Nekromanti Det bästa världsbyggarspelet då?

Ram

Skev
Avknoppning på bästa brädspelstråden, det finns en kasse spel där man skapar en värld medan man spelar (typ settlers, carcasonne, ...). Vilket är det bästa i den genren?

Om ni skulle välja ett enkelt och ett mer komplicerat dito, vilka skulle ni rekommendera då?

Sodivra

Champion
För det komplicerade så väljer jag Twilight Imperium. Galaxgenereringen är ganska kul, och man kan dessutom remixa den genom att även hemsystemen placeras, som vanliga rutor!

För den enkla så väljer jag... Space Cadets? Att spelplanen byggs upp alteftersom är inte en enooooorm del av spelet, men det är integrerat på ett kul sätt (scanner-spelaren måste söka av sektorerna för att vända upp kartbitar) och det är ett bra spel.

Xyas

Swashbuckler
Eclipse är bäst just nu, men jag har höga förväntningar på Xia.

Jag är lite osäker hur jag skulle göra skillnad mellan enkelt och komplicerat.

Möller

Hubert Hortlax
Dominant Species!

Det är ett helt grymt bra brädspel. Det är i väldigt tysk (eurogame-) stil, men det lyckas ändå vara både mycket tematiskt och aningen asymmetriskt i förutsättningarna för spelarna utan att störa balansen.

Världsbyggandet sker genom hela spelet som i Vanuatu, till skillnad från t.ex. Twilight Imperium eller Settlers of Catan där allt är klart innan man börjar spela. Utplacerandet av hex-rutor har stor betydelse i spelet, men det är ändå inte helt dominerande. Det är tillochmed så snyggt att det både finns en mekanik för att förstora världen med nya rutor och förändra redan lagda rutor.

Arfert

Facit
Bäst... nu ska jag vara sjukt tråkigt och säga typ settlers, carcasonne ...och kanske Kingdom Builder. Jag gillar träpjäser.

Xyas

Swashbuckler
Arvidos MC said:
xyas said:
Eclipse är bäst just nu,
xyas said:
men jag har höga förväntningar på Xia.
Varför? :gremsmile:
Oh noes, motiveringar :gremtongue:

Eclipse liknar väl delvis TI men galaxbyggandet sker genom hela spelet, och med placering av maskhål blir det mer än bara en plan karta. De hexagoner som dyker upp, och de resurser och hinder som finns på dem, gör spelet väldigt dynamiskt i anpassandet av sin strategi och gör att flödet och utvecklingen i spelet skiljer sig mycket mellan olika matcher. Ibland slåss man med sina medspelare hela tiden, ibland inte alls.

Xia mest för att det ser coolt ut :gremsmile: