han mer eller mindre klöv min karaktärs bröstkorg öppen från axel ner till typ njuren eller något. XD
I alla fall... vad jag inte skulle vilja se hända, med när man lägger till Stridskonster till Eon IV, är att det på något sätt når samma nivå av "allt eller inget" som fanns med tidigare Eon versioner när stridskonster lades till smeten.
Som sagt, jag vill ha ett mer avancerat stridsystem (och kroppsträffområdes system för den delen), och jag vill ha stridskonster på det också. Jag vill bara inte att stridskonst gör en karaktär så pass bra att det blir totalt meningslöst att ens försöka slåss mot denne om man själv inte har det. Visst... kanske man ska försöka lösa sådana striden på annat sätt då istället... men ibland så vill man ju kunna få lösa sina problem, i ett rollspel, med rent gammalt hederligt våld... XD