Dread är överlägset bäst, av tre skäl:
- skräck ska inte ha en "setting". skräck bygger på det okända, gåtfulla och oförklarade, och alla försök att bygga en konsekvent setting med bakgrundsinfo och metaplot blir med tiden self-defeating. Detta har vi sett i filmserie efter filmserie; ettan är, när det kommer till skräckfilm, nästan alltid bäst. Dread är ett spel som designat för solida, dramatiska one-shots byggda kring en dynamisk grupp mänskliga karaktärer, och det är det format där skräckgenren kommer till sin absolut största rätt.
- Dreads regelsystem med jengatornet skapar en otrolig nerv som gör spelarna hispiga och bidrar till en känsla av press. Dessutom är det ofta väldigt stora stakes på varje drag i jengatornet, vilket ytterligare förhöjer skräckfaktorn. Vissa djupimmersionister kanske hade klagat på att jengatornet bryter immersionen, och det är en legitim kritik, skräck är en genre där friform kan fungera bra, men friform får aldrig några -stakes-, aldrig den rena, och flyktiga, glädjen av att "pheew, jag klarade mig, men aaah, aaah, där är meeer!" -Dessutom- skapar jengatornet en specifik pacing som underlättar Dreads one-shot-struktur så mycket att man basically kan improvisera ett scenario på minuter. Dread är ett fuckin' perfekt exempel på ett rollspel där mekaniken är intimt synkad med den tänkta upplevelsen kring spelbordet.
- Dreads system för att bygga rollpersoner är lite av en rövsmärta eftersom det kräver att spelledaren förbereder, -och- har tillgång till en skrivare, men det har en unik kvalitét i det att frågeformulären tillåter SL att bygga gruppdynamik och inre konflikt på förhand -samtidigt- som spelaren får möjligheten att spela en rollperson hen vill spela. Det är ännu en egenskap som bidrar till Dreads snudd på perfekta one-shot-struktur, och eftersom det samtidigt är askul då det blir en spännande extrapolering från spelarens sida av spelledarens idéer, uttryckta genom formulärets ledande frågor, kan man köra scenariot multipla gånger utan att någon karaktär blir sig lik, medan -dynamiken i gruppen-, som är en fundamental komponent i scenariot, består mer eller mindre intakt.