Sista dagarna i yttrandefrihet? ;-)
En gång fanns en dröm om Eon hos mig. Ett trovärdigt fantasyspel, vars specialisering inte var en ny mytologi eller ny pantheon, utan just att det skulle vara trovärdigt och en konsekvens därav blir då att det lättare blir low-fantasy än high-dito.
Därför gillar jag tanken med en medeltida bytesekonomi framför att man slänger upp en påse med guld i den lokala vapenshoppen, samtidigt som kamraten köper en mystisk bok hos bokhandlaren bredvid, med samma mängd gulpengar.
Därför gillar jag även att magisystemet inte är inriktat på strid utan på akademiker, något som hör ihop med världen och passar akademikernördar som mig.
Jag kan säga att jag gillar moduler som Mystik & magi samt alla ras- och landsmoduler. Däremot gillar jag inte Legender & hemligheter. Allt som var low försvann och blev raskt preapokalyptiskt. Om världens framtid ska man inte veta något om, dessutom hade vi måt bättre av att låta hemligheter verkligen vara hemliga. Att det dessutom finns onda egenskaper gör det hela värre.
Lite på samma sätt känner jag mot Vandöda & nekromanti. Magisystemet frångicks utan vidare motivation och det blev en samling av olika tuffa varelser som (underförstått onda) nekromantiker kunde skapa. Oavsett tanken så blev resultatet det hos kunderna.
Drakar kan bli lite oroväckande det med, då det har talats om skatteväkteri och jungfrurov av drakar i Mundana.
I andemodulen fick jag redigera 30 av 31 böjningar av ordet 'ond'.
Så, vad har då allt detta med monster att göra? Jag kan säga att det jag vill ha är just trovärdig realistisk klassisk low-fantasy. För mig som person skulle de vara jättekul med en modul som behandlade Mundanas filosofi och 'finkultur' samt hur religioner spritts och påverkat vetenskap, konst och tänkande. Idéhistoria är jätteintressant.Varken monsterböcker eller vapenböcker är således något (primärt) för mig. Sen om man nödvändigtvis måste ha en bok med farliga varelser så hade jag hellre gillat att hela M&V-spektrat i en bok så att man inte var tvungen att placera enhörningar som monster (ingen icke-rollspelare skulle kalla enhörning för monster, snarare sagodjur eller mytologisk varelse) eller att behöva avgöra om sagitaurer och gorgoner var monster eller folk, om ylker var djur eller folk och om gruvbesten var djur eller monster osv. Dessutom hade det blivit billigare med en bok på 200-250 än tre på 180 styck. Detta påverkar iofs inte mig, emedan jag korrar allt jag hinner då jag vill Eon väl.
Om man nu frikopplar vad jag tycker om monsterbokens existens så kan jag säga att mer krut borde lagts på var monstrena kommer ifrån, vilken koppling de har till folktro och varandra. Man har ju blandat grekisk, keltisk och nordisk mytologi, och vilken hör hemma var? Det hade varit konsekvent och eonskt att tänka ut respektive kulturers mytologi.
Mycket av det tänk jag har återfinns i Eon, men i större grad i Västmark. Jag vill ha Västmarktänket i Mundana. Därav mina åsikter.
// avatarex, som inser att modulen Filosofi i Mundana skulle bli jättesvår att få bra, och ännu svårare att få såld