Nekromanti Det bidde en logotyp ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Satt och lattjade lite på jobbet och råkade mer eller mindre av misstag skapa följande:

Kom på i efterhand att det förstås borde vara vågmönster i bårderna, men det är ju lätt fixat om detta skulle falla her Blixt på läppen.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Organ said:
Snygg, men bårderna får mig att tänka på pianon.
Det skyller jag på gamla greker. Mönstret är nämligen norpat direkt från en antik rödfigursvas.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Nu med vågmönster! ...

Den känns väldigt... "nu". Stilen påminner om D&D 4e och Conan, vilket inte är fel, men förankrar den väldigt tydligt i den looken. Jag tycker den är snygg nu, men om tio år kommer det nog tydligt gå att associera den till den här tiden.

Nightowl

Champion
Re: Nu med vågmönster! ...

Jag tycker den är snygg nu, men om tio år kommer det nog tydligt gå att associera den till den här tiden.
Bra, då kommer nostalgin från den tidens nördar som börjar bli tunnhåriga att göra mina ex i perfekt skick mycket mer värdefulla, så jag kan sälja dem och köpa nya njurar!

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Omslagstankar

Vore det inte snyggt (och framför allt annorlunda) med ett omslag som helt är målat i samma stil som en gammal grekisk kruka? Alltså lätt anatomiskt felaktiga män med oproportionerligt små könsorgan som springer runt med hjälmar och spjut och är målade enbart i svart och tegelorange.

Såhär, fast med ett lite mer marint tema i form av en båt och ett sjöodjur som de nakna männen kan slåss mot:

/tobias

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Omslagstankar

Jag är extremt nöjd med Dantes logga, men däremot är jag inte särskilt lockad av Gurgehs bildförslag. Skälet är enkelt: svartfigurig bildkonst av detta slag för tankarna till en äldre era i Greklands historia, den som slutar med slaget vid Plataiai. Hellenismen har en lite annorlunda stil och det bör framgå av omslaget.

Krille

Super Moderator
Re: Omslagstankar

För en okunnig slusk som jag är det ingen större skillnad. Det är bokstavligen rena grekiskan för mig. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Otydlighet

Förlåt, jag var otydlig.

Jag menade inte att jag ansåg mig behöva en lektion i hellenistisk konst (det gör jag iofs, men det är lågprioriterat jämfört med till exempel lektioner i Adobe Indesign CS3 eller Corel Painter), utan att majoriteten av rollspelare inte har någon aning om vad som skiljer hellenistisk konst från äldre grekisk konst.

Det är iofs en vettig idé att konsten faktiskt är hellenistisk, men viktigare är att den ser distinkt grekisk ut, ety gemene man är lika obildad som jag och inte kan skilja det ena från det andra. Tar man sig ändå friheter med världens beskaffenhet så kan man lika gärna göra det med konsten också om det behövs. Man ska inte behöva en konsthistorisk examen för att förstå ett omslag.