Det finns många sätt att skapa rollspels äventyr och kampanjer på. Man kan inte sätta regler för fantasin.
Men vilket är egentligen det bästa? Vilket sätt ger bäst förutsättning för att "spelmötet" ska bli roligt?
Jag tycker Rollspel delvis kan jämföras lite med att
hålla föredrag, ha ett framträdande. Jag som SL ska underhålla
mina spelare, sen har dom såklart en viktig roll också. De måste delta. Men ändå i grunden så tycker jag det är lite så. Att SL ska underhålla, eller åtminstonde skapa förutsättningen för det ska bli roligt.
När det gäller föredrag så tycker jag det är dåligt att skriva ett manus som man måste hålla sig efter exakt. Det blir lätt stelt och om man kommer fel så vet man inte vad man ska säga då man tränat att prata precis efter manuset. Därför tror jag det kan vara dåligt om SL skriver ner för exakt, för detaljerat, vad som kommer att hända i äventyret.
En metod som jag tycker fungerar bra på föredrag är att
bara skriva ner kort några punkter som sammanfattar äventyret. Kanske det också är bästa för rollspel? Att ex. ha en regel att enbart få använda 1 A4 för varje äventyr och där skriver man ner det viktigaste eller liknande.
När jag skriver äventyr så brukar jag beskriva platser, lite för detaljerat egentligen, vad som händer där och vad spelarna kan få veta där. Lika med SLP:s osv. Samtidigt som jag lägger upp detta i ungefär den ordning jag tror äventyret kommer att utspela sig. Alltså som de flesta "köp äventyr" är upplagda.
En annan metod jag funderat på, särskilt till DodT Trudvang,
är att helt enkelt skriva en Saga som är sammanfattad och kort.
Det är på ett ungefär hur det är tänkt att äventyret ska utspela sig och om spelarna gör något helt annat så får man inmprovisera. Sen kan man skriva stats för SLP:s och monster sist. På så sätt kan man skriva äventyret mer rakt på sak och slippa mycket "snack" omkring. Man kan också dela upp i olika kapitel om det är en kampanj man spelar. Nackdelen är, vilken är en ganska stor nackdel, att om rpna ska få möjlighet att ta olika beslut som ger olika konsekvenser så håller inte riktigt det. Äventyren har risk att bli för styrda, det blir svårare att göra ett äventyr med flera valmöjligheter som påverkar det i stort.
Ett annat sätt kan vara att man ritar en karta över det område man tänkt att äventyret ska utspela sig. Sen har man kort info över varje område och plats. I övrigt behöver man kanske bara skriva en liten sammanfattning vad äventyret handlar om och lite stats för olika varelser.
Det jag försöker göra är att hitta ett sätt att skriva äventyr på som är roligt, precis lika roligt som att spela det. Så att det inte är "jobbigt" att skriva äventyr vilket jag tycker det blir om man måste skriva för mycket om varje plats, SLP osv.
Men också det sättet som ger störst chans att äventyret blir lyckat och roligt. Jag tycker det är en svår balansgång mellan att skriva för lite eller för mycket då man kan komma på många häftiga detaljer som man vet att man inte kan memorisera men som egentligen inte är så viktigt för äventyret i helhet.
Vilka sätt brukar ni skriva äventyr på? Vad tycker ni är
bra och vad är dåligt?
Men vilket är egentligen det bästa? Vilket sätt ger bäst förutsättning för att "spelmötet" ska bli roligt?
Jag tycker Rollspel delvis kan jämföras lite med att
hålla föredrag, ha ett framträdande. Jag som SL ska underhålla
mina spelare, sen har dom såklart en viktig roll också. De måste delta. Men ändå i grunden så tycker jag det är lite så. Att SL ska underhålla, eller åtminstonde skapa förutsättningen för det ska bli roligt.
När det gäller föredrag så tycker jag det är dåligt att skriva ett manus som man måste hålla sig efter exakt. Det blir lätt stelt och om man kommer fel så vet man inte vad man ska säga då man tränat att prata precis efter manuset. Därför tror jag det kan vara dåligt om SL skriver ner för exakt, för detaljerat, vad som kommer att hända i äventyret.
En metod som jag tycker fungerar bra på föredrag är att
bara skriva ner kort några punkter som sammanfattar äventyret. Kanske det också är bästa för rollspel? Att ex. ha en regel att enbart få använda 1 A4 för varje äventyr och där skriver man ner det viktigaste eller liknande.
När jag skriver äventyr så brukar jag beskriva platser, lite för detaljerat egentligen, vad som händer där och vad spelarna kan få veta där. Lika med SLP:s osv. Samtidigt som jag lägger upp detta i ungefär den ordning jag tror äventyret kommer att utspela sig. Alltså som de flesta "köp äventyr" är upplagda.
En annan metod jag funderat på, särskilt till DodT Trudvang,
är att helt enkelt skriva en Saga som är sammanfattad och kort.
Det är på ett ungefär hur det är tänkt att äventyret ska utspela sig och om spelarna gör något helt annat så får man inmprovisera. Sen kan man skriva stats för SLP:s och monster sist. På så sätt kan man skriva äventyret mer rakt på sak och slippa mycket "snack" omkring. Man kan också dela upp i olika kapitel om det är en kampanj man spelar. Nackdelen är, vilken är en ganska stor nackdel, att om rpna ska få möjlighet att ta olika beslut som ger olika konsekvenser så håller inte riktigt det. Äventyren har risk att bli för styrda, det blir svårare att göra ett äventyr med flera valmöjligheter som påverkar det i stort.
Ett annat sätt kan vara att man ritar en karta över det område man tänkt att äventyret ska utspela sig. Sen har man kort info över varje område och plats. I övrigt behöver man kanske bara skriva en liten sammanfattning vad äventyret handlar om och lite stats för olika varelser.
Det jag försöker göra är att hitta ett sätt att skriva äventyr på som är roligt, precis lika roligt som att spela det. Så att det inte är "jobbigt" att skriva äventyr vilket jag tycker det blir om man måste skriva för mycket om varje plats, SLP osv.
Men också det sättet som ger störst chans att äventyret blir lyckat och roligt. Jag tycker det är en svår balansgång mellan att skriva för lite eller för mycket då man kan komma på många häftiga detaljer som man vet att man inte kan memorisera men som egentligen inte är så viktigt för äventyret i helhet.
Vilka sätt brukar ni skriva äventyr på? Vad tycker ni är
bra och vad är dåligt?